دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)
کلیدواژهها = محتوا
تعداد مقالات: 9
نقد و تحلیل کتاب Studies in Iconology, Humanistic Themes in the Art of the Renaissance by Erwin Panofsky (درآمدی بر آیکونولوژی، مفاهیم انسانگرایانه در هنر رنسانس، نوشتۀ اروین پانوفسکی)
دوره 21، شماره 5 ، مرداد 1400، ، صفحه 51-76
چکیده
کتاب درآمدی بر آیکونولوژی، مفاهیم انسانگرایانه در هنر رنسانس، نوشتۀ اروین پانوفسکی، چگونگیِ کاربستِ روششناسیِ آیکونولوژی را در تفسیر آثار هنری نشان میدهد. هدف از نقد کتاب یادشده بیان اهمیت پژوهشهای بینارشتهای و چگونگی سازماندهی روشمند مطالب در تحلیل آثار هنری است. ازاینرو در این مقاله، شکل و محتوای اثر و مواضعِ نویسنده ... بیشتربررسی و نقد کتاب Versification Française et Genres Poétiques (انواع شعر فرانسه)
دوره 20، شماره 8 ، آبان 1399، ، صفحه 41-60
چکیده
کتاب انواع شعر فرانسه، اثر شهناز شاهین و مهوش قویمی، را سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) در سال ۱۳۷۹ بهچاپ رسانده و در سال ۱۳۸۳ موردبازبینی و ویرایش قرار گرفته است. این کتاب که با مخاطب دانشگاهی و بهمنظور تدریس در دورۀ کارشناسی و کارشناسی ارشد ادبیات فرانسه طراحی شده است، باوجود برخورداری از نگارشی واضح ... بیشتربررسی تحلیلی ـ انتقادی کتاب دراساتٌ فی الأدب العربی الحدیث
دوره 19، شماره 8 ، آبان 1398، ، صفحه 137-153
چکیده
نقد ادبی یکی از شاخههای پژوهشی در حوزة ادبیات است و از دیرباز توجه خاصی به آن شده و همواره بهمنزلة راهکار و معیاری برای تحلیل، ارزشگذاری، و تصحیح متون ادبی بهکار رفته است. امروزه، باتوجهبه گستردگی و تنوع تولیدات ادبی این شاخه از دانش بشری میکوشد از بیشتر یافتههای علمی برای تقویت توان و تسلط خود در انجام وظایف ... بیشترتحلیل انتقادی کتاب نقد ادبی اثر نعیم عموری
دوره 19، شماره 8 ، آبان 1398، ، صفحه 305-329
چکیده
نقد کتابهای دانشگاهی از مهمترین روشها برای بررسی میزان کارآمدی آنهاست که مزایا و معایب آنها را برمیشمرد و بدین طریق راه را برای تمامی کسانی که قصد نویسندگی در حوزهای مشخص دارند هموار میکند. کتاب نقد ادبی اثر «نعیم عموری» سعی دارد که مکاتب و روشهای نقد ادبی را به دانشجویان زبان و ادبیات عربی معرفی ... بیشترنقد و تحلیل مجلدات هشتم، نهم، و دهم از تاریخ ادبیات کودکان ایران
دوره 18، شماره 2 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 325-348
چکیده
در این مقاله، سه جلد آخر مجموعة تاریخ ادبیات کودکان ایران، تألیف محمدهادی محمدی و زهره قایینی، را در دو حوزة کلی ارزیابی کردیم: الف) مقدمات و زمینههای نظری، شامل: 1. نداشتن پیشینة کامل، 2. مشخصنبودن مبنای نظری و رویکرد نویسندگان در نوشتن تاریخ ادبیات و، بهطور خاص، تاریخ ادبیات کودکان؛ ب) مسائل ساختاری و محتوایی، شامل: 1. نداشتن ساختار ... بیشتربررسی و نقد کتاب أمراء الشعرالعربی فیالعصر العباسی
دوره 17، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 73-95
چکیده
نقد و بررسی پژوهشهایی درزمینة زندگی شخصیتهای ادبی و تأثیر آثار آنان در ادبیات از جایگاه والایی برخوردار است؛ بهویژهآنکه این نقد و بررسیها نقش مؤثری در پیشبرد اهداف آموزشی ایفا میکند. اینگونه نقدها، گذشتهازآنکه موجب پیراستگی این آثار و مقبولیت بیشتر آنان میشود، راه را برای ... بیشتربررسی و نقد کتاب الروایة العربیة
دوره 17، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 177-191
چکیده
درک چگونگیِ شکل گیری و شناخت مراحل پیشرفت ادبیات داستانی عربی و عوامل مؤثر در حرکت آن نیازمند پژوهش های دقیق و فراگیری است؛ زیرا وسعت جغرافیایی و تاریخی و موضوعی آن امکان تحقق این امر را دشوار کرده است. به همین دلیل، هریک از کتاب های گوناگونی که تاکنون دربارة این موضوع به رشتۀ تحریر درآمده است پاسخ گوی بخشی از نیاز محققان ... بیشترنقد و بررسی کتاب دراسة منهجیة فی ترجمة الصحف و المجلات
دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، ، صفحه 159-181
چکیده
نقد و بررسی آثار علمی باعث شناساندن ویژگیها و کاستیهای آنها و درنتیجه دوری از نقاط ضعف و تأکید بر نقاط قوت را درپی خواهد داشت و بیتردید ارتقای کیفیت کتابهای دانشگاهی فقط با نقادی صریح، سازنده، و کنارگذاشتن تعارفات میسر خواهد شد. بر این اساس و بنا به درخواست شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی، کتاب دراسة منهجیة فی ترجمة ... بیشتربررسی و نقد کتاب تاریخ ادبیات فرانسه: قرن نوزدهم
دوره 16، شماره 38 ، فروردین 1395، ، صفحه 59-80