نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار زبان و ادبیات ژاپنی، دانشکدۀ زبان‌ها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران

چکیده

مقالۀ حاضر معرفی و نقد مجموعۀ نُه‌جلدی آموزش مقدماتی و متوسطۀ زبان ژاپنی با عنوان ماروگوتو است که «بنیاد ژاپن» آن را بر‌اساس استانداردهای خود در چهار سطح (پایه، مقدماتی، پیش‌متوسطه، و متوسطه) تهیه کرده است. در جستار حاضر تلاش شده است تا ویژگی‌ها و ضعف‌ها و قوت‌های این مجموعه آشکار شود. بررسی و نقد این مجموعه با نگاهی به شاخصه‌های ارزیابی رضی (1388) و از منظر صوری و محتوایی انجام شده است. بر‌اساس نتایج این بررسی مشخص شد که درکنار نقاط قوت و شایستگی‌‌ها، این مجموعه ضعف‌هایی‌ دارد که جا دارد برای دست‌یابی به نتایج مطلوب‌‌تر در چاپ‌‌های بعدی این نقایص رفع شود تا بتواند به‌منزلۀ یک اثر نسبتاً جدید جایگاه خود را در عرصۀ آموزش زبان ژاپنی پیدا کند، اما به‌منزلۀ نتیجه‌‌گیری کلی از واکاوی مجموعه می‌‌توان گفت که باوجود برخی مشکلات، نقاط مثبت اثر بیش از نقاط ضعف آن است و در‌مجموع می‌تواند به‌منزلۀ منبع آموزشی نسبتاً مطمئن برای زبان‌آموزانی استفاده شود که هدف اصلی آن‌ها از فراگیری زبان ژاپنی دست‌یابی به توانایی گفتاری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Assessment of the Marugoto: The Language and Culture of Japan Series of Course-books

نویسنده [English]

  • Farzaneh Moradi

Assistant Professor of Japanese Language and Literature, Faculty of Languages and Literature, University of Tehran

چکیده [English]

This paper is an introduction to and a critical assessment of “Marugoto” course-books comprised of 9 volumes for elementary and intermediate education of Japanese language which is provided by “The Japan Foundation” based on the standards of this foundation, split into (Starter, Elementary, Pre-intermediate, and Intermediate) levels. This study is an attempt to identify the strengths and weaknesses of this series. This critical assessment is carried out from visual and content-based aspects using Razi’s (2009) evaluation criteria. The results suggested that while having their strengths and advantages, the books suffer from a few shortcomings, which can be eliminated in future editions to achieve better results and to secure a spot as a relatively new textbook for teaching the Japanese language. However, the overall conclusion from the analysis is that despite a few problems, the strengths of the book exceed its weaknesses, and in conclusion, it can be used as a reliable source where the main aim of learning the Japanese language is acquiring speaking skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Speaking Skills
  • Language Learner
  • Japanese
  • Elementary
  • Intermediate
رستم بیک‌تفرشی، آتوسا و احمد رمضانی واسوکلایی (1391)، «نقش فرهنگ در آموزش زبان خارجی»، ماهنامۀ علمی ‌‌ـ‌‌ پژوهشی پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، س 12، ش 1.
رضی، احمد (1388)، «شاخص‌های ارزیابی و نقد کتاب‌های درسی دانشگاهی»، سخن سمت، ش 21.
سایت رسمی بنیاد ژاپن: <http://www.jpf.go.jp/j/index.html>.
سایت رسمی مجموعۀ ماروگوتو: <https://www.marugoto.org>.
Kijima Hiromi & Shibahara Tomoyo & Hatta Naomi (2014), “Marugoto, Nihono Kotoba to Bunka ni okeru Kaigai no Nihongo Kyōiku no Tameno Kokoromi; An Attempt to Teach Japanese as a Foreign Language in Marugoto: Japanese Language and Culture” in: Nihongo Kokusai Kōryū Kikin Nihongo Kyōiku Kiyō, 10.
Manabō Nihongo; Textbook Ad hoc for Japanese Language Education (2005), vol. 1-6, Tokyo: Senmon Kyouiku Publishing Co Ltd.
Marugoto, Nihon no Kotoba to Bunka; Marugoto: The Language and Culture of Japan (2013-2017), vol. 1-9, The Japan Foundation, Tokyo: Sanshūsha Publishing.
Minnano Nihongo; Japanese for All (1998), vol. 2, Tokyo: Surienetwork Publishing.
National Standards in Foreign Language Education Project (1996), Standards for Foreign Language in the 21st Century, Yonkers, NY: Author.
Taniguchi, Masami (2014), “Kaitei Jōyō Kanji Hyō no Keitōteki Shidō; Systematic Guidance of the Revised Japanese Characters in Common use”, in: Shintennoji Daigaku Kiyō, vol. 57.