زبان و ادبیات فارسی
تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی دورۀ ابتدایی براساس ساحت‌های تربیت سیاسی و اجتماعی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

محمدرضا پاشایی

دوره 22، شماره 8 ، آبان 1401، ، صفحه 199-225

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.35885.2210

چکیده
  درک مناسب موقعیت اجتماعی و سیاسی و مواجهۀ خردمندانه با آن براساس نظام معیار اسلامی از اهداف اساسی ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی در سند تحول بنیادین است. یکی از راه‌های اساسی ‌‌‌دست‌یابی به این ساحت در نظام تعلیم و تربیت کتاب‌های درسی فارسی است و دورۀ ابتدایی به‌جهت شکل‌دادن به شخصیت فردی و اجتماعی دانش‌آموزان از جایگاه مهمی برخوردار ...  بیشتر

زبان و ادبیات فارسی
آسیب‌شناسی مقولة ویرایش در کتب ادبیات فارسی دورة متوسطه

محمدرضا پاشایی؛ سعید قاسمی پرشکوه

دوره 21، شماره 9 ، آذر 1400، ، صفحه 99-132

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.33309.2015

چکیده
  مقولة ویرایش در کتب درسی موضوعی است که با دیدگاه علمی می‌توان به آسیب‌شناسی آن‌ پرداخت. هدف این جستار که ساختار آن از کل به جزء تنظیم و در ذکر شواهد نیز از روش نمونة آماری استفاده شده است بیان برخی مشکلات و کاستی‌ها در حوزة ویرایش کتب درسی فارسی دورة متوسطه به‌عنوان جامعة آماری است و ازآن‌جاکه هرساله گروه تألیف کتب آموزشی در این ...  بیشتر