پژوهشی علوم اجتماعی
بررسی انتقادی کتاب جامعه‌شناسی قشرها و نابرابری‌های اجتماعی

وکیل احمدی

دوره 18، شماره 12 ، اسفند 1397، صفحه 1-14

چکیده
  کتاب جامعه‌شناسی قشرها و نابرابری‌های اجتماعی از رسول ربانی و ابراهیم انصاری درجهت بهبود منابع علوم انسانی ارزیابی شد. از مزایای کتاب می‌توان به بررسی ابعاد و حوزه‌های نابرابری اجتماعی تحت عناوین زنان و قشربندی اجتماعی، ادیان و قشربندی اجتماعی، اقوام و نابرابری‌های اجتماعی، و سیاست و قشربندی اجتماعی و هم‌چنین انضمام دو ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
بررسی و ارزیابی کتاب ایدئولوژی و اُتوپیا: مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی شناخت

فرهنگ ارشاد

دوره 18، شماره 12 ، اسفند 1397، صفحه 15-40

چکیده
  منظور مانهایم از تدوین کتاب ایدئولوژی و اُتوپیا درواقع، طرح اصول کلی و مبانی جامعه‌شناسی شناخت است. پرسش بنیادین و آغازین او دربارة «چگونه اندیشیدن» آدمیان است. او در این کتاب، شیوۀ اندیشیدن افراد و به‌ویژه روشن‌فکران را باتوجه‌به زمینة اجتماعی و تاریخی زمانه‌ای که اندیشه در این ظرف مکانی ـ زمانی صورت می‌پذیرد موردبحث ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
مرور انتقادی بر کتاب سرمایه‌داری، خانواده، و زندگی شخصی

مریم اسکافی

دوره 18، شماره 12 ، اسفند 1397، صفحه 41-68

چکیده
  هدف از مقالة حاضر، ارزیابی انتقادیِ کتابِ سرمایه‌داری، خانواده، و زندگی شخصی است. مسئلة نویسنده این بوده است که سرمایه‌داری و فمینیسم چگونه دو حوزة عمومی و خصوصی را در خانواده از هم تفکیک کرده است. محقق با تطبیق متن ترجمه‌شده با متن اصلی و جست‌وجو در منابع مربوط به موضوع، به بخشی از انتقادات رسیده است. سپس با بررسی متن مترجم، ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
معرفی و نقد کتاب جامعه‌شناسی انقلاب و انقلاب‌های اجتماعی

سعیده امینی

دوره 18، شماره 12 ، اسفند 1397، صفحه 69-83

چکیده
  هدف مقالة حاضر ارزیابی نقادانۀ کتاب جامعه‌شناسی انقلاب و انقلاب‌های اجتماعی اثر محمدتقی سبزه‌ای است. نویسنده تلاش کرده تا منبعی را برای درس جامعه‌شناسی انقلاب فراهم کند و دراین‌باره ضمن پرداختن به مفهوم‌شناسی انقلاب وجوه تفاوت این پدیده را با سایر پدیده‌های مشابه نظیر کودتا، شورش، و جنبش اجتماعی بررسی کند. در گام بعد مقولات ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
کلاس‌‌های درس دانشگاهی به‌مثابة ارتباطات عقلانی نقد کتاب روایتی از کلاس‌های درس دانشگاهی: تجربة زیستة استادان دانشگاه

غلامرضا آذری

دوره 18، شماره 12 ، اسفند 1397، صفحه 85-109

چکیده
  کلاس‌‌های درس دانشگاهی و تجربة زیستة استادان دانشگاه در آن هماره دغدغة مهم بسیاری از نظام‌‌های دانشگاهی، آموزشی، و تربیتی ایران و سایر نقاط دنیا بوده است. ضرورت و اهمیت پرداختن به فضای کلاس درس قلمرو ارزش‌مندی است که می‌‌تواند چالش‌های گوناگونی را برای کارشناسان و مدیران آموزش به‌وجود آورد. ازاین‌رو، در مقالة حاضر سعی شده تا ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
فهم و ارزیابی تحلیل سیاسی مدرن: نوآوری‌ها و معضلات

محمد عبداله ‌پورچناری

دوره 18، شماره 12 ، اسفند 1397، صفحه 111-132

چکیده
  هدف این مقاله، به‌صورت خاص فهم و ارزیابی اثر رابرت دال و بریکنر، تحلیل سیاسی مدرن و به‌صورت عام ارائة چهارچوبی برای تحلیل یک اثر است. امروزه شیوة متعارفِ بررسی یک اثر واجد پیش‌فرض‌های ناصوابی، که عملاً سبب امتناع فهم و ارزیابی شده است، پیش‌فرض‌هایی چون انفکاک فهم و ارزیابی، توجه به ابعاد معناشناختی، و تأکید بر ارزیابی ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
بررسی نقادانة کتاب جامعه‌شناسی و آموزش و پرورش

بیژن زارع

دوره 18، شماره 12 ، اسفند 1397، صفحه 133-156

چکیده
  در این مقاله سعی شده است تا براساس دیدگاه‌های نظری و معیار‌های علمی رایج و پذیرفته شده درباب کارکردها و ویژگی‌های مطلوب یک کتاب درسی تخصصی دانشگاهی به بررسی نقادانة شکلی، محتوایی، فنی، و ادبی کتاب جامعه‌شناسی و آموزش و پرورش پرداخته شود. نتایج حاصل از بررسی حاکی از آن است که این کتاب، درمجموع به‌لحاظ ارزش‌گذاری براساس معیارهای ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
نقد کتاب جامعۀ مدنی و دموکراسی در خاورمیانه

سیدسعید زاهد زاهدانی

دوره 18، شماره 12 ، اسفند 1397، صفحه 157-180

چکیده
  این کتاب در زمینۀ توسعۀ سیاسی در رشتۀ جامعه‌شناسی توسعه نوشته شده است. توسعه موضوعی است که بعد از جنگ جهانی دوم، با شروع سرمایه‌گذاری‌های آمریکا در اروپا و در دیگر کشورهای جهان مطرح گشت. توسعۀ سیاسی بعد از توسعۀ اقتصادی و فرهنگی اعمال می‌شود. عموماً در این مرحله مردم کشورهای اسلامی درمقابل برنامه‌های توسعه به‌علت سکولار و متکی ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
مطالعات فقر و نابرابری در ایران؛ نقد کتاب ضرورت مبارزه با پدیدة فقر و نابرابری در ایران

محمد فرهادی

دوره 18، شماره 12 ، اسفند 1397، صفحه 181-206

چکیده
  فقر و نابرابری در ایران پدیده‌ای است که عمق و وسعت آن توجه متفکران اجتماعی و اقتصادی را به خود جلب کرده و از مناظر مختلف موردمطالعه قرار گرفته است. ضرورت مبارزه با فقر و نابرابری در ایران نوشتة سعید مدنی قهفرخی از این جمله تحقیقات است. بازخوانی و نقد این مطالعات ضرورتی برای تنقیح و تدقیق ادبیات مربوط به فقر و نابرابری در ایران ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
اعتبارسنجی نظریة «استبداد شرقی» در فهم تحولات اجتماعی ایران

مظفر نامدار؛ جواد نظری مقدم

دوره 18، شماره 12 ، اسفند 1397، صفحه 207-230

چکیده
  بخش قابل‌توجهی از آثار مربوط به تاریخ و فرهنگ ایران ضمن پذیرش نظریة استبداد شرقی، استبداد را ویژگی جامعة ایرانی خوانده‌اند و معتقدند درطول تاریخ ایران همواره سایة استبداد در همة حوزه‌های اجتماعی جامعة ایرانی گسترده بوده است. این گفتمان که می‌توان از آن به‌منزلة گفتمان استبدادزدگی یاد کرد نقش و جایگاه تعیین‌کننده‌ای را برای ...  بیشتر