زبانشناسی و زبانهای باستانی
مریم دانای طوس
چکیده
کتاب طراحی برنامۀ آموزشی زبان فرایند طراحی برنامۀ درسی را با جزئیات توصیف میکند و فرصتهایی برای تمرین و کاربست فراهم میآورد. این کتاب که نوشتۀ پُل نِیشن و جان مکالیستر است در سال 2010 منتشر شده، توسط میردهقان، مجیدی، حاجیباقری، و فرهی به زبان فارسی برگردان شده و در سال 2016 منتشر شده است. در این مقاله، برگردانِ فارسیِ کتاب بررسی ...
بیشتر
کتاب طراحی برنامۀ آموزشی زبان فرایند طراحی برنامۀ درسی را با جزئیات توصیف میکند و فرصتهایی برای تمرین و کاربست فراهم میآورد. این کتاب که نوشتۀ پُل نِیشن و جان مکالیستر است در سال 2010 منتشر شده، توسط میردهقان، مجیدی، حاجیباقری، و فرهی به زبان فارسی برگردان شده و در سال 2016 منتشر شده است. در این مقاله، برگردانِ فارسیِ کتاب بررسی و نقد شده و بعضی از امتیازات و کاستیهای آن برشمرده شده است. براساس یافتههای این مطالعه، این کتاب نکات مثبتی نظیر معرفی بحث برنامۀ درسی و فرایند طراحیِ آن در بافت آموزش زبان دوم/ خارجی در جامعۀ زبانشناسیِ عمومی ایران دارد؛ اما بیتوجهی به بعضی از اصول نگارش و ویرایش، عدم رعایت پارهای از نکات دستوری، معادلگذاری نادرست بعضی از الفاظ تخصصی، و عدم کاربرد معادل بعضی از واژهها بهصورت یکدست در متن کتاب باعث میشود که خوانندههای آن در مواردی نتوانند کنه مطلب را دریابند و بهرۀ لازم را از آن ببرند، اما ازآنجاکه مبحث برنامۀ درسی و بهویژه برنامۀ درسی زبان دوم/ خارجی درمیان زبانشناسان عمومی ایران تاحدودی مغفول مانده است، برگردان فارسیِ این کتاب برای پرکردن چنین خَلَئی ضروری بوده و ازاینرو تلاش مترجمان آن شایستۀ سپاسگزاری است.
زبانشناسی و زبانهای باستانی
مریم دانای طوس
چکیده
بازشناسی دیداری واژهها از مهمترین خردهمهارتهای خواندن است که افراد در سالهای آغازین مدرسه کسب میکنند، اما مهارت در درک متن نوشتاری، که پایه و اساس یادگیری و هدف نهایی خواندن است، در سالهای بعد و همگام با افزایش دانش و تجربیات آنها شکل میگیرد و رشد میکند. شیما نبیفر تلاش کرده است در کتاب زبانشناسی ...
بیشتر
بازشناسی دیداری واژهها از مهمترین خردهمهارتهای خواندن است که افراد در سالهای آغازین مدرسه کسب میکنند، اما مهارت در درک متن نوشتاری، که پایه و اساس یادگیری و هدف نهایی خواندن است، در سالهای بعد و همگام با افزایش دانش و تجربیات آنها شکل میگیرد و رشد میکند. شیما نبیفر تلاش کرده است در کتاب زبانشناسی و خواندن این مهارت زبانی و خردهمهارتهای آن را برای پژوهشگرانِ رشتۀ زبانشناسی تبیین کند. نگارنده در این مقاله کتاب یادشده را بررسی و نقد کرده و بعضی از امتیازات و کاستیهای آن را برشمرده است. براساس یافتههای این مطالعه، این کتاب نکات مثبتی نظیر پرداختن به مهارت خواندن و پیشنیازهای شناختی آن با تمرکز بر رشتۀ زبانشناسی را دارد، اما بیتوجهی به بعضی از اصول نگارش و ویرایش، برداشت غلط نویسنده از بعضی از اصطلاحات و مباحث، و بیدقتی در کاربرد بعضی از الفاظ تخصصی از نکات منفی این کتاب است که مانع میشود خوانندههای کتاب در بسیاری از مباحث بتوانند به کُنه مطلب پی ببرند و از مطالب آن کامل بهرهمند شوند.