رحمتی, محسن. (1397). نقد و ارزیابی کتاب سیاست/ دانش در جهان اسلام همسوئی معرفت و ایدئولوژی در دوره سلجوقی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی, 18(10), 117-142.
محسن رحمتی. "نقد و ارزیابی کتاب سیاست/ دانش در جهان اسلام همسوئی معرفت و ایدئولوژی در دوره سلجوقی". پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی, 18, 10, 1397, 117-142.
رحمتی, محسن. (1397). 'نقد و ارزیابی کتاب سیاست/ دانش در جهان اسلام همسوئی معرفت و ایدئولوژی در دوره سلجوقی', پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی, 18(10), pp. 117-142.
رحمتی, محسن. نقد و ارزیابی کتاب سیاست/ دانش در جهان اسلام همسوئی معرفت و ایدئولوژی در دوره سلجوقی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی, 1397; 18(10): 117-142.
نقد و ارزیابی کتاب سیاست/ دانش در جهان اسلام همسوئی معرفت و ایدئولوژی در دوره سلجوقی
نوشتار حاضر جایگاه تبیینی و تفسیری کتاب سیاست/ دانش در جهان اسلام همسوئی معرفت و ایدئولوژی در دوره سلجوقی را از دو منظر ایجابی و سلبی مورد نقد قرار میدهد. دوران حکومت سلجوقیان، دوران متمایزی را در تاریخ ایران و جهان اسلام رقم زد. وضعیت فرهنگیِ جامعه اسلامی به ویژه از منظر دانش و رابطه آنها با نهاد سیاست در دوره سلجوقی از وجوه ممتاز و کمتر شناخته شده فرهنگ و تمدن اسلامی در این دوره است. مؤلّف کتاب با استفاده از نظریههای لوئی آلتوسر و میشل فوکو چگونگی رابطه متقابل دو نهاد سیاست و دانش در دوره سلجوقی را بررسی کرده است. از نکات ممتاز این کتاب میتوان به اهمیت موضوع و پردازش متفاوتِ مطلب و ترجمة سلیس و روان آن اشاره کرد. از سوی دیگر، ناکامی در ارائه یک توصیف یکدست و گویا از موضوع، تعمیم نامناسب، کمتوجهی به شیوه پژوهش تاریخی، وجود اغلاط محتوایی، برخی معادلیابیهای نامناسب و اغلاط چاپی در ترجمه را نیز میتوان به عنوان نارساییهای کتاب دانست.
Review of the Book "Politics of Knowledge in the Islamic world: The convergence of knowledge and ideology in the Seljuq period"
نویسندگان [English]
Mohsen Rahmati
Associate Professor in History of Iran. Department of History, Lorestan University
چکیده [English]
In this article was been criticized the explanatory and interpretative function of the book of "Politics of Knowledge in the Islamic world: The convergence of knowledge and ideology in the Seljuq period" from two positive and negative aspects. The cultural status of the Islamic society, especially from the standpoint of knowledge and its relationship with the political institution in the Seljuq period, is one of the privileged and lesser known aspects of Islamic culture and civilization. The author of the book, using the theories of Louis Althusser and Michel Foucault, has examined the relationship between the two institutions of politics and knowledge in the Seljuq period. Some outstanding Notes of the book were Importance of subject and different producing of it, Fluent and understandable translation, focus on an important, complex and new topic in the research, explanation and interpretation of the subject using a variety of historical and geographical sources, But in the book can be found many imperfections as the failure to provide an understandable description of the subject, inappropriate generalization, and inattention to the historical research method, some intermittent themes in the original text, and some inappropriate equivalence, and typic and editing errors in translated text.
کلیدواژهها [English]
Politics of Knowledge in the Islamic World, social history, History of Iran, Seljuqs
ابنعبری، ابوالفرج گریگوریوس (1986). تاریخ الزمان، نقله الی العربیه إسحق أرمله، قدّم له جان موریس فییه، طبعة الاولی، بیروت: دارالمشرق ش م م.
ابنعدیم، ابوالقاسم عمر بن احمد (1976). بغیة الطلب فی تاریخ حلب، تحقیق علی سویم، طبعة الاولی، آنقره: مطبعة الجمعیة التاریخیة الترکیه.
اصفهانی، عمادالدین کاتب (1318ق). زبدة النصرة و عصرة الفطرة، اختصره الفتح بن علی البنداری، طبعة الاولی، قاهره: دارالکتب العربیه.
اقبال، عباس (1338). وزارت در عهد سلاطین بزرگ سلجوقی، به کوشش محمدتقی دانشپژوه و یحیی ذکاء، چاپ اول، تهران: دانشگاه تهران.
بلخی، احمد بن سهل(1431). البدء و التاریخ، تحقیق سمیر شمس، طبعة الاولی، بیروت: دارصادر.
بیهقی، ابوالحسن علی بن زید (1317). تاریخ بیهق، تصحیح احمد بهمنیار، چاپ اول، تهران: فروغی.
بیهقی، ابوالفضل محمد بن حسین (1374). تاریخ بیهقی، تصحیح علیاکبر فیاض، چاپ چهارم، تهران: نشر علم.
پریتساک، املیان(1385). «فروپاشی امپراتوری اغوز یبغو»، ترجمه محسن رحمتی، پژوهشنامه تاریخ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، سال1، شماره 4.
ثعالبی عبدالملک بن محمد (1990). آدابالملوک، تحقیق جلیل العطیة، طبعة الاولی، بیروت: دارالفرب الاسلامی.
حسینی صدرالدین ابوالفوارس(1933). اخبارالدولة السلجوقیة، تصحیح محمد شفیع، طبعة الاولی، لاهور: دانشگاه پنجاب.
خاقانی شروانی، بدیل بن علی(1373). دیوان اشعار، به کوشش ضیاءالدین سجادی، تهران: زوار.
خواندمیر، غیاث الدین بن همام الدین(1353). حبیبالسیر فی اخبار افراد بشر، چاپ دوم، تهران: خیّام.
راوندی، علی بن سلیمان(1363). راحةالصدور و آیة السرور، تصحیح محمد اقبال، چاپ دوم، تهران: علی اکبر علمی.
رحمتی، محسن(1390). «پیامدهای اجتماعی مهاجرت سلجوقیان به خراسان»، فصلنامۀ تحقیقات تاریخ اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س1، ش1.
رحمتی، محسن(1392). «گسترش اسلام در قلمرو قرلقها»، مجله پژوهشهای علوم تاریخی، دانشگاه تهران، دوره 5، ش1، (پیاپی7).
رحمتی، محسن(1394). «اسلامپذیری اغوزهای شمال سیحون در قرن چهارم هجری»، پژوهشنامه تاریخ اسلام، انجمن ایرانی تاریخ اسلام، س5، ش18.
صحرایی، قاسم و محمد رضا حسنیجلیلیان (1389). «بیهقی و ماجرای کوری امیر محمد غزنوی»، مجله پژوهشهای تاریخی، دانشگاه اصفهان، دوره جدید، س2، ش3، پیاپی7.
صفی، امید (1389). سیاست دانش در جهان اسلام همسوئی معرفت و ایدئولوژی در دوره سلجوقی غاز تآغ، ترجمه مجتبی فاضلی، چاپ اول، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
کسایی مروزی (1370). اشعار حکیم کسایی، به اهتمام مهدی درخشان، چاپ اول،تهران: دانشگاه تهران.
منشآت (خطی). کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، نسخة عکسی شماره 2257 – 2259.
میرخواند، محمد بن خاوند شاه (1339). روضةالصفا، چاپ اول، تهران: خیّام- پیروز.
همدانی، رشیدالدین فضلالله (1960). جامع التواریخ؛ ذکر تاریخ آلسلجوق، تصحیح احمد آتش، چاپ اول، آنکارا: انجمن تاریخ ترک.
Peacock, A.C.S (2010). Early Seljūq History, London: Routledge.
Pritsak, Omeljan (1981). “Die Karakhaniden” in Studies in Medieval Eurasian History، London: Variorum Reprints.
Safi, Omid (2006). The Politics of Knowledge in Premodern Islam; Negotiating Ideology and Religious Inquiry, Chapel Hill: The University of North Carolina Press.