زبان و ادبیات عربی
عبدالرزاق رحمانی؛ اسحق رحمانی؛ شبنم معینی زاده
چکیده
این مطالعه با هدف کارآمدی و أثر بخشی کتاب «مبادئ العربیة» از لحاظ رعایت معیارهای مطلوب کتاب درسی از نظر دانشجویان انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش، دانشجویان رشته زبان و ادبیات عرب دانشگاه شیراز تشکیل می دهند که شامل 79 نفر، و به صورت سرشماری، پرسشنامه را برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شده تکمیل کردند. این تحقیق از نوع توصیفی ...
بیشتر
این مطالعه با هدف کارآمدی و أثر بخشی کتاب «مبادئ العربیة» از لحاظ رعایت معیارهای مطلوب کتاب درسی از نظر دانشجویان انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش، دانشجویان رشته زبان و ادبیات عرب دانشگاه شیراز تشکیل می دهند که شامل 79 نفر، و به صورت سرشماری، پرسشنامه را برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شده تکمیل کردند. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بوده که پایایی پرسشنامه با روش الفبای کرونباخ 73/0 محاسبه شد، در این تحقیق از دو آزمون تی تک نمونه ای و فریدمن جهت سنجش کارآمدی و أثربخشی کتاب «مبادئ العربیة» استفاده شد. و این پژوهش به جهت پاسخگویی به چهار سوال در رابطه با میزان کارآمدی و أثر بخشی کتاب «مبادئ العربیة»، روش تدریس به کار گرفته شده توسط استاد، سطح مهارتی دانشجویان پس از گذراندن درس قواعد عربی و نهایتاً مقبولیت سوالات امتحانات گرفته شده، طراحی شده است. یافته ها نشان داد که کارآمدی و أثر بخشی کتاب «مبادئ العربیة» در کمترین حد میزان رعایت شده است. روش تدریس به کار گرفته شده توسط استاد از نظر دانشجویان، بیشترین میزان و سطح مهارتی دانشجویان پس از گذراندن درس قواعد عربی و مقبولیت سوالات امتحانات گرفته شده تقریبا تا حد متوسط میزان رعایت را در کتاب مبادئ العربیة نشان میدهند.
زبان و ادبیات عربی
اسحق رحمانی؛ اسماعیل اشرف
دوره 18، شماره 4 ، تیر 1397، ، صفحه 45-57
چکیده
نقد مؤثر، سازنده، و مثبت نقش بسیار مهمی در پیشرفت علم و دانش دارد که باعث شکوفایی ثروت کلان هر کشوری، که همان تکنولوژی آن است، میشود. ازآنجاییکه پیدایش، دگرگونی، و تکامل نحو عربی ازجمله مسائلی است که توجه خاصی را میطلبد، بنابراین، پژوهش در این زمینه بسیار ارزشمند بهنظر میرسد. رمضان عبدالتوّاب با ترجمة کتاب التطوّر النحوی ...
بیشتر
نقد مؤثر، سازنده، و مثبت نقش بسیار مهمی در پیشرفت علم و دانش دارد که باعث شکوفایی ثروت کلان هر کشوری، که همان تکنولوژی آن است، میشود. ازآنجاییکه پیدایش، دگرگونی، و تکامل نحو عربی ازجمله مسائلی است که توجه خاصی را میطلبد، بنابراین، پژوهش در این زمینه بسیار ارزشمند بهنظر میرسد. رمضان عبدالتوّاب با ترجمة کتاب التطوّر النحوی للّغة العربیّة از برجشتر اسر، در 1994 م راهی هموار در توسعة نحو زبان عربی قرار داد. نویسندۀ این کتاب نحو عربی را ازمنظر تاریخی و زبانشناسی بررسی کرده است و از دیگر زبانهای سامی ازجمله عبری، اکدی، حبشی، و آرامی نیز سخن بهمیان آورده است. با تحلیل کمّی و کیفی محتوای این کتاب میتوان دریافت که این کتاب دو هدف اساسی را دنبال میکند: 1. بررسی نحو زبان عربی ازمنظر تاریخی: یعنی ازمنظر شکلگیری و پیدایش، تکوین، حروف اصلی، انواع جمله، بناء، و تغییرات ایجادشده در آن درطول زمان، 2. بررسی تشکیلاتی و ساختاری زبان که در حوزة زبانشناسی واقع میشود. میتوان این کتاب را در عنوان درسی «تحقیق در مسائل صرفی و نحوی» در دورة دکتری زبان و ادبیات عربی در دانشگاههای ایران پیشنهاد کرد.