علوم سیاسی
حمید سجادی؛ غلامعلی سلیمانی
دوره 18، شماره 6 ، شهریور 1397، ، صفحه 169-188
چکیده
حوزة سیاسی نوین در جوامع اسلامی بر بنیاد انبوهی از مقولات اساسی چون آزادی، مردمسالاری، و قانونگرایی استوار است که در متون سیاسی قدیم مسلمانان از مقولات نیندیشیده هستند. ازاینرو، پویایی فقه سیاسى در جامعة پیچیدة امروز مستلزم ورود روشمند و جدی آن در تبیین مسائل و موضوعات نوین در حوزة اجتماع و سیاست است. باوجوداین، ...
بیشتر
حوزة سیاسی نوین در جوامع اسلامی بر بنیاد انبوهی از مقولات اساسی چون آزادی، مردمسالاری، و قانونگرایی استوار است که در متون سیاسی قدیم مسلمانان از مقولات نیندیشیده هستند. ازاینرو، پویایی فقه سیاسى در جامعة پیچیدة امروز مستلزم ورود روشمند و جدی آن در تبیین مسائل و موضوعات نوین در حوزة اجتماع و سیاست است. باوجوداین، غالب آثار در حوزة فقه سیاسی همچنان بر تعریف کلاسیک سیاست و قدرت یعنی دولت و نقش و ویژگیهای حاکم تمرکز یافته است. در این میان، کمتر اثری را میتوان یافت که با محوریت نقش جامعه درصدد بازیابی سنت برآمده باشد و فقه و آموزههای فقهی را بررسی کرده باشد. کتاب وجوه فقهی نقش مردم در حکومت اثر سیدمحسن طباطباییفر تلاشی برای پرکردن این خلأ ارزیابی میشود. نویسنده بررسی نقش مردم را در حکومت درقالب دو رویکرد سنتی و نوگرا پیگیری میکند. باتوجهبه اهمیت و حساسیت اینگونه آثار نقد و بررسی آن دوچندان اهمیت دارد. با این توضیح که اثر از جنبة پردازش موضوع، توأمان با برجستگیهایی که دارد، خلأها و نقصانهایی نیز دارد که درقالب نقد شکلی و محتوایی بررسی میشوند.
زبانهای خارجی
عزیزالله میرزایی؛ فرزانه طاهری
دوره 15، شماره 36 ، آبان 1394، ، صفحه 197-214
چکیده
اهمیت و ضرورت ارزشیابی مطالب آموزشی زبان دوم یا خارجی بر صاحبنظران و متخصصان فن کاملاً آشکار است. با توجه به نقش مهم دستور زبان در یادگیری زبان دوم و ظهور رویکردها و مفاهیم جدید در این باره، پژوهش حاضر بر آن است تا کتاب انگلیسی هفتم از دورة اول متوسطه به نام پراسپکت 1 (Prospect 1) از سری مجموعة «انگلیسی برای مدارس» را بر اساس تحلیلی ...
بیشتر
اهمیت و ضرورت ارزشیابی مطالب آموزشی زبان دوم یا خارجی بر صاحبنظران و متخصصان فن کاملاً آشکار است. با توجه به نقش مهم دستور زبان در یادگیری زبان دوم و ظهور رویکردها و مفاهیم جدید در این باره، پژوهش حاضر بر آن است تا کتاب انگلیسی هفتم از دورة اول متوسطه به نام پراسپکت 1 (Prospect 1) از سری مجموعة «انگلیسی برای مدارس» را بر اساس تحلیلی کیفی از منظر «مهارت دستوری» لارسن ـ فریمن نقد و بررسی کند. نتایج نشان میدهد که کتاب مد نظر در مقایسه با کتابهای پیشین همسطحش، از آموزش سنتی دستور زبان فاصله گرفته و گامی رو به جلو در راستای مهارت ـ محور کردن آن برداشته است. با این حال ظاهراً در برخی از جنبهها، از جمله فراهم کردن بافتهای اجتماعی ملموستر و دوری کردن از تمرینهای مکانیکی و ملالآور رایج در شیوههای سنتی پیشرفت درخور ملاحظهای نداشته است.