نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استاد و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران. ایران.

2 دانشجوی دکتری مدیریت، آموزش عالی دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران

چکیده

هدف از نگارش این مقاله نقد محتوایی فیلم مارجین کال (درخواست نهایی)، ارزیابی سکانس‌های فیلم‌نامه، دیالوگ‌های بازیگران، نحوة رفتار سازمانی، و سایر مباحث مدیریتی براساس تصمیم‌گیری درست و اخلاقی مدیران در وضعیت بحرانی است. روش تحقیق تحلیلی ـ توصیفی از نوع محتوایی است که عکس‌العمل افراد در وضعیت بحرانی در مواجهه با مشکل ‌سازمانی را شرح داده و از این نظر نقاط قوت و ضعف فیلم را بررسی و نقد کرده است. از مهم‌ترین نقاط قوت فیلم‌نامة قوی است که تقریباً تمامی مباحث مدیریتی در زمان بحران در آن گنجانده شده است. کارگردان تمامی دیالوگ‌ها را کاملاً ساده و روان و مبتنی‌بر اصطلاحات اقتصادی به‌نمایش درآورده است. هم‌چنین می‌توان به نحوة شکل‌گیری بحران در سازمان و روند معکوس تصمیمات مدیران به‌‌دور از اضافه‌گویی اشاره کرد. درپایان، بعد از به‌نمایش‌درآوردن تعارضات فردی در بین افراد، برگزاری جلسات متعدد، بررسی تمامی نظریات، تصمیمات و راه‌بردهای رقابتی و بقای سازمان، عکس‌العمل افراد در زمان بحران، و تصمیم‌گیری به‌خوبی نمایش داده شده ‌است. به‌علاوه فقدان نوآوری در تصمیمات سازمانی هنگام غلبه بر مشکلات و تمامی تصمیمات گرفته‌شدۀ مدیران از تقدم منافع سازمانی و فردی بر منافع سایر ذی‌نفعان نشان داشت که از نقاط ضعف آن بود. این فیلم برای آموزش اخلاق حرفه‌ای کسب‌و‌کار به دانشجویان این رشته پیش‌نهاد می‌‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Critique of Margin Call’s Film with Ethical Decision-Making in Critical Situations

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Hamidizadeh 1
  • Fatemeh Ordoo 2

1 Professor, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

2 PhD Student, Management of Higher Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this article is to criticize Margin Call’s film content and evaluate screenplay sequences, actors’ dialogues, organizational behavior, and other management topics based on the right and ethical decision making of managers in critical situations. The descriptive-analytic research method is a kind of content that has been criticized for the reaction of people in critical situations to organizational problems, and in this regard, the strengths and weaknesses of the film have been reviewed and criticized. One of the most important strengths is a strong screenplay, in which almost all management issues are included in times of crisis. The director has displayed all the dialogues in a very simple and fluid manner based on economic terms. It is also possible to point out the crisis formation in the organization and the reversal process of directors’ decisions away from addiction. In the end, after displaying individual conflicts among individuals, holding numerous meetings, reviewing all the opinions, decisions, and competitive strategies as well as the organization’s survival, it has been shown people’s reaction in times of crisis, and Decision making as well. In addition, the lack of innovation in organizational decisions when overcoming the difficulties and all decisions made by executives showed the primacy of organizational and individual interests over the interests of other stakeholders, which were its weaknesses. Ultimately, this film is recommended for Business Professional Ethics Training to Students in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional Ethics
  • Ethical Decision Making
  • Margin Call
  • Crisis Management
  • Film Critique
برچر، مایکل (1394)، بحران در سیاست جهان: ظهور و سقوط بحران‌ها، ترجمة فردین قریشی، ج 1، تهران: پژوهشکدة مطالعات راه‌بردی.
پارسونز، واین (1396)، مبانی سیاست‌گذاری عمومی و تحلیل سیاست‌ها، ترجمة حمیدرضا ملک‌‌‌محمدی، ج 1 و 2، تهران: پژوهشکدة مطالعات را‌ه‌بردی.
حمیدی‌زاده، محمدرضا (1397)، پژوهش عملیاتی نرم: ارتقای شناخت، مسئلة شناختی و راه‌حل‌یابی، تهران: ادیبان روز.
حمیدی، مهرزاد و احمدعلی آصفی (1389)، «بررسی جو سازمانی و مشارکت در تصمیم‌گیری اعضای هیئت علمی دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران»، مدیریت ورزشی، ش 4.
رابینسون، جیمز (1378)، «بحران»، در گزیدة مقالات سیاسیـ امنیتی، ترجمة پژوهشکدة مطالعات راه‌بردی، ج 1، تهران: مترجم.
رضاییان، علی‌ (1395)، اصول مدیریت، تهران: سمت.
ره‌پیک، سیامک (1387)، «فرایند تصمیم‌گیری در بحران و نقش رسانه‌ها»، پژوهش‌های ارتباطی، س 15، ش 56.
گاروین، دیوید و مایکل روبرتو (2001)، «ناشنیده‌های تصمیم‌گیری»، ‌ترجمة پرستو معین‌الدینی، ماه‌نامة گزیدة مدیریت، ش 13.
 
Ahuvia, A. (2008). “If Money Doesn’t Make us Happy, Why do We act as if it Does?”, Journal of Economic Psychology, vol. 29, no. 4.
Aknin, L. B., M. I. Norton, and E. W. Dunn (2009), From Wealth to Well-Being? Money Matters, but Less than People Think, The Journal of Positive Psychology, no. 4.
Anand, V., B. E. Ashforth, and M. Joshi (2004), “Business as usual: The Acceptance and Perpetuation of Corruption in Organizations”, Academy of Management Executive, no. 18.
Berger, J. and C. Pratt (1998), “Teaching Business Communication Ethics with Controversial films”, Journal of Business Ethics, no. 17.
Bevan, D. J. (2019), Systems Thinking and Moral Imagination: Rethinking Business Ethics with Patricia Werhane, Springer.
Biktimirov, E. and D. Cyr (2012), “Using Inside Job to Teach Business Ethics”, Journal of Business Ethics:
<http://www.doi:10.1007/s10551-0121516-y>.
Champoux, J. E. (2006), “At the Cinema: Aspiring to a Higher Ethical Standard”, Academy of Management Learning and Education, no. 5.
Cox, P. L., B. A. Friedman, and A. Edwards (2009), “Enron: The Smartest Guys in the Room—Using the Enron film to Examine Student Attitudes Towards Business Ethics”, Journal of Behavioral and Applied Management, no. 10.
Dunn, E. W., D. T. Gilbert, and T. D. Wilson (2011), “If Money Doesn’t Make you Happy, then you Probably aren’t Spending it Right”, Journal of Consumer Psychology, no. 21.
Flin, Rhona. (2005), Managing Crises in European, Scotland: School of Psychology, University of Aberdeen.
Heath, J. (2008), “Business Ethics and Moral Motivation: A Criminological Perspective”, Journal of Business Ethics, no. 83.
James, H. S. Jr. (2000), “Reinforcing Ethical Decision Making through Organizational Structure”, Journal of Business Ethics, no. 28.
Muindi, F. K. (2011), “The Relationship between Participation in Decision Making and Job Satisfaction among Academic Staff in the School of Business”, University of Nairobi, Journal of Human Resources Management Research.
Miser, H. J. (1993), “Operations Analysis in the Army Air Forces in World War II: Some Reminiscences”, Interfaces, vol. 23, no. 5.
Sibley, C. G. and J. Duckitt (2010), “The Ideological Legitimation of the Status quo: Longitudinal Tests of a Social Dominance Model”, Political Psychology, no. 31.
Roberts, J. (2001), “Corporate Governance and the Ethics of Narcissus”, Business Ethics Quarterly, no. 11.
Ruff, P. and K. Aziz (2016), Managing Communications in a Crisis, Routledge.
Shaw, B. B. (2004), “Hollywood Ethics: Developing Ethical Issues… Hollywood Style”, Journal of Business Ethics, no. 49.
Simon, B. (1993), Crisis Management Strategy, London: Competition and Change in Modern Enterprises, Routledge.
Wisman, J. D. and J. F. Smith (2011), “Legitimating Inequality: Fooling Most of the People All of the Time”, American Journal of Economics and Sociology, no. 70.
Zaremba, A. J. (2014), Crisis Communication: Theory and Practice, Routledge.