هنر
مهران سهراب زاده؛ آزاد امیدوار؛ ندا خدا کرمیان گیلان
چکیده
نگارندگان در این پژوهش گفتمان انتقادی فیلم پرواز بر فراز آشیانۀ فاخته را بررسی کردهاند. این پژوهش مطالعهای توصیفی و تحلیلی است و از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف برای تجزیهوتحلیل استفاده شده است. همچنین، در این پژوهش از نظریههای فرکلاف، فوکو، و گافمن استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که چهار گفتمان در ...
بیشتر
نگارندگان در این پژوهش گفتمان انتقادی فیلم پرواز بر فراز آشیانۀ فاخته را بررسی کردهاند. این پژوهش مطالعهای توصیفی و تحلیلی است و از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف برای تجزیهوتحلیل استفاده شده است. همچنین، در این پژوهش از نظریههای فرکلاف، فوکو، و گافمن استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که چهار گفتمان در فیلم پرواز بر فراز آشیانۀ فاخته وجود دارد: اولین گفتمان انضباط است؛ انضباط از طریق اعضای بیمارستان روانی بر بیماران روانی اِعمال میشود؛ گفتمان دوم، گفتمان ساختارشکنی است که بیماران روانی در بیمارستان با ساختارهایی که در بیمارستان روانی وجود دارد مخالفت میکنند؛ گفتمان سوم، گفتمان انگزنی است. همچنین، در فیلم نشان داده شده است که بیمارستان روانی، خانواده، و درنهایت افراد جامعه به بیماران روانی انگ زدهاند و درنهایت گفتمان قدرت نیز در فیلم بهچشم میخورد، قدرت ازسوی اعضای بیمارستان بر بیماران روانی تحمیل میشود. از برجستهترین شخصیتهای این فیلم پرستار راچد و مکمورفی است که پرستار راچد نماد قدرت است و مورفی نماد آزادی و رهایی و درواقع قهرمان اصلی فیلم است که قصد دارد بیماران روانی، و بهقول فوکو دیوانگان، را از زیر سلطۀ نهادهای انضباطی برهاند.
هنر
حامد فاردار؛ حمید دهقانپور
چکیده
تاریخ سینمای صامت از یک جنبه کارنامۀ تلاشها، رنجها، پیروزیها، و شکستهایی است که برای بهثمررسیدن آنچه امروز تحت عنوان سینما و قواعدش میشناسیم مؤثر و اساسی بوده است و از جنبۀ دیگر داستان روایتهایی است که بهمرور زمان و با کشف ابعاد نادیدۀ آن سالها بهمرور صیقل خوردهاند و درک ما را در این حوزه وسعت دادهاند. کتاب سینمای ...
بیشتر
تاریخ سینمای صامت از یک جنبه کارنامۀ تلاشها، رنجها، پیروزیها، و شکستهایی است که برای بهثمررسیدن آنچه امروز تحت عنوان سینما و قواعدش میشناسیم مؤثر و اساسی بوده است و از جنبۀ دیگر داستان روایتهایی است که بهمرور زمان و با کشف ابعاد نادیدۀ آن سالها بهمرور صیقل خوردهاند و درک ما را در این حوزه وسعت دادهاند. کتاب سینمای صامت، ترکیبی از دو کتاب مجزای لیام اولیری و پل شرودر رودریگث، روایتی مختصر و فشرده از آن سالهای اولیه است. کتاب اول، که متعلق به لیام اولیری است، به تاریخ سینمای صامت در غرب و کتاب دوم، بهقلم پل رودریگث، به تاریخ سینمای صامت در آمریکای لاتین اختصاص دارد. در این متن سعی شده است تا با نگاهی به حذفیات و کاستیهای کتاب در نسخۀ فارسی نشان داده شود که چه بخشهایی از آن برای کتابخوان امروزی تکراری، نابسنده، و چه قسمتهایی مفید، تازه، و آگاهیبخش است.
هنر
حامد فاردار؛ مسعود سفلایی شهر بابک
چکیده
در این نوشتار سعی شده است تا کتاب ژانر فیلم؛ از کلاسیک تا پساکلاسیک در محورهای معرفی کلی اثر و مؤلف، تحلیل بیرونی، تحلیل درونی، و جایگاه اثر بررسی شود و امتیازها و کاستیهای آن تبیین شود. احساس کمبود در تولید و تنوع ژانر در سینمای ایران و نیاز به آگاهی بیشتر در زمینۀ مطالعات ژانر چاپ کتابهای بیشتری را در این حوزه ضروری کرده ...
بیشتر
در این نوشتار سعی شده است تا کتاب ژانر فیلم؛ از کلاسیک تا پساکلاسیک در محورهای معرفی کلی اثر و مؤلف، تحلیل بیرونی، تحلیل درونی، و جایگاه اثر بررسی شود و امتیازها و کاستیهای آن تبیین شود. احساس کمبود در تولید و تنوع ژانر در سینمای ایران و نیاز به آگاهی بیشتر در زمینۀ مطالعات ژانر چاپ کتابهای بیشتری را در این حوزه ضروری کرده است. به همین علت، کوشش ناشر و مترجم در ارائۀ اثری تحلیلی که فرایند تحول ژانر هالیوود از کلاسیک به پساکلاسیک را بررسی کرده و ژانرهای فیلم را در زمینههای مختلف تاریخی، فرهنگی، سیاسی، و صنعتی تبیین و معرفی میکند ستودنی است. در این متن، نگارنده تلاش کرده است با ارائۀ برخی از عمدهترین مسائل نظریۀ ژانر در ارتباط با کتاب و شرحی مختصر از انواع کتابهای چاپشده در حوزۀ ژانر، به اشکالهای شکلی، ترجمهای، و ویرایشی کتاب اشاره کند تا مواردی را که بایستۀ اصلاحاند نشان دهد.
هنر
حمید صادقیان؛ گیتی نورالدین نژاد
چکیده
انیمیشن رسانه و هنری ترکیبی است که از عناصر بیانی سایر هنرها استفاده میکند. این ویژگی، علاوهبر امکان خلق جهانی فانتزی، جذابیتهای ویژهای دارد که میتواند تمامی گروههای سنی را مخاطب قرار دهد. به همین دلیل، ضرورت انتشار متون علمی و آموزشی و انطباق آنها با آخرین یافتهها، باتوجهبه پیشرفت روزافزون شیوههای ...
بیشتر
انیمیشن رسانه و هنری ترکیبی است که از عناصر بیانی سایر هنرها استفاده میکند. این ویژگی، علاوهبر امکان خلق جهانی فانتزی، جذابیتهای ویژهای دارد که میتواند تمامی گروههای سنی را مخاطب قرار دهد. به همین دلیل، ضرورت انتشار متون علمی و آموزشی و انطباق آنها با آخرین یافتهها، باتوجهبه پیشرفت روزافزون شیوههای تولید، اهمیت این کنکاش را مضاعف میکند. بررسی عناصر جذابیت در سینمای انیمیشن ضروری، مفید، و ارزشمند است. این اثر در بین معدود آثار موجود، با وجود اشکالاتی، از منابع کمکآموزشی فارسی برای دانشجویان و علاقهمندان انیمیشن بهشمار میآید. اگرچه با مطالعة پیکربندی مباحث و محتوای کتاب میتوان به مواردی اشاره کرد که اصلاح آن در پیشبرد اهداف و تقویت مطالب مؤثر است. مواردی نظیر فقدان وحدت سبک در ساختار مطالب، وضوحنداشتن ارائة مطالب برای مخاطب خاص یا عام، توجه ناکافی به تأثیر دستاوردهای معاصر، نیاز به تصاویر مناسب برای تکمیل و تبیین مباحث، و نبود ارتباط مناسب بین برخی تصاویر ارائهشده با متن آن را در ابعاد گوناگون نقدپذیر کرده است. این ﻣﻘﺎﻟﻪ، پس از ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻧﻜﺎت شکلی، درونﻣﺎﻳﻪﻫﺎ و ﻣﺤﺘﻮای کتاب را تحلیل و بررسی میکند.
هنر
حامد فاردار
چکیده
متن حاضر کتاب تصویر و ذهن؛ فیلم، فلسفه و علوم شناختی، تألیف گریگوری کوری، را بررسی میکند. رویکرد شناختی یکی از دیدگاههای نسبتاً متأخر در زمینة روایتشناسی و مطالعات سینمایی است که از دهة 1980م پاگرفت و درپی بررسی فرایندهای ذهنی مخاطب از طریق کاوش عینی در سازوکار ادراکی و شناختی انسان است. ازآنجاکه در دو حوزة روایتشناسی ...
بیشتر
متن حاضر کتاب تصویر و ذهن؛ فیلم، فلسفه و علوم شناختی، تألیف گریگوری کوری، را بررسی میکند. رویکرد شناختی یکی از دیدگاههای نسبتاً متأخر در زمینة روایتشناسی و مطالعات سینمایی است که از دهة 1980م پاگرفت و درپی بررسی فرایندهای ذهنی مخاطب از طریق کاوش عینی در سازوکار ادراکی و شناختی انسان است. ازآنجاکه در دو حوزة روایتشناسی و علوم شناختی منابع به زبان فارسی اندک بوده است و کتابهای موجود در زمینة مطالعات سینمایی، اعم از تألیف و ترجمه، کمتر به نگرة شناختی پرداختهاند، ترجمه و چاپ چنین منابعی مغتنم است. در این مقاله سعی شده است پس از معرفی خاستگاه بیرونی اثر و شرح فشردهای از محتوای آن، با بررسی شکلی و محتوایی کتاب، ضمن برشمردن امتیازها و نکات آموختنی از روششناسی مؤلف، برخی از نتیجهگیریها و خطوط محتوایی کتاب بهلحاظ انتقادی سنجیده شود. بهویژه آنکه در فاصلة چاپ نسخة اصلی و ترجمة آن به زبان فارسی دگرگونیهای بسیاری در حوزة فناوریهای سینمایی رخ داده است که میتواند موجب بازاندیشی در برخی از نظریات طرحشده در کتاب باشد.
هنر
مسعود سفلائی
چکیده
در این متن تلاش شده است، براساس ساختار تعیینشده و مشخص قبلی، به تحلیل و تفسیر شکلی و محتوایی کتاب راهنمایی بر ادبیات و فیلم بپردازیم. روش در این نوشتار توصیفی ـ تحلیلی است و با مراجعه به فصول مختلف کتاب و مقالات موجود در آن چگونگی شکلگیری اهداف موردنظر نویسنده (نویسندگان) را موردبررسی قرار میدهیم. در جریان بررسی کتاب درمییابیم ...
بیشتر
در این متن تلاش شده است، براساس ساختار تعیینشده و مشخص قبلی، به تحلیل و تفسیر شکلی و محتوایی کتاب راهنمایی بر ادبیات و فیلم بپردازیم. روش در این نوشتار توصیفی ـ تحلیلی است و با مراجعه به فصول مختلف کتاب و مقالات موجود در آن چگونگی شکلگیری اهداف موردنظر نویسنده (نویسندگان) را موردبررسی قرار میدهیم. در جریان بررسی کتاب درمییابیم که این کتاب درادامۀ سه کتاب تهیه شده است که هریک به مبانی نظری سینما و ارتباط سینما با دیگر هنرها و تأثیر آنها در سینما میپردازد. در این راه، نویسنده با گردآوری مقالات مختلف از نویسندگان گوناگون به نقش اقتباسهای ادبی در سینما میپردازد. ساختار شکلی کتاب خوب است و مقالات مختلف براساس ترتیب سالهای ساخت آثاری که درمورد آنها صحبت شده است دستهبندی شدهاند.