مدیریت و سیاستگذاری
المیرا شاکری؛ کریم اسگندری؛ شادی عرفای جمشیدی
چکیده
نقد و تحلیل محتوای کتابهای دانشگاهی سبب میشود که در طراحی و سازماندهی مناسب آنها دقت کافی بهعمل آید. بر همین اساس، هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب مبانی نورولیدرشیپ: رهبری سازمانی براساس علوم اعصاب، تألیف کیومرث احمدی، است که انتشارات ترمه آن را در سال 1397 منتشر کرد. روش ارزیابی و نقد این اثر اسنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی ...
بیشتر
نقد و تحلیل محتوای کتابهای دانشگاهی سبب میشود که در طراحی و سازماندهی مناسب آنها دقت کافی بهعمل آید. بر همین اساس، هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب مبانی نورولیدرشیپ: رهبری سازمانی براساس علوم اعصاب، تألیف کیومرث احمدی، است که انتشارات ترمه آن را در سال 1397 منتشر کرد. روش ارزیابی و نقد این اثر اسنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چهارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی، و محتوایی اثر است. براساس یافتههای تحقیق، نقاط قوت کتاب عبارتاند از: نوآوری در موضوع و میانرشتهایبودن آن، حروفنگاری، کیفت چاپ، و سازگاری با مبانی و اصول دینی و اسلامی. کاستیهای این کتاب نیز از این قرارند که روانی و رسایی لازم را ندارد، نظم منطقی مباحث بهدرستی رعایت نشده است، و برخی از مباحث اصلی بهکلی از قلم افتادهاند. بهعلاوه، اثر به ویرایش علمی و ادبی کامل نیاز دارد. کتاب حاضر، باوجود برخی امتیازات، برای رسیدن به طراز یک کتاب دانشگاهی، بهلحاظ شکلی، اصول تدوین، محتوا، و تحلیلها به بازخوانی و ویرایش اساسی نیاز دارد.
مدیریت و سیاستگذاری
کریم اسگندری؛ شادی عرفای جمشیدی؛ المیرا شاکری؛ شیدا عرفای جمشیدی
چکیده
باتوجهبه لزوم ایجاد ارتباطات قوی بین صنعت و دانشگاه بهمنظور استفاده از نظریههای علمی در صنعت، استفاده از روش موردکاوی در مدیریت رفتار سازمانی ضروری است. هدف از مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب موردکاویهای مدیریت رفتار سازمانی است. روش ارزیابی و نقد این اثر اسنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم ...
بیشتر
باتوجهبه لزوم ایجاد ارتباطات قوی بین صنعت و دانشگاه بهمنظور استفاده از نظریههای علمی در صنعت، استفاده از روش موردکاوی در مدیریت رفتار سازمانی ضروری است. هدف از مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب موردکاویهای مدیریت رفتار سازمانی است. روش ارزیابی و نقد این اثر اسنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چهارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی، و محتوایی اثر است. بهطور کلی، از نظر بررسی شکلی اثر کیفیت شکلی آن خوب است. باوجوداین، نقاط ضعف شکلی اثر عبارتاند از: استفادهنکردن از نماد و نشان مشخصی از مدیریت رفتار سازمانی در طرح روی جلد کتاب و استفادهنکردن از جداول، نمودارها، و اشکال در داخل متن. بهلحاظ محتوا، استفاده از روش موردکاوی در مدیریت رفتار سازمانی یکی از نقاط قوت اثر است، هرچند اثر نظم منطقی، انسجام محتوایی، و دقت محتوایی ندارد و به نقایص محتوایی دچار است. بهطور کلی، تحلیل محتوای کتابهای علمی و دانشگاهی میتواند نقاط قوت و ضعف احتمالی آنها را برای اصلاح و تغییر احتمالی محتوا و شکل، متناسب با اهداف تعیینشده و اصول علمی، در اختیار برنامهریزان و مؤلفان کتابهای دانشگاهی قرار دهد.
مدیریت و سیاستگذاری
کریم اسگندری؛ شیدا عرفای جمشیدی؛ شادی عرفای جمشیدی؛ مجتبی رمضانی
چکیده
هدف از مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب مدیریت استراتژیک هلدینگ؛ چارچوبی برای استراتژیهای سرپرستی است. روش ارزیابی و نقد این اثر، استنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چهارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی، و محتوایی اثر است. کیفیت شکلی اثر خوب است و بهطور کلی قواعد عمومی نگارش تا حد امکان رعایت ...
بیشتر
هدف از مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب مدیریت استراتژیک هلدینگ؛ چارچوبی برای استراتژیهای سرپرستی است. روش ارزیابی و نقد این اثر، استنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چهارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی، و محتوایی اثر است. کیفیت شکلی اثر خوب است و بهطور کلی قواعد عمومی نگارش تا حد امکان رعایت شده است. باوجوداین، نقاط ضعف شکلی اثر عبارت است از استفادهنکردن از نماد و نشان مشخصی از مدیریت استراتژیک هلدینگ در طرح روی جلد کتاب، رعایتنکردن تناسب حجم فصلها، و جذابیتنداشتن شکلها. بهلحاظ محتوا، پرداختن به موضوع مدیریت استراتژیک هلدینگ بهمنزلۀ بُعدی مستقل از ابعاد استراتژی بنگاه مادر یکی از نقاط قوت این اثر است و نخستین اثر در رابطه با این موضوع است، هرچند اثر نظم منطقی، انسجام محتوایی، سلاست و روانی در متن، مثالهایی عینی از بنگاههای ایرانی ندارد. درکل، تحلیل محتوای کتابهای علمی و دانشگاهی میتواند نقاط قوت و ضعف احتمالی آنها را برای اصلاح و تغییر احتمالی محتوا و شکل، متناسب با اهداف تعیینشده و اصول علمی، در اختیار برنامهریزان و مؤلفان کتابهای دانشگاهی قرار دهد.