چکیده متون آموزشی در رشتههای علوم انسانی، علاوه بر جنبههای آموزشی، نقش پرورشی بسیار مهمی نیز به عهده دارد. لذا بازتحلیل مستمر این متون امری ضروری است. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکردی انتقادی، کتاب الشعر العربی الحدیث من احمد شوقی الی محمود درویش نوشتة میشال خلیل جحا را بررسی کرده است. این کتاب، ضمن کثرت و تنوع نمونههای ...
بیشتر
چکیده متون آموزشی در رشتههای علوم انسانی، علاوه بر جنبههای آموزشی، نقش پرورشی بسیار مهمی نیز به عهده دارد. لذا بازتحلیل مستمر این متون امری ضروری است. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکردی انتقادی، کتاب الشعر العربی الحدیث من احمد شوقی الی محمود درویش نوشتة میشال خلیل جحا را بررسی کرده است. این کتاب، ضمن کثرت و تنوع نمونههای شعری که حسن آن شمرده میشود، نقصهای فراوانی دارد. بیتناسبی میان نام کتاب و محتوای آن، غلبة صبغة تاریخی به جای رویکرد تحلیلی بر کتاب، شتابزدگی و یکسونگری در داوری، کمتوجهی به اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، فراوانی متون و فقدان تحلیل کافی برای آنها، نامنسجم بودن بخشهای مختلف کتاب، تفکیک نشدن شعر سنتی و شعر نو، کمتوجهی به شعر پایداری و نبود رویکردی انتقادی به شعر معاصر از جمله عیبهای آن است. نتایج بهدستآمده از این پژوهش گویای آن است که این کتاب شاکلة کتابی تحلیلی در باب شعر معاصر عربی را ندارد و بیشتر به منظور کتاب گزیدة متون قابل استفاده است.