مدیریت و سیاستگذاری
رسول رنجبریان؛ زینب دلربائی
چکیده
مدیریت دانش یکی از بهترین روشها برای حفظ و بهرهوری از سرمایههای دانشی است. مدیریت دانش ابزاری مدیریتی و فرایند ایجاد ارزش از داراییهای نامرئی سازمان است. هدف این مقاله نقد و بررسی انتقادی کتاب مبانی و نظریۀ مدیریت دانش دینبنیان و کاربردهای آن، اثر حسنعلی نعمتی شمسآباد، است. در این مقاله، تلاش میشود تا با رویکرد ...
بیشتر
مدیریت دانش یکی از بهترین روشها برای حفظ و بهرهوری از سرمایههای دانشی است. مدیریت دانش ابزاری مدیریتی و فرایند ایجاد ارزش از داراییهای نامرئی سازمان است. هدف این مقاله نقد و بررسی انتقادی کتاب مبانی و نظریۀ مدیریت دانش دینبنیان و کاربردهای آن، اثر حسنعلی نعمتی شمسآباد، است. در این مقاله، تلاش میشود تا با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، با ذکر شواهد، مستندات، و برمبنای معیارهای ارزیابی معرفیشده توسط شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی، به نقد منصفانه و بدون سوگیری کتاب مذکور پرداخته شود. ابزار نقد کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود. نقدها از دو نظرگاه شکلی و محتوایی ارائه شدند. بر این اساس، نقاط قوت اصلی کتاب جامعیت محتوا، نگرش سیستمی، دیدگاه منسجم و ساختارمند به موضوعات، سازواری اثر با حکمت اسلامی، و الگوبرداری در منابع علمی ـ دانشگاهی، باتوجهبه منابع اسلامی، است. از کاستیها و نقاط قابلارتقا در کتاب این است که اثر رویکرد نظری دارد تا کاربردی. این مقاله با نگاه انتقادی بر ابعاد صوری و محتوایی اثر و با اتکا به استنادات پژوهشی سعی کرده است تا بر غنای مباحث کتاب بیفزاید.
مدیریت و سیاستگذاری
رسول رنجبریان
چکیده
مدیریت استراتژیک برنامهای هماهنگ، جامع، و پیوسته است که استعدادهای ممتاز سازمان را با محیط ارتباط میدهد و منظور از آن تحقق هدفهای سازمان در چهارچوب اجرای صحیح مدیریت است. هدف این مقاله نقدی بر ترجمۀ کتاب تئوری مدیریت استراتژیک اثر گرت آر. جونز و چارلز دبلیو. ال. هیل است. برای نقد از روش کاوشگری فلسفی انتقادی استفاده شده است و ...
بیشتر
مدیریت استراتژیک برنامهای هماهنگ، جامع، و پیوسته است که استعدادهای ممتاز سازمان را با محیط ارتباط میدهد و منظور از آن تحقق هدفهای سازمان در چهارچوب اجرای صحیح مدیریت است. هدف این مقاله نقدی بر ترجمۀ کتاب تئوری مدیریت استراتژیک اثر گرت آر. جونز و چارلز دبلیو. ال. هیل است. برای نقد از روش کاوشگری فلسفی انتقادی استفاده شده است و رویکرد کتاب تحلیل ترجمۀ کتاب اصلی است. ابزار نقد کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی است. نتایج برآمده از تحلیل محتوای کیفی نشان میدهد که نقدهای وارد بر کتاب در حوزههای شکلی، ساختاری، و محتوایی قرار دارد که مهمترین آنها شامل ترجمۀ بعضی واژهها از زبان اصلی (انگلیسی) است، درحالیکه معادل فارسی برای این واژهها وجود داشته که استفاده نشده است. این کتاب در فرایند برنامه و استراتژی خود به تدوین، اجرا، و پیادهسازی اشاره کرده است، ولی به فرایند مهم و اصلی نظارت و ارزیابی استراتژی اشارۀ مشخص نداشته است و تنها بهصورت پراکنده در برخی فصلها به بحث کنترل استراتژیها پرداخته است. این مقاله با تأکید بر ابعاد صوری و محتوایی اثر و با اتکا به استنادات پژوهشی تلاش کرده تا بر غنای مباحث کتاب بیفزاید.