علوم تربیتی
سمانه سادات موسویان؛ محمدرضا نیلی؛ حسن ملکی
دوره 15، شماره 37 ، اسفند 1394، ، صفحه 149-166
چکیده
هدف این پژوهش طراحی درس «اخلاق فناوری اطلاعات» با استفاده از نیازسنجی دانشجویان و تعیین سرفصلهای درس مربوطه است و در این راستا به طراحی این درس برای دانشجویان علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد پرداخته است. روش پژوهش به این ترتیب بوده است که نخست با مطالعة همهجانبة منابع، بهویژه اسناد بالادستی، مؤلفههای ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی درس «اخلاق فناوری اطلاعات» با استفاده از نیازسنجی دانشجویان و تعیین سرفصلهای درس مربوطه است و در این راستا به طراحی این درس برای دانشجویان علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد پرداخته است. روش پژوهش به این ترتیب بوده است که نخست با مطالعة همهجانبة منابع، بهویژه اسناد بالادستی، مؤلفههای حال و آیندة اخلاق فناوری در ایران استخراج شده و با توجه به مؤلفههای به دست آمده، پرسشنامه در دو قالب برای دانشجویان و کارشناسان طراحی شد. پس از اینکه متخصصان مربوطه پرسشنامه را تکمیل کردند، هشت مؤلفه برای نیازسنجی دانشجویان تعیین شد. این هشت مؤلفه عبارتاند از: کلیات، تاریخچة اخلاق فناوری اطلاعات، آزادی دسترسی، مالکیت معنوی، حریم خصوصی، امنیت اطلاعات، اعتبار اطلاعات و نهاد خانواده. با تحلیل پرسشنامههای دانشجویان، اهداف و سرفصلهای درس مشخص شدند. با تحلیل نتایج حاصل از نیازسنجی دانشجویان، میزان اهمیت مقولههای اخلاق فناوری اطلاعات در درس مربوطه تعیین شد و با بهرهگیری از نظرسنجی متخصصان و نیازسنجی دانشجویان، اهداف دوره تعیین و طراحی درس اخلاق فناوری بر اساس الگوی کمپ انجام شد.