نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی

2 استادیار حقوق خصوصی، دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

در اکتبر 1929، در شهر ورشو کنوانسیون مربوط به یک‌نواخت‌کردن مقررات حمل‌ونقل هوایی به امضای کشورهای شرکت‌کننده رسید. باتوجه‌به پیشرفت در عرصه‌های هوانوردی و بروز پاره‌ای نقایص در متن پیمان پس از گذشت 25 سال کنوانسیون ورشو در تاریخ 28 سپتامبر 1955 در لاهه مورد اصلاح قرار گرفت و مقررات این پیمان را درخصوص پروازهای داخلی نیز قابل اجرا دانست. ایران نیز به کنوانسیون ورشو و پروتکل‌های اصلاحی آن ملحق شده است. در این مقاله پس از ارائۀ تعریف‌های رایج در حقوق هوایی درخصوص مسئولیت متصدیان حمل‌ونقل و بیان تاریخچه‌ای از مجموعۀ اقدامات و اسناد، مبانی مسئولیتی کنوانسیون و حقوق ایران به‌صورت تطبیقی مورد بررسی و مداقه قرار گرفته است. زمان آغاز و خاتمۀ مسئولیت از موضوع‌های بسیار مهم و چالش‌برانگیز است که در این مقاله به‌تفصیل بررسی شده است. میزان خسارت قابل پرداخت فصل دیگری است که در این مقاله به آن اشاره شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critique of the Theory of Civil Liability of Aviation Operators: Focusing on Iranian Law and Jurisprudence and International Regulations

نویسندگان [English]

  • Ahmed Mozafari 1
  • Majid Banaeioskoei 2

1 PhD Student in Private Law, Azad University, Central Tehran Branch, Iran

2 Assistant Professor, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

In October 1929, in Warsaw, the Convention on the Uniformity of Aviation Regulations was signed by the participating countries and entered into force on 13 February 1933, following developments in the field of aviation and the occurrence of deficiencies in the text of the treaty. Twenty-five years later, the Warsaw Convention was amended on 28 September 1955 in The Hague, and the Protocol entered into force on 1 August 1963, with the most important change being the convention, which doubled the carrier’s liability. In 1975, the Iranian government acceded to the Warsaw Convention and its amended protocols and accepted the implementation of its regulations on foreign flights. In 1985, the Islamic Consultative Assembly considered the provisions of this treaty applicable to domestic flights. Many countries, such as Iran, acceded to the Warsaw Convention and its protocols. In the Iranian law, with the approval of the Law on Determining the Limits of Liability of Airlines in Iran on 5/11/2012, and despite the many criticisms leveled at this law, the amount of liability of domestic companies towards Iranian passengers on domestic flights is equivalent to ransom and what about foreign passengers. In domestic and international flights, it is equal to 16600 Sdr and in front of Iranian passengers in international flights, it is equal to 16600 Sdr. In this article, after presenting the common definitions in aviation law regarding the responsibility of transport operators and stating a history of a set of actions and documents, the principles of liability of the Convention and Iranian law were comparatively studied. The timing of the beginning and end of responsibility is one of the most important and challenging issues, which is discussed in detail in this article. The amount of damages payable is another chapter discussed in this article.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Warsaw Convention
  • Principles of Liability
  • Time of Commencement of Liability
  • Time of Termination of Liability
  • Amount of Damages
  • Transport Operators
  • Law on Limitation of Liability of Airlines
جباری، منصور (1381)، حقوق بینالملل هوایی، تهران: فروزش.
جعفری‌تبار، حسن (1389)، مسئولیت مدنی کالاها، تهران: دادگستری.
حسینی‌نژاد، حسینقلی (1370)، مسئولیت مدنی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
داراب‌پور، سهراب (1387)، مسئولیتهای خارج از قرارداد، پرداخت خسارت استرداد عین و امتیازات، تهران: مجد.
دهخدا، علی‌اکبر (1377)، لغتنامه، تهران: دانشگاه تهران.
سیاح، علی (1373)، فرهنگ جامع فارسی به فارسی، قم: اسلام.
صفوی، سیدحسن (1362)، حقوق بینالملل هوایی و فضایی، تهران: خدمات چاپ.
عزیزه، ابراهیم (1385)، «موارد فعالیت متصدی حمل‌ونقل هوایی از مسئولیت درمقابل مسافر و کالا»، تحقیقات حقوقی، ش 43.
کاتوزیان، ناصر (1384)، قواعد عمومی قراردادها، ج 4، تهران: میزان.
کاتوزیان، ناصر (1374)، حقوق مدنی، الزامهای خارج از قرارداد، ضمان قهری، تهران: میزان.
کاتوزیان، ناصر (1361)، حقوق مدنی، ضمان قهری، ج 2، تهران: میزان.
کامیار، محمدرضا (1377)، گزیدۀ آرای دادگاههای حقوقی، تهران: حقوق‌دان.
محمدزاده، مسلم (1386)، مسئولیت مدنی متصدی حملونقل هوایی دربرابر مسافر در کنوانسیونها و رویههای قضایی بینالمللی، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
مظفری، احمد (1388)، مقررات هواپیمایی، تهران: نسیم سحر.
مظفری، احمد (1391 الف)، مجموعۀ قوانین و مقررات حقوق هوایی، تهران: نگاه بیّنه.
مظفری، احمد (1391 ب)، مجموعۀ قوانین و مقررات هواپیمایی و فرودگاهی، تهران: نگاه بیّنه.
مظفری، احمد (1384)، جزوة حقوق هوایی، تهران: دانشکدۀ صنعت هوانوردی کشور.
مکارم شیرازی، ناصر (1386)، ترجمۀ فارسی روان قرآن کریم، قم: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
 
Chuter v. Klm Royal Dutch Airlines and Allied Aviation Services International Corporation (1955)
D. McClean et al. (2014), Shaweross and Beuumont: Air Law Looseleaf, LexisNexis Subscriptions
Husseriy v. Swiss Air Transport (1975)
Husserl v. Swiss Air Transport (1973)
Panalpina International Ltd v. densil underwear Ltd (1981-Lioyd's reports)
Rosma v. Trans World Air Linesinc (1974).
Societe Transports Darmor 14 Ae. v. Societe La Langouste et al. (1974).
The Court of Appeal (Kammergericht) of Berlin 3rd November 1960 and Federal Court 29th November 1961.