نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان

چکیده

کتاب مدیریت آموزشی: تئوری، تحقیق، و کاربرد که استاد محترم آقای دکتر علی شیرازی آن را تألیف کرده تلاشی برای کمبود منابع درسی مدیریت آموزشی بوده است. هدف مقاله بررسی تحلیلی و بیان نقاط قوت و ضعف محتوای کتاب است. این اثر محاسنی دارد، اما کاستی‌هایی نیز دارد که رفع آن می‌تواند بر غنای مباحث کتاب بیفزاید. نویسندۀ کتاب در کاربرد اصطلاحات تخصصی و معادل‌سازی واژه‌های خارجی به‌غیراز مواردی چند دقت لازم را داشته و از لحاظ مطابقت با سرفصل‌های مصوب قابل‌قبول است. محتوا با ارزش‌های اسلامی و ایرانی سازگار است. کتاب یادشده به تاریخچۀ رشته و نظریه‌پردازی در مدیریت آموزشی نپرداخته و آثار مهم منتشرشدۀ مدیریت آموزشی را بررسی نکرده است. ازاین‌رو، تصویر جامعی از مدیریت آموزشی را در ایران و جهان فراهم نمی‌کند. هم‌چنین، پیشرفت‌های معرفت­شناختی در مدیریت آموزشی و تولید دانش در قرن‌های گذشته‌ ارائه نشده است. متأسفانه، برخلاف عنوان خوب کتاب، به‌احتمال‌زیاد، دانشجویان با خواندن آن نمی‌توانند به فهم جامعی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد مدیریت آموزشی و درک نظام‌مندی از دانش کاربردی و نظری این رشته دست یابند. امید است که در ویرایش بعدی پیش‌برد مباحث نوین حوزۀ مدیریت آموزشی موردتوجه قرار گیرد، به‌گونه‌ای‌که به تدوین برنامۀ درسی آماده‌سازی رهبران مدارس کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Review of Educational Management: Theory, Research and Practice Book

نویسنده [English]

  • Naser Shirbagi

Associate Professor of Educational Administration, Department of Education, University of Kurdistan

چکیده [English]

The book “Educational Management: Theory, Research, and Practice”, authored by  Ali Shirazi, has been an attempt to address the lack of educational management resources. The purpose of this review is to analyze and illustrate the strengths and weaknesses of the book. It is a good work, but it also suffers from shortcomings that can add to the richness of the book’s discussions. The author of the book has appropriately used the terms and the equivalence of foreign words, with few exceptions, which are acceptable in accordance with the approved headings. The content is consistent with Islamic and Iranian values. The book does not deal with the history of the field and theories in educational management; it does not examine the major published works of educational management and thus does not provide a comprehensive picture of educational management in Iran and the world. Also, epistemological advances in educational management and knowledge production have not been made in previous centuries. Unfortunately, unlike the good title of the book, it is unlikely that students will be able to read a comprehensive understanding of the unique features of educational management and a systematic understanding of applied and theoretical knowledge in the field. It is hoped that the next edition will promote the development of new topics in the field of educational management in order to assist in the preparation of the curriculum for school leaders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational Management
  • Content Analysis
  • School Management Educational leadership
اپلاتکا، ایزهار (1397)، تحلیل تاریخی مدیریت آموزشی به‌عنوان یک حوزۀ علمی، ترجمۀ ناصر شیربگی، تهران: آثار معاصر.
شیرازی، علی (1392)، مدیریت آموزشی: تئوری، تحقیق، و کاربرد، ویراست دوم، تهران: مؤسسۀ کتاب مهربان نشر.
شیرازی، علی (1397)، وب‌سایت شخصی: <http://www.a-shirazi.profcms.um.ac.ir>.
علاقه‌بند، علی (1394)، مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی، ویراست ششم، تهران: روان.
 
Altheide, D. L. (1996), Qualitative Media Analysis, Thousand Oaks, Cal.: Sage Publications.
Bush, T. (2004), Theories of Educational Leadership and Management, London: Sage.
Crawford, K. (2003), “The Role and Purpose of Textbooks”, International Journal of Historical Learning, Teaching and Research, vol. 3, no. 2.
Glass, T. (2004), The History of Educational Administration Viewed through its Textbooks, Lanham: Scarecrow Education.
Ketcham, A. F. (1982), World War II Events as Represented in Secondary School Textbooks of Former Allied and Axis Nations, Unpublished PhD Thesis University of Arizona:
<http://www.arizona.openrepository.com/arizona/handle/10150/185404>.
Klein, J. T. (1993), “Blurring, Cracking, and Crossing Permeation and the Fracturing of Discipline”, in: Knowledge: Historical and Critical Studies in Disciplinarily, E. Messer-Davidow, D. R. Shumway and D. J. Sylvan (eds.), Charlottesville: University Press of Virginia.
Owens, R. G. and T. C. Valesky (2015), Organizational Behavior in Education: Leadership and School Reform, New York: Pearson.
Yukl, G. (2013), Leadership in Organizations, Harlow: Pearson Education Limited.