رنجبر, مقصود. (1397). در آمدی بر نقد نگرش فرهنگمحور در سیاست خارجی نقد کتاب زبان، گفتمان و سیاست خارجی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی, 18(6), 147-168.
مقصود رنجبر. "در آمدی بر نقد نگرش فرهنگمحور در سیاست خارجی نقد کتاب زبان، گفتمان و سیاست خارجی". پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی, 18, 6, 1397, 147-168.
رنجبر, مقصود. (1397). 'در آمدی بر نقد نگرش فرهنگمحور در سیاست خارجی نقد کتاب زبان، گفتمان و سیاست خارجی', پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی, 18(6), pp. 147-168.
رنجبر, مقصود. در آمدی بر نقد نگرش فرهنگمحور در سیاست خارجی نقد کتاب زبان، گفتمان و سیاست خارجی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی, 1397; 18(6): 147-168.
در آمدی بر نقد نگرش فرهنگمحور در سیاست خارجی نقد کتاب زبان، گفتمان و سیاست خارجی
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
چکیده
نویسنده در این کتاب، سیاست خارجی ج.ا.ا را برمبنای گفتمانهای ضدقدرت از دهه 1330 به بعد با رویکرد فرهنگی و گفتمانی تبارشناسی میکند. هدف این مقاله ارزیابی دیدگاه و نگرش فرهنگی به سیاست خارجی بهطور عام و نگرش نویسنده بهطور خاص است. سوال اساسی این است که آیا نگرش فرهنگمحور توان نظری لازم برای تبیین سیاست در ایران در کل و سیاست خارجی ایران بهطور خاص را داراست یا خیر؟ فرضیه مقاله این است که نگرش فرهنگمحور دچار تقلیلگرایی است و بهجای تمرکز بر نقش قدرت و ساختار، فرهنگ را بهعنوان معلول بهجای علت مورد توجه قرار میدهد. از این جهت نقد کلی نگرش فرهنگمحور به سیاست خارجی و نقد دیدگاه نویسنده در باب سیاست خارجی ج.ا.ا از محورهای عمده این مقاله است. بهلحاظ نظری و روشی، روش و نظریه تحلیل گفتمان با توجهبه نسبیگرایی آن، در تحلیل سیاست خارجی، چندان قابلیت و کارایی ندارد. دیدگاه کلی نویسنده نیز با توجه به نگاه تقلیلگرایانه به مقوله فرهنگ ایرانیان و نقش آن در شکلدادن سیاست خارجی ایران، نقد شده است. مفروض اساسی پژوهش این است که دیدگاههای عینیگرایانه برای تبیین سیاست خارجی ایران کارایی بیشتری دارند. یافته اساسی پژوهش ضرورت بازبینی در کاربست نظریهای فرهنگگرا در تبیین سیاست و سیاست خارجی است که در بسیاری از موارد کارایی لازم برای تبیین کامل واقعیتهای سیاسی را ندارند و نقش نهادها و ساختار را انکار کرده یا نادیده میگیرند.
An Introduction to Criticism of the Cultural-Based Approach to Foreign Policy
نویسندگان [English]
Maghsood Ranjbar
چکیده [English]
This article reviews the book "Language, Discourse and Foreign Policy" by Mr. Majid Adibzadeh Considering that the author's approach is cultural and discursive, Genealogy The foreign policy of the Islamic Republic of Iran is based on anti-discourse discourses from the 1330s onwards. The purpose of this paper is to assess the cultural views and attitudes toward foreign policy in general And the view of the author of this book is in particular. The basic question of this article is that Culturally oriented attitude theoretically can Explain Politics in Iran in general and foreighn policy of iran in particular? The hypothesis of this article is that The cultural-oriented approach is reductive Instead of focusing on the role of power and structure, focus on the culture as a cause while that is dependent variable. For this reason, Critical Review of the Culture-Oriented Attitude to Foreign Policy And critique of the writer's view of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran are The main focuses of this article.
کلیدواژهها [English]
Discourse, Power Discourse, Anti-Discourse, Cultural-Based Attitude, foreign policy
مراجع
ادیبزاده، مجید(1387)، زبان،گفتمان و سیاست خارجی، تهران، اختران.
ازغندی،علیرضا،(1384)،پوزیتیویسم شناخت مسلط بر سیاست خارجی ج.ا.ا،پژوهشنامه علوم سیاسی،سال اول،شماره1
اسپوزیتو، جان و پیسکاتوری،جیمز(1382)،بازتاب جهانی انقلاب ایران،چشم اندازها و خط مشی ها،ترجمه محسن مدیر شانه چی،تهران،انتشارات باز
بهروز لک،غلامرضا(1388)،کاربرد تحلیل های گفتمانی در مطالعات سیاسی اسلامی،در:روش شناسی مطالعات سیاسی اسلام،علی اکبر علیخانی و همکاران،دانشگاه امام صادق(ع)،چ2
حائری ، عبدالهادی (1394)نخستین رویاروییهای اندیشه گران ایران با دو رویه تمدن بورژوازی غرب، انتشارات امیرکبیر.
خمینی ،روح الله(1378)،صحیفه امام،ج6،تهران،موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره)
داوری اردکانی، رضا(1359)فلسفه چیست؟انجمن اسلامی حکمت وفلسفه ایران
دوورژه، موریس ،اصول علم سیاست،ترجمه،ابوالفضل قاضی(شریعت پناهی)،نشر میزان،1385
رنجبر ،مقصود (1392)جنبش های اسلامی؛ خود،دیگری وهویت (با تاکید بر وجه بنیادگرایی جنبش های اسلامی)در دایره المعارف جنبش های اسلامی ،پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی
زیبا کلام صادق (1374)ما چگونه، ما شدیم: ریشهیابی علل عقب ماندگی در ایران، تهران: روزنه
شایگان داریوش (1385) افسون زدگی جدید، هویت چهل تکه و تفکر سیارترجمه فاطمه ولیانی،نشر فرزان روز
صادقی، شمس الدین ،درآﻣﺪی ﺑﺮ ﻋﻠﻞ ﺑﻴﮕﺎﻧﻪﻫﺮاﺳﻲ و ﺑﻴﮕﺎﻧﻪﺳﺘﻴﺰی در ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﻴﺎﺳﻲ اﻳﺮان ﻣﻌﺎﺻﺮ، پژوهشنامه علوم سیاسی ،سال چهارم ،شماره چهارم،پاییز 1388
گازیوروسکی،مارک.ج،(1371)،سیاست خارجی آمریکا و شاه،ترجمه فریدون فاطمی،تهران،مرکز
گراهام فولر،(1373) قبله عالم :ژئوپلیلتیک ایران ، ترجمه عباس مخبر،تهران نشر مرکز
متقی،ابراهیم و پوستین چی،زهره(1390)،الگو و روند در سیاست خارجی ایران،قم دانشگاه مفید
محمدمنصور هاشمی (1386)،هویت اندیشان و میراث فکری احمد فردید ، نشر کویر،
نش،کیت(1384)،جامعه شناسی سیاسی معاصر،ترجمه محمد تقی دلفروز،کویر
نقیب زاده،احمد(1388)،فرایند تصمیم گیری در سیاست خارجی،دانشگاه آزاد
هارکنس و همکاران (2005 )،گفتمانی بر تحلیل گفتمان در مطالعات سازمانی،فصلنامه روش شناسی علوم انسانی،س17،ش69،زمستان1390،ص 166
هاشمی، محمد منصور،(1389) منظومه فکری فیلسوف بازیگوش،بخارا آذرو اسفند
هیوز استیوارت (1369)آگاهی وجامعه،ترجمه عزت الله فولادوند،نشرآگاه.
laclau, Ernesto, philosophical roots of discourse theory-ernesto laclau: in