علم اطلاعات و دانششناسی
غلامرضا فدائی
چکیده
کتاب معرفتشناسی علمسنجی در 240 صفحه و با قطع وزیری در شش فصل چاپ شده است. فهرست مندرجات، شکل، و منابع دارد، ولی نمایه ندارد. در این مقاله بهنقد این کتاب پرداخته میشود و ناقد ضمن تشریح موقعیت علمسنجی بیان میکند که علمسنجی اصالتاً مرتبط با شمارش، سنجش، و نمایش است و بحث ایجاد یا نسبت معرفتشناسی به آن توجیه کافی ندارد. روش نگارش ...
بیشتر
کتاب معرفتشناسی علمسنجی در 240 صفحه و با قطع وزیری در شش فصل چاپ شده است. فهرست مندرجات، شکل، و منابع دارد، ولی نمایه ندارد. در این مقاله بهنقد این کتاب پرداخته میشود و ناقد ضمن تشریح موقعیت علمسنجی بیان میکند که علمسنجی اصالتاً مرتبط با شمارش، سنجش، و نمایش است و بحث ایجاد یا نسبت معرفتشناسی به آن توجیه کافی ندارد. روش نگارش کتاب کتابخانهای است. علمسنجی درواقع تکنیک و روشهایی درخدمت ارزیابی است که آنهم درمورد مدیریت است. بدیهی است هر انسانی و سپس سازمانهای پژوهشی و آموزشی برای تعیین درجۀ اهمیت خود، که بیارتباط با مسائل اقتصادی و مدیریتی هم نیست، سعی در گسترش علمسنجی کردهاند و شاخصهایی برای مقایسۀ تولیدات علمی در نظر گرفتهاند که برپایۀ کمیت شکل گرفته است.
هنر
مجید سرسنگی؛ صادق رشیدی؛ فرهاد امینی
چکیده
کتاب نمایش در دورۀ صفوی، نوشتۀ یعقوب آژند، اثری است که مؤلفِ آن با شیوهای تاریخنگارانه اجراهای نمایشی رایج در دورۀ صفویه و ریشهها و پیشینۀ این شیوههای اجرایی را ذکر میکند و درنتیجه، از نظر تاریخی از اهمیت مطالعاتی ویژهای برخوردار است. در این مقاله ابتدا با قیاس مختصری از این اثر با برخی از دیگر آثار چاپشده در زمینۀ تاریخ ...
بیشتر
کتاب نمایش در دورۀ صفوی، نوشتۀ یعقوب آژند، اثری است که مؤلفِ آن با شیوهای تاریخنگارانه اجراهای نمایشی رایج در دورۀ صفویه و ریشهها و پیشینۀ این شیوههای اجرایی را ذکر میکند و درنتیجه، از نظر تاریخی از اهمیت مطالعاتی ویژهای برخوردار است. در این مقاله ابتدا با قیاس مختصری از این اثر با برخی از دیگر آثار چاپشده در زمینۀ تاریخ نمایش در ایران، جایگاه آن را در بین این آثار تبیین کردیم و وجوه ممتاز آن را مشخص کردیم. درادامه، ضمن بررسی روش فصلبندی و شیوۀ ارائۀ این تاریخنگاری و مقایسۀ آن با شیوههای رایج تاریخنگاری تئاتر این اثر را بهمنزلۀ اثری در حوزۀ تاریخ تئاتر ایران موردنقد قرار دادیم. درهمینباره، با استفاده از نظریۀ «اجرا» برخی گونههای ذکرشده در اثر، بهمثابۀ گونههای اجرایی موردبررسی قرار گرفتند و نقاط قوّت و ضعف آنها نیز بیان شد و درپایان، با بررسی رویکرد کلی اثر در رابطه با تاریخنگاری نمایش، جایگاه اثر بهمنزلۀ اثری دانشگاهی ارزیابی شد.