زبان و ادبیات عربی
وصال میمندی؛ سمیرا صدیقی مورنانی
دوره 17، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 207-223
چکیده
صرف ونحو یکی از علومی است که با انگیزۀ کاربرد و استفادۀ صحیح زبان عربی، به ویژه زبان قرآن پا به عرصۀ وجود گذاشت و سبب پیدایش مکاتب و آثار بیشماری در این علم گردید. یکی از کتب معاصر، که درزمینۀ آموزش زبان عربی به رشتۀ تحریر درآمده، کتاب النحو الأساسی، تألیف سه تن از پژوهشگران کویتی، است که درراستای آفرینش اثری ...
بیشتر
صرف ونحو یکی از علومی است که با انگیزۀ کاربرد و استفادۀ صحیح زبان عربی، به ویژه زبان قرآن پا به عرصۀ وجود گذاشت و سبب پیدایش مکاتب و آثار بیشماری در این علم گردید. یکی از کتب معاصر، که درزمینۀ آموزش زبان عربی به رشتۀ تحریر درآمده، کتاب النحو الأساسی، تألیف سه تن از پژوهشگران کویتی، است که درراستای آفرینش اثری در حد متوسط، با اسلوبی متفاوت درزمینۀ صرفونحو، نگاشته شده است. در این جستار سعی شده با استفاده از روش تحلیلی ــ توصیفی درراستای نقد منابع و متون آموزشی زبان عربی به نقد و بررسی کتاب یادشده پرداخته شود. در این تحقیق، ضمن معرفی اجمالی کتاب، بخشهای مختلف آن، ازجمله ساختار و شکل ظاهری و محتوا، که شامل تعاریف، بیان مسئله، شواهد، تمرینات، و منابع کتاب میشود، پژوهش شده است و، علاوه بر بیان برجستگیها و امتیازاتی نظیر داشتن شیوهای منسجم و یکسان در آوردن مباحث مختلف، استفاده از متون ساده و روان و تنوع در تمرینات، درحد امکان به ذکر پارهای از کاستیها، مانند حذف یا بیان ناقص برخی از موضوعات ضروری، رعایتنکردن اصل ساده به مشکل در چینش تمرینات، نداشتن منابع و ... پرداخته شده است.
زبان و ادبیات عربی
وصال میمندی؛ نعیمه خبازی اشرف
دوره 15، شماره 34 ، خرداد 1394، ، صفحه 167-185
چکیده
چکیده مادة درسی و آموزشی از اصلیترین ارکان فراگیری و آموزش به شمار میرود که نوآوری، تغییر و تنوع مبتنی بر اوضاع آموزشی و احوال مخاطبان را میطلبد. علم صرف به عنوان یکی از شاخههای زبان عربی، پس از جدایی از نحو به دست پیشتازانی چون «ابن حاجب»، در هر عصری کتب و رسالههای آموزشی مختلف و گوناگونی را به خود اختصاص داد که این ...
بیشتر
چکیده مادة درسی و آموزشی از اصلیترین ارکان فراگیری و آموزش به شمار میرود که نوآوری، تغییر و تنوع مبتنی بر اوضاع آموزشی و احوال مخاطبان را میطلبد. علم صرف به عنوان یکی از شاخههای زبان عربی، پس از جدایی از نحو به دست پیشتازانی چون «ابن حاجب»، در هر عصری کتب و رسالههای آموزشی مختلف و گوناگونی را به خود اختصاص داد که این آثار ضمن تکمیل و ضابطهمند کردن این علم با شیوههای مختلف، آموزش آن، بهویژه برای غیر عربزبانان، را تسهیل کرد. الصرف 1 اثر احمد پاشازانوس از آخرین آثار نگاشتهشده با هدف و رویکرد آموزش مبحث فعل و تحلیل صرفی آن در علم صرف است که در این مقاله در راستای بررسی و نقد منابع و متون آموزشی زبان قرآن، به زعم خود، با نگاهی منصفانه پژوهش و واکاوی شده و ضمن بیان برجستگیها و امتیازات آن، در قیاس با دیگر آثار مکتوب در زمینة علم صرف، به ذکر پارهای از کاستیهای بخشهای مختلف کتاب پرداخته شده است.