نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای تخصصی علوم سیاسی (اندیشۀ سیاسی)، دانشگاه تهران

2 دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران

چکیده

در این نوشته تلاش خواهد شد تا، ضمن مطالعه دربارۀ شکل و محتوای کتابِ علیه لیبرالیسم، اثر جان کِکس، این مسئله نشان داده شود که نوعی تلۀ تئوریک بر سراسر کتاب کِکس حاکم است؛ دامی نظری که درنهایت نویسندۀ کتاب را در دست‎یابی به هدفش، یعنی ارائۀ نقدی منسجم از لیبرالیسم، ناکام گذاشته و اثر او را به بیانیه‌ای بلاغی در جدال‌های سیاسی تبدیل کرده است. سعی شده تا‌جایی‌که ممکن است در این نوشته از به‌کاربردن نظریات شخصی دربارۀ سیاست، مخصوصاً در مواجه با لیبرالیسم و محافظه‌کاری، پرهیز شود و محتوای نوشتۀ کِکس موردمطالعه قرار داده شود؛ نوشته‌ای که درمجموع به‌لحاظ اعتبار علمی و افزوده‌هایش به ادبیات موضوع اعتبار و کیفیت بسیار پایینی دارد. این نقد از طریق مطالعه‌ای متن‌محور انجام گرفته و کوشش بر آن است تا مکفی‌نبودن این صورت‌بندی و دام نظری مشخص شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Book Review: Against Liberalism, on a Repercussive Critics on Liberalism

نویسندگان [English]

  • Hamid Malekzadeh 1
  • Ahmad Khaleghi damghani 2

1 PhD in Political Science (Political Thought), University of Tehran

2 Associate Professor of Political Science, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran

چکیده [English]

In this essay, we have tried to study the form and content of the book Against Liberalism, to show that John Kekes’s work is suffering from a kind of theoretical trap that runs throughout his book. In doing so, we have followed a textualist standpoint by which we aimed to highlight the main framework of Kekes’s understanding of liberalism. We explained that his understanding of liberalism is fundamentally affected by his conservatism standpoint. This affection is the main source of what we call Kekes’s theoretical trap. The theoretical trap that ultimately leads the author to a misunderstanding on his goal, which is to present a coherent critique of liberalism, and turns his work into rhetorical statements in political debates. We have tried, as far as possible, to refrain from using any personal views on politics in this paper, especially in the face of liberalism and conservatism. John Kekes’s book is, in general, and in terms of scientific validity and the importance of the contribution to the subject area, has a very low validity and quality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Liberalism
  • Autonomy
  • Conservatism
  • Ethics
  • John Kekes
برک، ا. (1393)، تأملاتی بر انقلاب در فرانسه، ترجمۀ س. صفاری، تهران: نگاه معاصر.
بشیریه، ح. (1382)، لیبرالیسم و محافظه‌کاری: تاریخ اندیشه‌های سیاسی در قرن بیستم، تهران: نشر نی.
رسگارد، ک. (1386)، «سرچشمۀ ارزش از نظر ارسطو و کانت»، ارغنون: فلسفۀ اخلاق، ش 16.
کانت، ا. (1369)، بنیاد مابعد‌الطبیعۀ اخلاق، ترجمۀ ح. عنایت، تهران: خوارزمی.
کانت، ا. (1393)، درس‌های فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ م. ص. بیدی، تهران: نقش و نگار.
کیکس، ج. (1392)، علیه لیبرالیسم، ترجمۀ م. ر. طاهری، تهران: علمی و فرهنگی.
محمودی، س. ع. (1383)، فلسفۀ سیاسی کانت: اندیشۀ سیاسی در گسترۀ فلسفۀ نظری فلسفۀ اخلاق، تهران: نگاه معاصر.
 
Baier, A. (1989), “Doing whithout Moral Theory?”, in: Anti-Theory in Etichs and Moral Conservativism, S. G. Clarke and E. Simpson (eds.), New York: State University of New York Press.
Boyd, R. and J. A. Morrison (2007), “F. A. Hayek, Michael Oakeshott, and the Concept of Spontaneous Order”, in: Liberalism, Conservatism, and Hayek's Idea of Spontaneous Order,  P. McNamara and L. Hunt (eds.), New York: Palgrave Macmillan.
Christman, J. and J. Anderson (eds.) (2005), Autonomy and the Challenges to Liberalism: New Essays, Cambridge: Cambridge University Press.
Dworkin, R. (1985), A Matter of Principle, Cambridge, Massachusetts, and London: Harvard University Press.
Freeden, M. (2001), “Liberal Community: An Essay in Retrieval”, in: The New Liberalism Reconciling Liberty and Community, A. Simhony and D. Weinstein (eds.), Cambridge: Cambridge University Press.
Gaus, G. F. (2007), Contemporary Theories of Liberalism: Public Reason as a Post-Enlightenment Project, London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications.
Gray, J. (1995), Liberalism (Concepts in Social Thought), Minneapolis: Univ of Minnesota Pr; Subsequent edition.
Hallowell, J. H. (2002), The Decline of Liberalism as an Ideology: with Particular Reference to German Politico-Legal Thought, London: Routledge.
Hayek, F. A. (1978), The Constitution of Liberty, Chicago: The University of Chicago Press.
Jones, E. (2017), Edmund Burke and the Invention of Modern Conservatism, 1830–1914: An Intellectual History, London: Oxford University Press.
MacIntyre, A. (2007), After Virtue: A Study in Moral Theory, Notre Dame, Indiana: University of Notre Dame Press.
McNamara, P. and L. Hunt (eds.) (2007), Liberalism, Conservatism, and Hayek’s Idea of Spontaneous Order, New York: Palgrave Macmillan.
Mendus, S. (1989), Toleration and the Limits of Liberalism, London: MacMilan Education LTD.
Merquior, J. G. (1991), Liberalism: Old and New, Boston, Massachusetts: Twayne Publishers, A Division of G. K. Hall & Co.
Mises, L. V. (2005), Liberalism: The Classical Tradition, B. B. Greaves (ed.), Indianapolis: Liberty Fund.
Munger, M. C. (2007), “Culture, Order, and Virtue”, in: Liberalism, Conservatism, and Hayek’s Idea of Spontaneous Order, P. McNamara and L. Hunt (trans.), New York: Palgrave Macmillan.
Noble, N. C. (1989), “Normive Ethicl Theories”, in: Anti-Theory in Ethics and Moral Conservatism, G. S. Clarke and E. Simpson (eds.), New York: University of New York Press.
Okeshott, M. (1989), “The Tower of Bible”, in: Anti-Theory in Ethics and Moral Conservatism, S. G. Clarke and E. Simpson (eds.), New York: New York University Press.
Otteson, J. R. (2007), “Unintended Order Explanations in Adam Smith and the Scottish Enlightenment”, in: Liberalism, Conservatism, and Hayek’s Idea of Spontaneous Order, P. McNamara and L. Hunt (eds.), New York: Palgrave Macmillan.
Rorthy, R. (1989), “Solidarity or Objectivity”, in: Anti-Theory in Ethics and Moral Conservatism, S. G. Clarke and E. Simpson (eds.), New York: New York University Press.
Ryan, A. (2012), The Making of Modern Liberalism, Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
Santoro, E. (2003), Autonomy, Freedome and Rights: A Critique of Liberl Subjectivity, Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Sartre, J.-a. ([1947] 2007), Existentialism is a Humanism, Yale University.
Scruton, R. (1989), “Freedom and Custom”, in: Anti-Theory in Ethics and Moral Conservatism,  S. G. Clarke and E. Simpson (eds.), New York: University of New York Press.
Tucker, D. F. (1994), Essay an Liberalism: Looking Left and Right, Dordrecht: Springer.
Wall, S. (1998), Liberlism, Perfectionism and Restraint, Cambridge: Cambridge University Press.