1دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی
2کارشناسارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی
3کارشناسارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی تهران
چکیده
هدف مقاله ارزشیابی کیفیت درون دادهای رشته مدیریت آموزشی دوره کارشناسی ارشد بود. این پژوهش به لحاظ روش، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری را کلیه اعضاء هیأت علمی، مدیران گروههای آموزشی و دانشجویان ورودی سال تحصیلی 1393- 1392 (ترم سوم و چهارم) دانشگاههای دولتی شهر تهران تشکیل داد. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود؛ که روایی صوری آن توسط متخصصین تأیید شد و پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شده که ضریب 94/. بود. برای تحلیل دادهها از آزمون خی دو و استاندارد قضاوت استفاده شد. نتایج نشان داد کیفیت عوامل ویژگیهای مدیران گروهها، عملکرد مدیران گروهها از دیدگاه اعضاء هیأت علمی و ویژگیهای اعضاء هیأت علمی در سطح مطلوب و کیفیت عوامل ویژگیهای دانشجویان، در سطح نسبتاً مطلوب، انگیزش دانشجویان در حد کم است و همچنین نتایج بیانگر، عدم تناسب امکانات و تجهیزات آموزشی-پژوهشی با نیازهای هیأت علمی و دانشجویان، عدم تناسب اهداف و سیاستها و تناسب کم یا متوسط محتوای برنامه درسی با نیازهای دانشجویان و جامعه است. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهادهایی ازجمله تغییر در محتوای برنامه درسی کارشناسی ارشد بر اساس سیاستهای این رشته و پرهیز از تکرار دروس و مباحث مطرحشده در دوره کارشناسی ارشد مطرح کرد.
Evaluating the quality of the inputs of Educational Administration in master degree
نویسندگان [English]
Bijan Abdollahi1؛ Maryam Eini2؛ Yasin Saeedi3
1Faculty member of Management and Accounting college
2MA of Educational Administration, Kharazmi university of Tehran
3MA of Educational Administration, Kharazmi university of Tehran
چکیده [English]
Improvement and development of educational systems and programs to meet the challenges ahead of the main objectives and policies of the authorities of higher education has been.The purpose of this study was to evaluate the quality of inputs of Educational Administration field in master degree. The research method in use is survey research and in purpose it belongs to the applied researches. The statistical population consists of the whole body of the faculty, heads of departments and the incoming students of the academic year 2013-2014 (the third and fourth semester students) of state universities in Tehran. The research tool was researcher-made questionnaire whose validity was determined by experts and reliability by Cronbach's alpha test for which the coefficient of 0/94 was obtained that shows it was in an acceptable level. To analyze the data the chi-square test and standard of judgment were applied. The results showed that the overall quality of such factors as: the characteristics of heads of departments, their performance from the perspective of the faculty members and also the characteristics of the faculty members is in a favorable level, also the quality of the following factors is in a fairly appropriate level: the characteristics of the students, educational facilities, goals and policies and curriculum content.students theoretical knowledge, the formation of classes and students improve their English, a change in the content of the curriculum and avoiding repeating graduate courses and undergraduate cited in discussions of issues on the ballot. The results of the study could be used to further the goals of the field of educational management and proposals to address the weakness inputs including motivating teamwork to students in this field by the company the proposals of the formation of Nmvdn practical workshops theory the used students training and the establishment strengthening English language students master the curriculum content and to avoid repetition of issues on the ballot in undergraduate courses and topics raised.
کلیدواژهها [English]
quality evaluation, inputs of Educational Administration, MA degree
مراجع
کیذوری، امیرحسین؛ حسینی، محمدعلی و فلاحی خشکناب، مسعود. (1387). تأثیر ارزیابی درونی بر ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی. مجله پژوهش پرستاری دوره 3، شمارههای 8 و 9، صص 49-17.
.محمدی نژاد، بهزاد. (1390). مجموعهای برای تحول در حوزه برنامهریزی آموزشی. معاونت پشتیبانی و حمایت آموزش عالی.
.محمدی، محمد. (1383). ارزیابی درونی کیفیت گروه مهندسی محیطزیست دانشگاه تهران. مجله دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، صص 35-14.
احمدی، زهرا. (1386). ارزیابی درونی گروه روانشناسی دانشگاه تربیتمعلم تهران. پایاننامه دکترای روانشناسی. دانشگاه تربیتمعلم تهران، دانشکده روانشناسی.
امین بیدختی، علیاکبر و بختیاری، اعظم. (1386). بررسی راههای افزایش جذب فارغالتحصیلان رشته مدیریت آموزشی به مشاغل مدیریتی آموزشوپرورش. اندیشههای نوین تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء، صص 39-21.
آهنچیان، محمدرضا. (1386). معنا و ضرورتهای شالوده شکنی، در نظام معرفتی مدیریت آموزشی. مجموعه مقالات «اولین همایش نقد و بررسی رشته مدیریت آموزشی» شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی گروه علوم تربیتی صص 72-54.
بازرگان، عباس؛ رحیمی، محسن و محمدی، رضا (1388). ارزیابی درونی و برونی درون-دانشگاهی گروه آموزشی فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران. پژوهشهای تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، شماره 19، صص 28-12.
بازرگان، عباس؛ فتحآبادی، جلیل و عین الهی، بهرام. (1380). رویکرد مناسب ارزیابی درونی برای ارتقای مستمر کیفیت گروههای آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال 5، شماره 2، صص 79-59.
بازرگان، عباس؛ محمد زاده، سعید و حجازی، یوسف. (1386). الگویی برای تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی ایران: دیدگاه اعضای هیئتعلمی کشاورزی و منابع طبیعی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 45، 73-52.
بازرگان، عباس؛ میرکمالی، سیدمحمد و نادری، ابوالقاسم. (1385). گزارش ارزیابی درونی گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
حافظنیا، محمدرضا (1377)، مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، سمت.
ربیعی، مهدی؛ محبی امین، سکینه و حاجی خواجه لو، صالح رشید. (1389). ارزیابی کیفیت درونی برنامه درسی دوره آموزش مجازی دانشگاه فردوسی مشهد. مجله افق توسعه آموزش پزشکی، دوره 4، شماره 1، صص 22-5.
زندونیان، احمد و مشایخی، نجمه. (1388). ارزیابی حوزه علمیه مکتب الزهراء شهرستان یزد بر اساس الگوی ارزیابی سیپ(cipp). فصلنامه علمی-ترویجی بانوان شیعه، سال 6، شماره 22، صص 69-50.
زینآبادی، حسن رضا؛ کیامنش، علیرضا و فرزاد، ولی اله. (1388). ارزیابی درونی کیفیت گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه تربیتمعلم تهران بهمنظور پیشنهاد الگویی جهت بهبود کیفیت و حرکت در جهت اعتباربخشی گروههای مشاوره و راهنمایی کشور. نشریه تازهها و پژوهشهای مشاوره، جلد 4، شماره 15، صص 87-65.
زینآبادی، رضا و پورکریمی، جواد. (1383). جایگاه ارزیابی درونی در بهبود کیفیت عملکرد مراکز آموزش عالی و دانشگاهها. انتشارات سازمان سنجش آموزش کشور. صص 12-58.
ساکی، رضا. (1386). وضعیت دانشپژوهی در دوره کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. مجموعه مقالات اولین همایش نقد و بررسی رشته مدیریت آموزشی صص 81-67.
عارفی، محبوبه. (1387). ارزیابی برنامهریزی درسی رشته علوم تربیتی (گرایش مدیریت آموزشی) در آموزش عالی ایران از دیدگاه دانشجویان، متخصصان و کارفرمایان. فصلنامه مطالعات برنامهی درسی، شماره 1، صص 65-43.
عباس پور، عباس و شرفی، محمد..(1390) ارزیابی درونی در گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی. شماره 5، صص 41-23.
عبدالهی، بیژن. (1388). صورتجلسه یکصد و بیست و چهارمین جلسه گروه علوم تربیتی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. صص 2.
کاظمی، مهدی و همراهی، مهرداد. (1388). آسیبشناسی دورههای آموزش ضمن خدمت بر اساس مدل سیپ (مطالعه موردی: استان فارس) مجله پژوهشهای مدیریت، سال دوم، شماره 4، صص 32-16.
مطهری نژاد، حسین. (1382). کاربرد روشهای ارزشیابی در برنامهریزی توسعه نظام آموزش کارکنان. مجله توسعه مدیریت. شماره 47 و 48، صص 28-11.
یارمحمدیان، محمدحسین و سلیمانزاده. (1385). ارزشیابی نظر دانشجویان و فارغالتحصیلان درباره برنامههای درسی رشته مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی خواراسگان. مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی خواراسگان (اصفهان). شماره 9، صص86-77.
Altbach, P. G. & Davis M. T. (2000). Global Challenge and National Response: Notes for an International Dialogue on Higher Education"; in Philip G Altbach & patti McGill Paterson (Ed.) Higher Education in the 2lst century: Global Challenge and National Response; IIE Research Report, No.29.
Boris, H. (2003). Anthony Herrington. Mathematics Teachers’ Beliefs and Curriculum Reform. Mathematics Education Research Journal, Vol. 15, No. 1, 59-69.
Dogar, A. H. Afzaal, H. Muhammad, A. & Azra, S. (2011). Evaluation of Curriculum Development Process, International Journal of Humanities and Social Science Vol. 1 No. 14.
Jackson, A. (2007). an examination of master’s level graduate student,experiences and attitudes, submitted to the Graduate College of Bowling Green State University in partial fulfillment of the requirements for the degree of master of education.
Jariya. C, Sucheera. P, Wilasinee. Chaiyasit, K. annagulrote, S. Imaroonrak, Thanayot. S & Natchaphon, A. (2009). An evaluation of the curriculum of a graduate programme in Clinical Psychology. South East Asian Journal of Medical Education Vol. 3 no. 1.
The Graduate Quality of University Experience (G-QUE). (2001). Report Based on the Research, Discussions, and Findings of the G-QUE ommittee, A Joint Project of the Council of Graduate Students and the Graduate School at The Ohio State University.
Thomas, W. (2003). prlnclpals and education, The critical Role of school Leader, center on personel studls in spical educational, proquest, university of florida.