نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای پژوهش هنر، استادیار و عضو هیئت علمی گروه صنایع دستی و پژوهش هنر، دانشگاه مازندران

2 کارشناس ارشد هنر اسلامی، عضو هیئت علمی (مربی) گروه صنایع دستی، دانشگاه بجنورد

چکیده

در دورة حاضر، گفتمان مسائل مرتبط با زنان به‌مثابة گفتمانی مطرح در عرصة بین‌المللی مهم است. مطرح‌کردن مباحث مربوط به زنان درجایگاه بخش اعظمی از جمعیت جامعه می‌‌تواند در ارتقای سلامت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، و سیاسی مؤثر باشد. از‌آن‌جا‌که به فعالیت‌‌های بانوان در ابعاد گوناگون اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، و هنری کم‌تر توجه شده ‌است، ضعف چنین مطالعاتی در ایران بیش‌تر به‌چشم می‌‌خورد. در سال‌‌های اخیر زنان ایرانی در دست‌یابی به جایگاه حقیقی خود کوشیده‌‌اند. ظرفیت‌‌ بانوان در عرصة فعالیت‌‌های فرهنگی و هنری برای عوام و خواص پوشیده است.کتاب بانوان خوش‌‌نویس ایران، نوشتة طاهره ملامحمدی، ازجمله آثاری است که گامی برای شناخت و بستری برای باورمندی زن ایرانی فراهم کرده ‌است. معرفی شخصیت و آثار خوش‌‌نویسان بانوی ایرانی در تاریخ دوران اسلامی در ایران حرکت ارزش‌مند ایشان در نگارش این کتاب است. پژوهش حاضر کتاب بانوان خوش‌نویس ایران را از نظر ظاهری و محتوایی بررسی و نقد کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review of the Book “Female Calligraphists of Iran, from Zainab Shahdad to Umme Salama”

نویسندگان [English]

  • Mostafa Rostami 1
  • Moeine Sadat Hejazi 2

1 Assistant Professor of Handicrafts and Art Research, University of Mazandaran, Iran

2 MA in Islamic Art, Faculty Member (Instructor) of Handicrafts Department, University of Bojnord, Iran

چکیده [English]

Today, the debate on women-related issues has come to prominence as an international discourse. Discussing women’s issues as a large demographic group of the society can be conducive to promoting various social, cultural, economic, and political dimensions. Given the scant attention paid to the instrumental role of women in various aspects of social, family, economic, political, cultural, and artistic activities, the gap of such studies is particularly felt in countries such as Iran. In recent years, Iranian women have been struggling to achieve their proper status. The great potentials of women in diverse cultural and artistic fields of activities are not unknown to anyone. The book, “Female Calligraphists of Iran” by Tahereh Molamohammadi, is one of the first works attempting to recognize Iranian women and cultivate their potentials. The introduction of the character and works of the female calligraphists in the history of Islamic era in Iran is the major contribution of this seminal book. The present study aims to take a critical approach at “Female Calligraphists of Iran” through an analysis of its content.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Book Review
  • Female Calligraphists of Iran
  • Molamohammadi
  • Calligraphy
آرام‌‌بن، فرشته، شهریار اسدی، و مهدی صنوبر (1395)، «طراحی حروف جلد کتاب در آغاز هزارة سوم»، سومین کنفرانس جهانی مدیریت، اقتصاد حساب‌داری و علوم انسانی در آغاز هزارة سوم، شیراز، با همکاری مشترک دانشگاه علمی کاربردی آذین شوشتر، دانشگاه زرقان، واحد پژوهش دانش‌پژوهان همایش‌آفرین:
احمدی، نزهت (1383)، «نقش زنان در ایجاد بناهای مذهبی در پایتخت صفویان»، بانوان شیعه، ش 1.
بلخاری، حسن (1389)، «زن و هنر»، مطالعات راه‌بردی زنان (کتاب زنان)، ش 47.
بورکهارت، تیتوس (1376)، هنر مقدس: اصول و روش‌‌ها، ترجمة جلال ستاری، تهران: سروش.
جمشیدی، حمیدرضا (1385)، آموزش جامع خوش‌نویسی، تهران: نشر بیهق.
حسنوند، محمدکاظم و فروغ مهدی‌‌پور (1392)، «بررسی شش دوره نمایشگاه تجلی احساس»، جلوة هنر، ش 9.
رابرتسون، ایان (1377)، درآمدی بر جامعه: تأکید بر نظریه‌‌های کارکردگرایی و کنش متقابل نمادی، ترجمة حسین بهروان، مشهد: آستان قدس رضوی.
رهنورد، زهرا (1385)، «جایگاه زن در هنرهای تجسمی امروز ایران»، مطالعات زنان، ش 1.
علی‌‌پور هریس، آزاده و ابوالقاسم دادور (1394)، «زمینه‌‌های اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر فعالیت‌های زنان نقاش دوران پهلوی (1304-1357ش)»، زن در فرهنگ و هنر، ش 2.
مرادی، علی‌‌رضا (1396)، «درآمدی بر جامعه‌‌شناسی تاریخی تقاضای اجتماعی آموزش در ایران»، پژوهش در نظام‌‌های آموزشی، ش 36.
ملامحمدی، طاهر (1393)، بانوان خوش‌‌نویس‌‌ ایران، از زینب شهده تا ام‌‌سلمه، تهران: سمیرا.