نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

استاد گروه علوم اجتماعی، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

درمیان موضوعات رایج علوم اجتماعی در ایران، موضوع زمان علی‌‌رغم اهمیت آن موردغفلت قرار گرفته و فقر ادبیات نظری جامعه‌‌شناختی پیرامون زمان، باتوجه‌به کتب و مقالات چاپ‌‌شده، کاملاً مشهود است. در این شرایط، برگردان این کتاب به فارسی، صرف‌نظر از نقص‌های ترجمه‌‌ای آن، کاری قابل‌تقدیر و ارزنده است. تأکید مقالات این کتاب بر روی ارتباط متقابل بین مفاهیم زمان، مصرف، زندگی روزمره، عوامل روان‌شناختی و اجتماعی و فرهنگی و جایگاه سرمایه‌‌داری است که با گرایش به نظریۀ کردار و دخیل‌کردن هم‌زمان سطوح خرد و کلان اغلب مقالات آن نگارش یافته است. این کتاب با زیرسؤال‌بردن درک جهان‌شمول از زمان و با سودجستن از مردم‌‌نگاری تطبیقی و تحلیل تاریخی برخورد شکاکانه‌‌ای با مفاهیم و باورهای رایج دارد؛ مانند این عقیده که دورۀ سنتی دوره‌‌ای متعادل، و مدرنیته دوره‌‌ای آشفته است. تجربۀ زمان به‌واسطۀ نیروهای بیرونی شکل نمی‌‌یابند، بلکه زمان‌مندی‌‌ها دائماً بازتولید می‌شوند و از طریق توالی و زمان‌بندی کردار روزمره وضع و دگرگون می‌‌شوند. بسیاری و احتمالاً بیش‌تر فرایندها و کردارهای درگیر در ساخت زمان درگیر استفاده از چیزها و مصرف هستند. فرهنگ مصرف تجاری نقش فعالی در خلق رژیم‌‌های ارزش زمان‌مند بازی می‌‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Critique and Review of Time, Consumption and Everyday Life

نویسندگان [English]

  • Mohammad Abbaszadeh
  • Farhad Shamsi Matanagh

Professor of Social Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran

چکیده [English]

Among the common themes of the social sciences in Iran, the subject of time has been neglected in spite of its importance, and the poverty of the theoretical literature of sociology around time is quite evident with regard to the books and articles published. In this situation, translating this book into Persian, regardless of its translation defects, is a commendable and valuable work. The focus of this book is on the interrelationships between the concepts of time, consumption, daily life, psychological, social, and cultural factors, and the place of capitalism. Most of its articles have been written with a focus on behavioral theory and simultaneous involvement of micro and macro levels. By questioning the universal understanding of time and benefiting from comparative ethnography and historical analysis, the book is skeptical of common concepts such as traditional equilibrium and turbulent modernity. The experience of time is not shaped by external forces, but by time, being constantly reproduced and transformed by the sequence and timing of daily action. Many and probably most of the processes and actions involved in making time involve the use of things and consumption. The culture of commercial consumption plays an active role in creating value-time regimes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Time
  • Consumption
  • Everyday Life
  • Modernity
استونز، راب (1381)، متفکران بزرگ جامعه‌‌شناسی، ترجمۀ مهرداد میردامادی، تهران: نشر مرکز.
الیاس، نوربرت (1377)، «تکنیک و تمدن»، ترجمۀ مراد فرهادپور، فصل‌نامۀ فلسفی، ادبی، فرهنگی ارغنون، ش 13.
الیاس، نوربرت (1395)، درباب فرایند تمدن، ترجمۀ عباس خدیوی، تهران: جامعه‌‌شناسان.
شاو، الیزابت و دیگران (1397)، زمان، مصرف، و زندگی روزمره، ترجمۀ علیرضا مرادی، تهران: علمی و فرهنگی.
شریف‌‌زاده، رحمان (1397)، مذاکره با اشیا، تهران: نشر نی.
گونواردنا، کانیشکا و دیگران (1393)، فضا، تفاوت، زندگی روزمره، ترجمۀ افشین خاکباز و محمد فاضلی، تهران: تیسا.
نش، کیت (1393)، جامعه‌‌شناسی سیاسی معاصر، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: کویر.
 
Balmer, John M. T. and Mario Burghausen (2019), “Marketing the Past and Corporate Heritage”, Marketing Theory, vol. 19, no. 2.
Shove, Elizabeth et al. (2007), Time, Consumption and Everyday Life, New York, Oford: Berg.