زبان و ادبیات فارسی
محمدرضا پاشایی
چکیده
درک مناسب موقعیت اجتماعی و سیاسی و مواجهۀ خردمندانه با آن براساس نظام معیار اسلامی از اهداف اساسی ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی در سند تحول بنیادین است. یکی از راههای اساسی دستیابی به این ساحت در نظام تعلیم و تربیت کتابهای درسی فارسی است و دورۀ ابتدایی بهجهت شکلدادن به شخصیت فردی و اجتماعی دانشآموزان از جایگاه مهمی برخوردار ...
بیشتر
درک مناسب موقعیت اجتماعی و سیاسی و مواجهۀ خردمندانه با آن براساس نظام معیار اسلامی از اهداف اساسی ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی در سند تحول بنیادین است. یکی از راههای اساسی دستیابی به این ساحت در نظام تعلیم و تربیت کتابهای درسی فارسی است و دورۀ ابتدایی بهجهت شکلدادن به شخصیت فردی و اجتماعی دانشآموزان از جایگاه مهمی برخوردار است. این پژوهش با روش تحلیل محتوا بهدنبال بررسی جایگاه این ساحت در کتابهای فارسی دورۀ ابتدایی است تا میزان توجه به مؤلفههای تربیت سیاسی و اجتماعی را نشان دهد. جامعۀ آماری کتابهای فارسی مقطع ابتدایی پایۀ اول تا ششم است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که، بهرغم تأکید شورای برنامهریزی تألیف کتب فارسی، مؤلفان کتابهای فارسی به این ساحت درحد جایگاه خود توجه نکردهاند و برخی کتب، مانند پایۀ اول و دوم دورۀ ابتدایی، به این ساحتها کمتر و در سالهای پایانی این دوره بیشتر پرداخته شده است. بیشترین میزان توجه در شش سال مربوط به «آشنایی با قهرمانان تاریخی ملی و مذهبی و احترام به نماد ملی» مربوط به ساحت تربیت سیاسی با 37 مورد و کمترین توجه مربوط به دو مؤلفۀ «حفظ اسرار دیگران» و «تواناییهای زبان ملی، محلی، و جهانی» از ساحت تربیت اجتماعی با سه مورد بوده است.
زبان و ادبیات فارسی
محمدرضا پاشایی؛ سعید قاسمی پرشکوه
چکیده
مقولة ویرایش در کتب درسی موضوعی است که با دیدگاه علمی میتوان به آسیبشناسی آن پرداخت. هدف این جستار که ساختار آن از کل به جزء تنظیم و در ذکر شواهد نیز از روش نمونة آماری استفاده شده است بیان برخی مشکلات و کاستیها در حوزة ویرایش کتب درسی فارسی دورة متوسطه بهعنوان جامعة آماری است و ازآنجاکه هرساله گروه تألیف کتب آموزشی در این ...
بیشتر
مقولة ویرایش در کتب درسی موضوعی است که با دیدگاه علمی میتوان به آسیبشناسی آن پرداخت. هدف این جستار که ساختار آن از کل به جزء تنظیم و در ذکر شواهد نیز از روش نمونة آماری استفاده شده است بیان برخی مشکلات و کاستیها در حوزة ویرایش کتب درسی فارسی دورة متوسطه بهعنوان جامعة آماری است و ازآنجاکه هرساله گروه تألیف کتب آموزشی در این کتب بازنگری کلی یا جزئی میکنند، نیاز بازنگری دقیق گروه تألیف در حوزة ویرایش کتب آموزشی نیز بهشدت احساس میشود. بنابراین، به برخی از موارد درخور ایراد در سه حوزة ویرایش، یعنی زبانی، محتوایی، و فنی اشاره و گاهی نیز پیشنهادهایی برای بهبود موارد مذکور بیان شد. نتیجة حاصل از پژوهش حاضر بیانگر آن است که از بین سه حوزة ویرایشی مذکور در کتب ویرایش بیشتر نواقص و اشکالها در زمینة «ویرایش فنی» بوده است و این کتب به بازنگری کلی و دقیق در این حوزة ویرایشی خاص نیاز دارد که مهمترین هدف این نوع ویرایش رسایی و خوانایی بیشتر متون آموزشی برای دانشآموزان، فهم بهتر مطالب، و سرانجام فراگیری علم ویرایش از طریق کتب علمی است.