زبانهای خارجی
سیمین ستارپور؛ آصف خلیلی؛ مریم زین العابدینی
چکیده
از بایستههای تدوین یا تداوم چاپ کتابهای آموزشی ارزشیابی آنهاست. با بهکارگیری انگارة ارزشیابی کتابهای انگلیسی با اهداف ویژه، دوازده تن از استادان دانشگاهی برگزیده با روش نمونهگیری هدفمند و دردسترس دو کتاب زبان تخصصی رشتة پرستاری از انتشارات «سمت» و «آکسفورد» را ارزیابی مقایسهای کردند. تحلیل کیفی ...
بیشتر
از بایستههای تدوین یا تداوم چاپ کتابهای آموزشی ارزشیابی آنهاست. با بهکارگیری انگارة ارزشیابی کتابهای انگلیسی با اهداف ویژه، دوازده تن از استادان دانشگاهی برگزیده با روش نمونهگیری هدفمند و دردسترس دو کتاب زبان تخصصی رشتة پرستاری از انتشارات «سمت» و «آکسفورد» را ارزیابی مقایسهای کردند. تحلیل کیفی یافتهها نشان داد کتاب سمت دیگر چندان مناسب دانشجویان امروز نیست. نتایج تحلیل کمّی نیز نشان داد میانگین امتیازات دادهشده به کتاب سمت، کمتر از امتیازات کتاب آکسفورد بود. این کتاب، باوجود نداشتن جذابیت دیداری و فایلهای صوتی ـ ویدئویی، با محوریت خوانش و متون قدیمی، بیتوجهی به آواشناسی و دستور زبان، بدون تنوع در روش تدریس و سنجش، و با دوری از تئوریهای آموزش زبان برای نوزدهمین بار بهچاپ رسیده است. گرچه در کتاب آکسفورد اشکالات مشاهدهشده در کتاب سمت دیده نمیشود، این کتاب نیز اشکال دارد و کاملاً متناسب با اهداف و نیازهای دانشجویان ایرانی نیست و بیشتر بر موقعیتهای شغلی در یادگیری زبان تأکید میکند. یافتهها میتوانند به نویسندگان و برنامهریزان درسی رشتة پرستاری یاری رسانند تا با بهرهگیری از نقاط قوت کتابهای موجود، به گردآوری، نگارش، و ویرایش کتب بپردازند.