برنامهریزی درسی هم بر امور کلان و کلی و هم بر جزئیات استوار است که نوع نگاه به هریک تأثیر مهمی در تدوین برنامة درسی و کیفیت آن خواهد داشت. از مهمترین امور کلان در این خصوص نیازسنجی، تعیین و تحدید اهداف و مأموریت، و نیز مسئلة ارزشیابی است. ضعف و قوت یک برنامة درسی به ضعف و قوت این امور برمیگردد. بنابراین برای بهینهسازی هر فعالیت ...
بیشتر
برنامهریزی درسی هم بر امور کلان و کلی و هم بر جزئیات استوار است که نوع نگاه به هریک تأثیر مهمی در تدوین برنامة درسی و کیفیت آن خواهد داشت. از مهمترین امور کلان در این خصوص نیازسنجی، تعیین و تحدید اهداف و مأموریت، و نیز مسئلة ارزشیابی است. ضعف و قوت یک برنامة درسی به ضعف و قوت این امور برمیگردد. بنابراین برای بهینهسازی هر فعالیت آموزشی لازم است هریک از ارکان آن ارزیابی و آسیبشناسی شود تا بتوان با شناخت کاستیها درصدد رفع آنها برآمد. از بررسی اجمالی برنامة درسی رشتة علوم قرآن و حدیث چنین برمیآید که امعان نظری جدی در ابتنای بر اصول برنامهریزی درسی وجود نداشته است و این میتواند یکی از ضعفهای رشته و عامل ایجادنشدن توانمندیهای لازم در دانشجویان تلقی شود. برنامهریزی بدون برنامه و منطبقنبودن با استانداردهای آموزشی نهتنها رفع مشکل نمیکند، بلکه خود مشکلی میشود درکنار دیگر مشکلات.