اقتصاد
محمدامیر ریزوندی؛ روحاله ابوجعفری؛ محمد عظیمزاده آرانی
چکیده
با طرح اقتصاد دانشبنیان بهعنوان شکل جدیدی از الگوی توسعۀ اقتصادی، شاهد انتشار کتب و مقالات پژوهشی بسیاری طی سالهای اخیر در داخل و خارج از ایران بودهایم. یکی از همین آثار، کتاب اقتصاد دانشبنیان: مبانی، مفاهیم، روششناسی است که بهتازگی منتشر شده است و مقالۀ حاضر به معرفی و نقد محتوایی آن میپردازد. از نظر محتوایی، با توجه ...
بیشتر
با طرح اقتصاد دانشبنیان بهعنوان شکل جدیدی از الگوی توسعۀ اقتصادی، شاهد انتشار کتب و مقالات پژوهشی بسیاری طی سالهای اخیر در داخل و خارج از ایران بودهایم. یکی از همین آثار، کتاب اقتصاد دانشبنیان: مبانی، مفاهیم، روششناسی است که بهتازگی منتشر شده است و مقالۀ حاضر به معرفی و نقد محتوایی آن میپردازد. از نظر محتوایی، با توجه به تاکید نویسندگان بر اهمیت دانش ضمنی و قرار دادنِ آن در کانون بحثها میتوان رویکرد آنها به اقتصاد دانشبنیان را تطوری دانست و همچنین نظر به تاکید بر نهادها برای بسترسازیِ اقتصاد دانشبنیان، چارچوب تحلیلیِ آنها اقتصاد نهادی است. کتاب از جامعیت خوبی برخوردار است، اما بهطور کامل منطبق با عنوان انتخابی که از روششناسی در آن نام برده شده نیست. همچنین، ضمن اتکای نظریهها بر شواهد آماری، اما قدیمی بودن آمارِ ارائهشده، روزآمدسازیِ منابع و گزارشهای مورداستفاده را ضروری میسازد. جای دیدگاههای مختلف به اقتصاد دانشبنیان و بحث دربارۀ پیچیدگیهای حقوق مالکیت دانش نیز در کتاب خالی است. اما در کل، کتاب توانسته است با زبانی روشن و ساده، مبانی و مفاهیم اقتصاد دانشبنیان را به مخاطبان ارائه کند.