مطالعۀ حاضر با استفاده از روش پژوهش ترکیبی کتاب زبان انگلیسی پایۀ اول دورۀ اول متوسطه (Prospect 1 یا بهاختصار کتاب 7) را بررسی کرده است. 21 معلم کتاب 7 پرسشنامهای 23 سؤالی در مقیاس لیکرت را، که بر اساس ده فهرست معتبر ارزیابی کتب آموزش زبان انگلیسی تهیه شده و روایی آن از طریق متخصصان رشته تأیید و قضاوت شده بود، تکمیل کردند و ده نفر از آنها ...
بیشتر
مطالعۀ حاضر با استفاده از روش پژوهش ترکیبی کتاب زبان انگلیسی پایۀ اول دورۀ اول متوسطه (Prospect 1 یا بهاختصار کتاب 7) را بررسی کرده است. 21 معلم کتاب 7 پرسشنامهای 23 سؤالی در مقیاس لیکرت را، که بر اساس ده فهرست معتبر ارزیابی کتب آموزش زبان انگلیسی تهیه شده و روایی آن از طریق متخصصان رشته تأیید و قضاوت شده بود، تکمیل کردند و ده نفر از آنها به طور تصادفی انتخاب شدند و با اخذ رضایتشان در مصاحبهای نیمهساختاریافته شرکت کردند. همچنین محقق با استفاده از 23 معیار مذکور، به بررسی ذهنی و تفصیلی کتاب 7، بهویژه از نظر وجود/ فقدان تعصب جنسیتی و برابری/ نابرابری روابط قدرت در مطالب کتاب پرداخت. نتایج آمار توصیفی حاصل از پرسشنامه و تحلیل محتوای مصاحبهها نشان داد هرچند کتاب از نقاط قوت نسبی برخوردار است، نقاط ضعف جدی مانند واقعی و طبیعی نبودن برخی از مطالب، ارائة یکسویه و متعصبانة مقولۀ فرهنگ، جذاب نبودن مطالب و موضوعات، و محدود بودن موقعیتهای موجود در کتاب (به درس و کلاس و مدرسه) را دارد. همچنین نتایج تحلیل استنباطی (خی دو) نشان داد که کتاب 7 در بیان جنسیت در مطالب و تصاویر به شکل معناداری به نفع مردان متعصب است.