فلسفه
صبا فدوی
چکیده
طه عبدالرحمان ازجمله اندیشمندان و نظریه پردازان نوگرای اسلامی است که با نقد اخلاقی مدرنیته، مخالفت با اخلاق سکولار، و مبناقراردادن اسلام، بهویژه در حوزة اخلاق، درپی نوسازی سنتهاست. او معتقد است بیداری اسلامی نیازمند پشتوانة فکری و نوسازی براساس تعقلی مبتنیبر تجربة معنوی و گذر از مراتب سه گانة عقل است. عبدالرحمان ...
بیشتر
طه عبدالرحمان ازجمله اندیشمندان و نظریه پردازان نوگرای اسلامی است که با نقد اخلاقی مدرنیته، مخالفت با اخلاق سکولار، و مبناقراردادن اسلام، بهویژه در حوزة اخلاق، درپی نوسازی سنتهاست. او معتقد است بیداری اسلامی نیازمند پشتوانة فکری و نوسازی براساس تعقلی مبتنیبر تجربة معنوی و گذر از مراتب سه گانة عقل است. عبدالرحمان شرع ـ عقل مسدّد ـ را اصل و داشتن تجربة عرفانی ـ عقل مؤیّد ـ را شرط کمال اخلاق معرفی می کند تا درنهایت نظریة سیاسی «ولایت فقیه تجربی» را در کتاب روح الدین ارائه دهد. نگارنده در این مقاله می کوشد، با بررسی یکی از مهم ترین آثار عبدالرحمان، کنش دینی و نوسازی عقل، نظریة مراتب سه گانة عقلانیت او را با دیدگاهی انتقادی بازبینی کند و نشان میدهد مؤلف با نپرداختن به بحث حسن و قبح عقلی جایگاه عقل ـ عقل مجرد ـ را در اخلاق نادیده گرفته است. نگارنده در این مقاله همچنین توضیح میدهد که چرا پشتوانة فکری پیشنهادی وی برای بیداری اسلامی می تواند آسیب های سیاسی و اجتماعی به همراه داشته باشد.
فلسفه
صبا فدوی؛ محیالدین قنبری
دوره 18، شماره 7 ، مهر 1397، ، صفحه 253-272
چکیده
هدف از بررسی کتاب عرفان و فلسفه اثر والتر ترنس استیس (1967) نقد و تحلیل پیشفرضها، خاستگاه، و نظریة کتاب در حل تناقضآمیزبودن تجربة عرفانی در منطق و ذهنی یا عینیبودن آن است. کتاب حاضر تجربة عرفانی و عرفان را با دیدگاه تجربهگرایی فلسفی و مسائل آن پیوند داده است. تجربة عرفانی در این اثر تجربهای فراعینی و حتی فراذهنی و ورای منطق ...
بیشتر
هدف از بررسی کتاب عرفان و فلسفه اثر والتر ترنس استیس (1967) نقد و تحلیل پیشفرضها، خاستگاه، و نظریة کتاب در حل تناقضآمیزبودن تجربة عرفانی در منطق و ذهنی یا عینیبودن آن است. کتاب حاضر تجربة عرفانی و عرفان را با دیدگاه تجربهگرایی فلسفی و مسائل آن پیوند داده است. تجربة عرفانی در این اثر تجربهای فراعینی و حتی فراذهنی و ورای منطق است؛ حالآنکه با طرح نظریه منطق فازی پس از استیس امکان بازنگری در این نتیجه وجود دارد. مغایرت پیشفرضهای استیس در امکان درک حقایق بهکمک عرفان و بنای او بر داشتن نگرش فلسفی به موضوع و همچنین توجه نامتوازن کتاب در پردازش عمدة سنتهای عرفانی مسیحی و بودایی در مقایسه با عرفانهای یهودی و اسلامی باتوجهبه نگرش ذاتگرایانة استیس و درعینحال تأثیر متغیرهای دیگر در تجربة عرفانی از دیگر نقدهای وارد بر کتاب پیشرو است.