هدف این مطالعه ارزشیابی، نقد و تحلیل کتابی در حوزة تدریس و تربیت معلم است. در ارزشیابی کتاب از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. نمونة بررسیشده کتاب نگرشی کاربردی بر: روشهای تدریس و هنر معلمی تألیف غلامعلی سرمد است. متن کتاب به زبانی ساده و روان تدوین شده است. محتوا بین فصول پانزدهگانة کتاب نسبتاً خوب و متعادل توزیع شده است. ...
بیشتر
هدف این مطالعه ارزشیابی، نقد و تحلیل کتابی در حوزة تدریس و تربیت معلم است. در ارزشیابی کتاب از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. نمونة بررسیشده کتاب نگرشی کاربردی بر: روشهای تدریس و هنر معلمی تألیف غلامعلی سرمد است. متن کتاب به زبانی ساده و روان تدوین شده است. محتوا بین فصول پانزدهگانة کتاب نسبتاً خوب و متعادل توزیع شده است. مثالهای ارائهشده در متن کتاب اغلب بومی است و بر اساس تجربیات نویسنده تدوین شده است. محتوای کتاب از لحاظ ویرایش و دستور زبان فارسی خوب تدوین شده و کمترین میزان غلط نگارشی را دارد. در نقد این اثر یافتههای زیر شایان توجهاند: کتاب فاقد مقدمة کلی یا پیشگفتار و فهرست تفصیلی است. چینش فصول مختلف کتاب کنار هم از سیر منطقی برخوردار نیست. جای مبانی نظری و نتایج پژوهشهای مرتبط با حوزة تدریس ـ یادگیری در کتاب خالی است. همچنین به روشهای مدرن تدریس بسیار کم پرداخته شده است. به طور کلی محتوای کتاب نتوانسته انتظار خواننده را از عنوان کتاب، یعنی تأکید بر سه ویژگی روشهای تدریس، کاربردی بودن، و جنبة هنری تدریس برآورده کند.