زبان و ادبیات عربی
عیسی متقیزاده؛ کبری روشنفکر؛ سجاد اسماعیلی
دوره 14، شماره 33 ، اسفند 1393، ، صفحه 93-108
چکیده
چکیدهسرفصل درسی به منزلة یکی از ارکان اصلی آموزش، در کنار راهبردهای تدریس و کتابهای مناسب، میتواند نقش بهسزایی در تحقق و پیشبرد اهداف هر درس داشته باشد. یکی از دروس پایة رشتة زبان و ادبیات عربی در مقطع کارشناسی، که نقش کارامدی در تقویت مهارتهای ترجمه، خواندن، ذوق ادبی، و سبکشناسی دارد، درس «متون نظم و نثر عربی» ...
بیشتر
چکیدهسرفصل درسی به منزلة یکی از ارکان اصلی آموزش، در کنار راهبردهای تدریس و کتابهای مناسب، میتواند نقش بهسزایی در تحقق و پیشبرد اهداف هر درس داشته باشد. یکی از دروس پایة رشتة زبان و ادبیات عربی در مقطع کارشناسی، که نقش کارامدی در تقویت مهارتهای ترجمه، خواندن، ذوق ادبی، و سبکشناسی دارد، درس «متون نظم و نثر عربی» است. برای این درس هر چند سال یکبار از سوی شورای برنامهریزی درسی وزارت علوم سرفصلی پیشنهاد میگردد، ولی با توجه به نارضایتی برخی از استادان این رشته، به نظر میرسد سرفصل موجود با اهداف مورد انتظار این درس همخوانی کامل را ندارد. از این رو نویسندگان در پژوهش حاضر میکوشند با استفاده از نظر استادان، به نقد و آسیبشناسی سرفصل این درس بپردازند و در نهایت سرفصلی متناسب با این درس پیشنهاد دهند. برخی از یافتههای پژوهش نشان داد که سرفصل موجود بسیار کلی است و شایسته است در دو بخش نظم و نثر به طور جداگانه طراحی گردد.