نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علومتربیتی دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران.
2 کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و نقد کتاب پروژههای چندرسانهای بود. لذا روش تحلیلی - اسنادی مورد استفاده قرار گرفت. کتاب مورد مطالعه، تألیف کارن اس. ایورس و آن ای. بارون در سال 2010 با ترجمهی خدیجه علیآبادی و اسماعیل اصلانی در سال 1395 بوده که از سوی انتشارات بوی کاغذ منتشر شده است. این مقاله با بکارگیری روش تحلیل اسناد و بازبینی و روشنسازی دامنهی محاسن و کاستیهای کتاب گردآمده است و آشکار میسازد که متن آن علیرغم همخوانی قابل قبول با متن اصلی، رسایی و روان بودن و برخورداری از واژگان تخصصی پسندیده، کاستیهایی دارد؛ از جمله عدم طراحی راهبرد یاددهی-یادگیری و تحلیل هوشهای چندگانه طی فرآیند از ایده تا ارزشیابی، عدم ارائه راهکارهای عملیاتی و دقیق برای پیادهسازی راهبرد یادگیری مشارکتی (تشریک مساعی)، عدم توجه به جزئیات گامها و فعالیتهای هر یک از مدل پیشنهادی، عدم توجه تفکیک مفهومی فلوچارت با ساختار محتوا و عدم انتخاب برخی تیترهای مناسب با توجه به محتوا بودند. سودمندی کتاب حاضر بهعنوان یک راهنمای تدریس برای راهبرد یادگیری مبتنی بر پروژههای چندرسانهای مشارکتی بهعنوان یک منبع آموزشی در دروس تولید محتوای الکترونیکی در دورهی کارشناسی و حتی در درس درسافزارهای کارشناسی ارشد بالا است. ازاینرو پیشنهاد میشود نویسندگان با برطرفسازی برخی اشکالهای صوری، ساختاری و محتوایی آن را بهبود دهند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Review of Multimedia Projects in Education Design, Producing, and Assessing
نویسندگان [English]
- Hossein Zangeneh 1
- Zahra Bahrami 2
1 Assistant Professor of Educational Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran
2 Master of Educational Technology, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to review and criticize the “Multimedia Projects in Education: Design, Producing, and Assessing” book. Therefore, analytical-documentary methods were used. The book was written by Karen S. Ivers and Ann E. Barron in 2010 and translated by Khadijeh Aliabadi and Esmail Aslani in 2016 and published by Booka Publisher. This paper has been compiled by applying the method of document analysis and reviewing the scope of the book’s merits and shortcomings and reveals that the text has shortcomings in spite of the acceptable consistency with the original text, refinement and fluency, and the availability of specially qualified vocabulary including the lack of designing a teaching-learning strategy and analyzing multiple intelligences during the process of the idea to evaluation, lack of operational and precise strategies for implementing the cooperative learning strategy (collaborative learning), the lack of attention to the details of the steps and activities of each proposed model, lack of attention to the conceptual separation of the flowchart with the content structure and the inability to select some appropriate titles according to the content. The book’s usefulness as a teaching guide for a collaborative multimedia project learning strategy is high as a source of training in electronic content production courses at the undergraduate and even master’s degree courses. Therefore, it is suggested that writers improve their formal, structural, and content defects by resolving them.
کلیدواژهها [English]
- Multimedia Projects
- Textbook
- Multimedia Review
- Design
- Production and Evaluation
ابوالمعالی، خدیجه (1391). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل. تهران: نشر علم، چاپ اول.
آرمسترانگ، توماس (1390). هوشهای چندگانه در کلاسهای درس، ترجمه مهشید صفری، تهران: نشرمدرسه: چاپ هشتم.
بدون نام (1394، آذر، 25). «نشانگذاریهای پایه درUML». آموزشگاه تحلیل داده .http://www.tahlildadeh.com/ArticleDetails
بدون نام (1394، فروردین، 16). «وایرفریمینگ چیست؟». طراحی سایت بِستا. https://bestaweb.com/ وایر-فریم-چیست/مقالات-طراحی-سایت#
تجاری، فرشاد، شیخعلیزاده، محبوب (1387). «ارزیابی مهم: با استفاده از کارت ارزیابی کار پوشه در تربیت بدنی». رشد آموزش تربیت بدنی. دوره 8، شماره 4، صص35-30.
دهقانزاده، حجت، رستگارپور، حسن، دهقانزاده، حسین (1394). «اثربخشی الگوی طراحی آموزشی چهارمؤلفهای مبتنی بر چندرسانهای در یادگیری موضوعات پچیده». فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علومتربیتی. دوره 5، شماره 3، صص 60-45.
ریچی، ریتاسی، کلاین، جیمزدی، تریسی، مونیکا دبلیو. (1391). دانش پایهی طراحی آموزشی. ترجمهی حسین زنگنه و الهه ولایتی، تهران: انتشارات آوای نور، چاپ اول.
سپهریانآذر، فیروزه (1395). «تأثیر روش یادگیری مشارکتی جیگساو بر نیازهای اساسی روانشناختی دانشآموزان»، فصلنامه علمی – پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، دوره 4، شماره 13، صص30-12.
سلیمی، زینب، غفاری، سعید. (1391). «بررسی وضعیت رابطکاربری گرافیکی وبسایتهای کودک و نوجوان در ایران». مجلهی علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، دوره 2، شماره 3، صص 40-25.
ضامنی، فرشیده، نسیمی، عباس، رضاییراد، مجتبی، قنبرپور جویباری، منصوره (1390). « تأثیر استفاده از نرم افزارهای چندرسانه ای در درس جامعه شناسی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهرستان جویبار»، فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علومتربیتی، دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6)، صص 72-55.
عباسپور، عباس (1379). « تفکر نظاممند در برنامهریزی منابع انسانی چارهساز»، تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش)، شماره 64، صص 147-129.
عباسی، حامد. (1395). تولید محتوای الکترونیکی پیشرفته (ارائه استاندارها و آموزش نرمافزارها)، تهران: انتشارات ناقوس.
کارناس.ایورز، آنای. بارون (1395). پروژههای چندرسانهای در آموزش: طراحی، تولید و ارزشیابی. ترجمهی خدیجه علیآبادی و اسماعیل اصلانی. تهران: نشر بوعی کاغذ، چاپ اول.
کرامالدینی، محمد (1383). «یادگیری مبتنی بر پروژه»، آموزش ابتدایی، سال هشتم، شماره 3، صص 23-20.
ماهروزاده، طیبه، نورآبادی، سولماز (1393). «تلفیق علم و تکنولوژی در برنامهدرسی دوره ابتدایی»، پژوهشهای تربیتی، شماره 29، صص 18-40.
محمودی، فیروز، عبداللهزاده، محمدتقی، منصورزاده، محمد (1395). «کاربرد ارزشیابی فرایندی در مدارس ابتدایی (مطالعه موردی آموزشوپرورش ممقان)»، نشریه علمی – پژوهشی آموزش و ارزشیابی، سال نهم، شماره 34، صص 62-51.
نوری طرازخاکی، شهربانو، آیتی، محسن، خامسان، احمد (1393). «تأثیر استفاده از برنامه چندرسانهای با استفاده از الگوی کاوشگری در میزان یادگیری و به یادسپاری مطالب درس علومزیستی و بهداشت». فناوری آموزش، دوره 8، شماره 4، صص236-229.
نوریان، محمد (1393). «روشهای ارزشیابی کتابهای درسی دانشگاهی، مزایا و محدودیتها». پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شماره 33، صص1-17.
یوسفی، ناصر، نصیری هانیس، غفار (1395). «نقد و بررسی نسخهی فارسی کتاب خانواده درمانی اثر گلدنبرگ گلدنبرگ ترجمهی حسین شاهی بروانی، نقشبندی و ارجمند». پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، دوره 20، شماره 39، صص 118-96.
Hursen, Cigdem, Gezer Fasli, Funda (2017). Investigating The Efficiency of Scenario Based Learning and Reflective Learning Approaches in Teacher Education, European Journal Of Contemporary Education, 6(2), 264-279.
Kalaitzidis, T. J, & Litts, Halverson, B (2017). Designing Collaborative Production of Digital Media. Charles M. Reigeluth, Brian J. Beatty, and Rodney D. Myers (Ed.), Instructional-Design Theories and Models, Volume IV: The Learner Centered Paradigm of Education (173-204). London: Routledge.
Lee, B. N. (1975). Instructional System Development (ISD)—an Air Force Way of Life. Journal of Educational Technology Systems, 4(1), 33–40.
Slavin, Robert E (1987). Cooperative Learning and the Cooperative School. Educational Leadership, 45 (3), 7-13.