با عنایت به اینکه متون منثور معاصر، علاوهبر جنبة آموزشی، بیش از هر زمان دیگری منعکسکنندة فرهنگ آن است، کتابی که بهعنوان منبع درسی معرفی میشود، علاوهبر ساختار شکلی و محتوایی مناسب، باید مطابق با جدیدترین نظریهها و رویکردهای ادبی باشد تا بتواند رسالت ادبی خویش را به انجام برساند. در همین راستا، در این پژوهش تلاش شده است ...
بیشتر
با عنایت به اینکه متون منثور معاصر، علاوهبر جنبة آموزشی، بیش از هر زمان دیگری منعکسکنندة فرهنگ آن است، کتابی که بهعنوان منبع درسی معرفی میشود، علاوهبر ساختار شکلی و محتوایی مناسب، باید مطابق با جدیدترین نظریهها و رویکردهای ادبی باشد تا بتواند رسالت ادبی خویش را به انجام برساند. در همین راستا، در این پژوهش تلاش شده است بهروش بازخوانی اثر و در دو بخش تحلیل کمّی و کیفی نشان داده شود که آیا کتاب ملامح النثر الحدیث و فنونه از پتانسیل لازم بهمثابة یک منبع درسی برای رشتة زبان و ادبیات عربی برخوردار است یا خیر. نتایج حکایت از آن دارد که باوجود داشتن محاسنی چون خط کاملاً خوانا، صفحهآرایی مطلوب، و عملکرد فنی برخی از نویسندگان، این کتاب معایب کمّی و کیفی فراوانی دارد که درصورت ارائه بهعنوان کتاب درسی بسیار ضعیف و ناقص خواهد بود. استفادة بسیار اندک و جزئی از علائم ویرایشی و نبود فهرست منابع و کتابشناسی تاریخ ادبیات ازجمله معایب کمّی این کتاب است. تجدیدچاپنشدن کتاب پس از 21 سال، نقصان موضوعی و محتوایی عناوین، بینظمی و انسجامنداشتن مطالب، دقت کافی نداشتن در استناددهی، استفادهنکردن از منابع متعدد، معتبر، و بهروز، و نیز نقصان در ارائة مطالب و استنباط غلط از مهمترین معایب کیفی این کتاب است.