علوم سیاسی
شهاب دلیلی
چکیده
در سراسر تاریخ فلسفه پرسشهایی مطرح بوده است که مهمترین آنها را میتوان حول مفهوم عدالت و آزادی صورتبندی و شناسایی کرد. در قرن بیستم، نسبت بین عدالت و آزادی بیش از پیش برای جوامع بشری اولویت پیدا کرد و مهمترین آثار علمی به آن پرداختند. نظریۀ عدالتی که از سوی جان رالز در این خصوص مطرح شد، محوریت مباحث علمی را مختص ...
بیشتر
در سراسر تاریخ فلسفه پرسشهایی مطرح بوده است که مهمترین آنها را میتوان حول مفهوم عدالت و آزادی صورتبندی و شناسایی کرد. در قرن بیستم، نسبت بین عدالت و آزادی بیش از پیش برای جوامع بشری اولویت پیدا کرد و مهمترین آثار علمی به آن پرداختند. نظریۀ عدالتی که از سوی جان رالز در این خصوص مطرح شد، محوریت مباحث علمی را مختص بهخود ساخت و دغدغۀ سیاستمداران را برانگیخت. رابرت نوزیک در نقد عدالت بهمثابۀ انصاف، که رالز مطرح کرد، از عدالت بهمثابۀ استحقاق دفاع کرد. رالز دولت رفاهی و نوزیک دولت کمینه را واجد شرایط تحقق عدالت در جوامع معرفی کردند. به این سبب، دوگانههای دیگری چون حق فرد/ خیر جمع، وضع برابر/ فرصت برابر، نیاز/ شایستگی، و... در اندیشۀ این دو مطرح شد. نوزیک، در کتاب بیدولتی، دولت، و آرمانشهر، به تشریح علل تقدم یکی از این دوگانهها بر دیگری پرداخت. در این نوشتار، پس از معرفی بخشهای کتاب بیدولتی، دولت، و آرمانشهر، تلاش میشود تا ازیکسو، انتقادات نوزیک به جان رالز موردواکاوی قرار گرفته و درپی آن، با یک بازخوانی انتقادی، برخی ایرادات وارد بر ایدۀ عدالت استحقاقی و دولت کمینۀ نوزیک مطرح شود.
علوم سیاسی
شهاب دلیلی
چکیده
درمورد بررسی و نقد وضعیت منطقۀ خاورمیانه آثار و پژوهشهای متعددی نگاشته و منتشر شده است. از مهمترین رویکردهای تحلیلی دراینباره میتوان به تحلیل تقابلهای هویتی اشاره کرد. اندیشمندان و کارشناسان منطقهای و بینالمللی از این منظر به تحلیل وضعیت امروزین خاورمیانه پرداختهاند. امین معلوف که لبنانی ـ فرانسوی محسوب میشود ...
بیشتر
درمورد بررسی و نقد وضعیت منطقۀ خاورمیانه آثار و پژوهشهای متعددی نگاشته و منتشر شده است. از مهمترین رویکردهای تحلیلی دراینباره میتوان به تحلیل تقابلهای هویتی اشاره کرد. اندیشمندان و کارشناسان منطقهای و بینالمللی از این منظر به تحلیل وضعیت امروزین خاورمیانه پرداختهاند. امین معلوف که لبنانی ـ فرانسوی محسوب میشود در آثار خود از منظر تقابلها و تضاربهای هویتی بر بررسی وضعیت این منطقه و متعاقب آن وضعیت جهان معاصر متمرکز شده است. این نوشتار به بررسی و نقد کتاب هویتهای مرگبار و بهتبع آن رویکرد مطالعاتی معلوف در دیگر آثارش اختصاص یافته است. بررسی و نقد کتاب هویتهای مرگبار نشان میدهد که معلوف رویکرد انتقادی به وضعیت تقابلهای هویتی دارد و وضعیت امروزین خاورمیانه را در دورۀ تاریخی جنگهای صلیبی ریشهدار میداند و علت العلل وضعیت امروز را در مسئلۀ کژشناسایی «دیگری» و اقدام به حذف دیگری فرهنگی از سوی «خودی»های هویتی معرفی میکند. حذف دیگری سبب نارضایتی بخشی از افراد، مردمان، و اقوام در ملتهای مختلف میشود و خشونت، ترور، جنگ، و اقدامات انتحاری را ایجاد میکند.
علوم سیاسی
شهاب دلیلی؛ مجتبی مقصودی
چکیده
چگونه با افرادی که بهلحاظ فرهنگی متفاوتاند میتوان رفتاری برابر و عادلانه داشت؟ عدالت رفتاری درقبال گروههای فرهنگی متفاوت چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ آنگاه که لازم باشد درخصوص عدالت هویتی میان اقلیتهای فرهنگی تصمیمگیری و سیاستگذاری کلانی در سطح حاکمیت صورت گیرد، بر ابعاد پیچیدة این وضعیت بیشازپیش ...
بیشتر
چگونه با افرادی که بهلحاظ فرهنگی متفاوتاند میتوان رفتاری برابر و عادلانه داشت؟ عدالت رفتاری درقبال گروههای فرهنگی متفاوت چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ آنگاه که لازم باشد درخصوص عدالت هویتی میان اقلیتهای فرهنگی تصمیمگیری و سیاستگذاری کلانی در سطح حاکمیت صورت گیرد، بر ابعاد پیچیدة این وضعیت بیشازپیش افزوده میشود. از گذشتههای دور اقلیتهای فرهنگی در میانة مرزهای سیاسی حضور داشتهاند و امروزه بهسبب مهاجرتهای گسترده و گسترش وسایل ارتباطی بر تقابلها و تضاربهای فرهنگی این گروهها با جامعة اکثریت افزوده شده است. درمقابل مطالبات حقوقی اقلیتهای فرهنگی، اندیشمندان متعددی با رویکردهای متفاوتی به ارائة راهکارهایی پرداختهاند. ویل کیملیکا بهمنزلة متفکری لیبرال در کتاب شهروندی فرهنگی درپی تشریح انواع گروههای فرهنگی و اقسام مطالبات حقوقی ایشان است. کیملیکا در مواجهه با مطالبات حقوقی اقلیتهای فرهنگی و سیاستگذاری دراینخصوص به گذشتة تاریخی این گروهها، مطالبات حقوقی امروزین آنها، و نتایج مترتب بر تحقق مطالبات حقوقی ایشان اشاره دارد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که کیملیکا با تفکیک بین اقلیتهای قومی و ملی درصدد ارائة سیاستگذاریهایی درجهت حفاظت بیرونی و درونی از این گروههاست و هدف از این حفاظت را جلوگیری از بیعدالتیهای درونی و بیرونی نسبت به این اقلیتها بیان میکند.