پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد کتاب «النقد الأدبی أصوله ومناهجه»

علی بشیری

دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، صفحه 1-23

چکیده
  نقد ادبی یکی از اساسی‏‌ترین و پُرچالش‎‏ترین حوزه‌‏های درسی ادبیات است. کتاب النقد الأدبی أصوله و مناهجه ـ که اواخر نیمة اول قرن بیست میلادی برای اولین بار به‏‌چاپ رسید ـ از کتاب‏‌هایی است که در دانشگاه‌‏های ایران در رشتة زبان و ادبیات عربی تدریس می‏‌شود. در این مقاله تلاش نویسنده بر آن است، تا با بررسی نگرگاه‏‌ها ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد کتاب جلوه‌های بلاغت درنهج البلاغه

علی پیرانی شال

دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، صفحه 23-40

چکیده
  چکیدهنگارش اثر آموزشی درباره­‌ی سخنان امیر مومنان (ع) که به حق بعد از قرآن کریم و احادیث رسول اکرم (ص) امری ضروری و ثمربخش می­‌باشد، سخنانی است  که گاه هر جمله آن رهرو را به سر منزل مقصد رهنمون می‌گردد، ولی عظمت کلمات امام همام چنان است که هرکس را یارای نوشتن درآن باره نیست، بنابراین استاد فرزانه جناب آقای دکتر محمد خاقانی به ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد کتاب «مجانی الشعر العربی الحدیث ومدارسه» بر اساس زبان‌شناسی کاربردی

مریم جلائی

دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، صفحه 41-54

چکیده
  چکیدهمتون ادبی از جمله متونی است که در حوزه آموزش زبان های خارجی از جمله زبان عربی طرفداران بسیاری دارد. پر واضح است با توجه به ماهیت و ویژگی های منحصر به فرد ادبیات، باید میان تدریس آن و سایر متون آموزشیِ زبان تفاوت قائل شد.از جمله منابع آموزشی ادبیات معاصر عربی در دانشگاه های ایران، کتاب " مجانی الشعر العربی الحدیث ومدارسه" تألیف دکتر ...  بیشتر

پژوهشی الهیات و ادیان
نقد و بررسی عناوین مقالات پژوهشی رشتۀ علوم حدیث ازمنظر روش‌شناسی تحقیق(مطالعۀ موردی مجلۀ علمی ـ پژوهشی علوم حدیث)

علی حاجی‌خانی؛ نوروز امینی

دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، صفحه 55-80

چکیده
   یکی از معیارهای مهم در ارزیابی مقالات علمی، اعم از پژوهشی و ترویجی، انتخاب عنوان مناسب است. صاحب‌نظران روش‌شناسی پژوهش‌های علمی معیارهایی ازقبیل جزئی‌بودن، گویایی، جذابیت، اختصار، دقت، و تازگی را برای عناوین مقالات پژوهشی برشمرده‌اند که پای‌بندی به این معیارها در انتخاب عناوین مقالات پژوهشی ضروری است. در مقالة حاضر، برای ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد ترجمۀ کتاب معنی‏ شناسی

مهین حاجی‌زاده

دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، صفحه 81-103

چکیده
  در عصر حاضر، مباحث مرتبط با معنی‏‌شناسی عمق و دامنۀ بیش‌تری به خود گرفته است و اندیشمندان این رشته مباحث و نظریه‏‌های مختلفی در این زمینه عرضه کرده‏‌اند و دانش زبان‌شناسی، به‌ویژه معنی‌شناسی، به‌صورت علمی مستقل مطرح شده است. ازجملۀ این دانشمندان احمد مختار عمر است که با تألیف کتاب علم الدلالة به نظریه‌‏های معنی‌شناسی ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد کتاب «قَطرُالنَّدی و بَلُّ الصَّدی»

یدالله رفیعی

دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، صفحه 105-122

چکیده
  کتاب قَطرُالنَّدی و بَلُّ الصَّدی یک دورة نسبتاً کاملی از قواعد زبان عربی، به‌‏ویژه نحو، را دربر دارد که ابن‌‏هشام انصاری آن را در قرن هشتم هجری قمری به‌‏رشتۀ تحریر درآورده و از آن زمان تاکنون شروح متعددی بر آن نوشته شده است. این کتاب همواره یکی از منابع مهم درسی حوزه و دانشگاه به‌‏شمار می‏رود؛ این امر حاکی از اهمیت آن ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد کتاب «النحو العصری»

سید ابوالفضل سجادی

دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، صفحه 123-135

چکیده
  «النحو‌العصری» کتابی جدید در قواعد نحو و صرف است، که مطابق گفته مؤلف، روش و شیوه ارائه بحث‌های آن جدید، و فهم و استفاده از آن آسان است. در این کتاب، نحو و صرف زبان عربی به‌طور کامل بررسی و محاسن و معایب شیوه تالیفات نحو زبان عربی گردآوری و تمام مباحث نحو و صرف زبان عربی و اسلوب‌های آن را بررسی شده است. کتاب «النحو العصری» ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد ترجمة کتاب أسس علم ‏اللغة ‏العربیة (زبان‏شناسی عربی)

علی سعیداوی

دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، صفحه 137-158

چکیده
  کتاب أسس علم اللغة العربیة ازجمله آثار برجستۀ محمود فهمی حجازی است که در زمینۀ زبان‏‌شناسی عربی به رشته تحریر درآمده است. برگردان این کتاب به زبان فارسی برای رشته زبان و ادبیات عربی کاملاً ضروری به ‏نظر می‏‌رسد. بنابراین، اقدام سید حسن سیدی برای ترجمة این کتاب قابل ‏تقدیر است. اما، باوجود زحمات زیادی که ایشان در این راه مبذول ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات عربی
نقد و بررسی کتاب دراسة منهجیة فی ترجمة الصحف و المجلات

محمدرضا عزیزی‌پور

دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، صفحه 159-181

چکیده
  نقد و بررسی آثار علمی باعث شناساندن ویژگی‌ها و کاستی‌های آن‌ها و درنتیجه دوری از نقاط ضعف و تأکید بر نقاط قوت را درپی خواهد داشت و بی‌تردید ارتقای کیفیت کتاب‌های دانشگاهی فقط با نقادی صریح، سازنده، و کنارگذاشتن تعارفات میسر خواهد شد. بر این اساس و بنا به درخواست شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی، کتاب دراسة منهجیة فی ترجمة ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات عربی
آسیب‌شناسی روش‌های تدریس درس آزمایشگاه زبان ازنظر استادان و دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات عربی

عیسی متقی‌زاده؛ سجاد اسماعیلی؛ محمدرحیم خالی‌زاده؛ داوود ایکدری

دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، صفحه 183-200

چکیده
  آموزش مهارت‌های زبانی همواره به‌مثابة یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های برنامه‌ریزان و متخصصان آموزش در نظام آموزشی به‌شمار می‌رود. اگرچه آموزش زبان عربی در ایران کاستی‌ها و مشکلات بی‌شماری دارد، این مشکلات بیش‌تر در بخش مهارت‌های زبانی و به‌ویژه در درس آزمایشگاه زبان به‌چشم می‌خورد. این جستار با استفاده از روش پیماشی بر آن است ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد مطالعات برنامۀ درسی آموزش زبان عربی به غیرعرب‏ زبان‏‌ها مطالعه موردی کتاب المرجع فی مناهج تعلیم اللغة العربیة للناطقین بلغات أخری

دانش محمدی

دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، صفحه 201-216

چکیده
  مطالعات برنامه‌‏ریزی درسی در آموزش زبان عربی در ایران، برخلاف کشورهای عربی، بسیار اندک و انگشت ‏شمار است. کتاب المرجع فی مناهج تعلیم اللغة العربیة للناطقین بلغات أخری از مهم‌‏ترین کتاب‏‌های این حوزه در کشورهای عربی است؛ در این پژوهش به نقد و بررسی این کتاب پرداخته می‏‌شود. روش پژوهش به ‏این‏ صورت است که تلاش خواهد شد ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد ترجمه کتاب فصول فی فقه العربیه

علیرضا نظری

دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، صفحه 217-233

چکیده
  گرچه از چاپ اول این کتاب بیش از چهل سال می‌گذرد، دربین کتب فقه اللغة از اهمیت بالایی برخوردار است. باتوجه‌به سرفصل‌های مشترک در اغلب کتاب‌های این حوزه آن‌چه جایگاه اثر را تقویت می‌کند جامعیت و تحلیل علمی و پرهیز از نقل و روایت محض است؛ هرچند کتاب‌های دیگری نیز بعد از این کتاب به چاپ رسیده‌اند، ولی جایگاه و مشخصة علمی کتاب رمضان ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی کتاب آموزشی «تعلیم اللغة العربیة» ویژه دانشجویان رشته حقوق

یوسف نظری

دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، صفحه 235-256

چکیده
  چکیده از مهم‌ترین چالش­‌های آموزش زبان عربی در ایران، آموزش آن با اهداف خاص می­‌باشد. تعلیم اللغة العربیة اثر مشترک دکتر فرامرز میرزایی و دکتر علی نظری، کتابی است که به منظور آموزش زبان عربی به دانشجویان رشته حقوق تدوین شده است. ارتباط تنگاتنگ برخی حوزه­‌های رشته حقوق با زبان عربی و نبود کتاب‌­های آموزشی متنوع در این حوزه، ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات عربی
تحلیل انتقادی کتاب فضائلُ مصرَ وأخبارُها و خواصُّها

مریم هاشمی

دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، صفحه 257-276

چکیده
  چکیدهمقالۀ حاضر با هدف نقد و بررسی کتاب «فضائلُ مصرَ وأخبارُها وخواصُّها »اثر ابن زولاق، دربارۀ پویش علمی تاریخ‌­نگارى اسلامی ـ ادبیِ تمدّن فاطمیان و تاریخ­ محلّی به نگارش درآمده است. این نوع تاریخ­‌نگاری اسلامی ـ ادبی با سنّت ریشه‌­دار و اصالت خاصّ خود، پیوسته مورد اهتمام مؤرخان مسلمان و از جمله ابن زولاق بوده است. ...  بیشتر