زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی
بررسی و نقد کتاب تاریخچة آواشناسی و سهم ایرانیان

شهرام نقشبندی

دوره 22، شماره 8 ، آبان 1401، ، صفحه 65-85

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.34449.2103

چکیده
  به‌نظر می‌رسد که تاریخچة آواشناسی و سهم ایرانیان تألیف سیدمهدی سمائی تنها کتابی باشد که هدف اصلی آن معرفی سیر مطالعات آواشناسی و دستاوردهای دانشمندان ایرانی در این زمینه است. طبق فهرست مطالب کتاب، آواشناسی در یونان، روم، هند، و سرزمین‌های اسلامی در بازة زمانی قرن ششم پیش از میلاد تا قرن پانزدهم میلادی، مطالبی‌اند که این کتاب ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
بررسی و نقد کتاب آواشناسی فرانسه

محمد حسین اطرشی

دوره 20، شماره 8 ، آبان 1399، ، صفحه 1-15

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.27830.1641

چکیده
  در زمینۀ آواشناسی زبان فرانسه، به‌‌عنوان زبان خارجی در دهه‌های اخیر، مطالعات و پژوهش‌هایی انجام شده است. ازجمله اولین کتاب‌های آموزشی برای دانشجویان ایرانی مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ ارشد زبان فرانسه کتاب آواشناسی فرانسه را می‌توان نام برد. در این مقاله، با استفاده از تحلیل روش‌مند مبتنی‌بر جایگاه و نقش توانش آوایی در رویکردهای ...  بیشتر

زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی
بررسی و نقد کتاب فرهنگ توصیفی آواشناسی و واج‌شناسی

مریم نورنمائی

دوره 19، شماره 6 ، شهریور 1398، ، صفحه 341-358

https://doi.org/10.30465/crtls.2019.4649

چکیده
  هدف از نگارش این مقاله بررسی و نقد فرهنگ توصیفی دوزبانۀ فارسی به انگلیسی آواشناسی و واج‌شناسی نوشتۀ گلناز مدرسی قوامی است که در ۱۳۹۴ ش نشر علمی آن را به‌چاپ رسانید. این فرهنگ تاحدود زیادی نیاز علمی مخاطبان را در حوزۀ آشنایی با نظریه‌های غربیِ، ازجمله مکتب واج‌شناسی پراگ، واج‌شناسی زایشی معیار، واج‌شناسی طبیعی، واج‌شناسی خودواحد، ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
نقد «برنامة آموزش آواشناسی» در مقطع کارشناسی رشتة زبان روسی در ایران ضرورت‌ها، مشکلات، و راه‌کارها

سعیده دست‌آموز؛ مهسا رسولی

دوره 18، شماره 8 ، آبان 1397، ، صفحه 75-96

چکیده
  در مقالة حاضر، برنامة آموزش درس آواشناسی در مقطع کارشناسی رشتة زبان روسی موردبررسی قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی ضرورت‌ها، ریشه‌یابی مشکلات، و ارائة راه‌کار برای رفع آن‌هاست. سؤال اصلی این است که ضرورت‌های آموزشی در حوزة آواشناسی زبان روسی کدام‌اند؟ آیا به ‌این ضرورت‌ها در برنامة آموزشی دانشجویان مقطع کارشناسی توجه ...  بیشتر