نویسندة کتاب تاریخ ادبیات داستانی ایران میکوشد به بررسی ادبیات داستانی ایران، بهویژه رمان و داستان کوتاه (تا سال 1332) بپردازد و با بررسی پیشینه و خاستگاههای آنها (داستانهای بلند عامیانه، سفرنامه، خاطرهنویسی، حکایتها، و ...) سیر تحول تاریخی آنها را نشان دهد. همچنین، نویسنده به انواع رمان (رمان تاریخی، رمان کارآگاهی، ...
بیشتر
نویسندة کتاب تاریخ ادبیات داستانی ایران میکوشد به بررسی ادبیات داستانی ایران، بهویژه رمان و داستان کوتاه (تا سال 1332) بپردازد و با بررسی پیشینه و خاستگاههای آنها (داستانهای بلند عامیانه، سفرنامه، خاطرهنویسی، حکایتها، و ...) سیر تحول تاریخی آنها را نشان دهد. همچنین، نویسنده به انواع رمان (رمان تاریخی، رمان کارآگاهی، و ...) و دلایل شکلگیری برخی از آنها نیز پرداخته است. بااینحال، این کتاب کاستیهایی نیز دارد؛ جدای از ضعفهای ساختاری (پراکندگی مطالب و ...)، روششناسی کتاب، که روشی تکاملی است، نیز سبب ایرادهایی مانند حاشیهایساختن ژانرهایی چون سفرنامهنویسی و خاطرهنویسی، ناتوانی از بیان «چرایی» تغییرها، و ... شده است؛ ایرادهایی که دلیل اصلی آنها بیتوجهی نویسندۀ کتاب به مبانی معرفتی روش خویش بوده است. بررسی محتوایی کتاب نیز سؤالات متعددی را برای خوانندگان بهوجود میآورد؛ سؤالاتی که کتاب یا پاسخی به آنها نداده است یا در درستی پاسخهای آن جای تردید وجود دارد.
کتاب تاریخ آداب اللغة العربیة فی العصر الحدیث، اثر نادر نظامتهرانی، دربارۀ تاریخ ادب معاصر عرب نوشته شده است. در این کتاب نویسنده کوشیده، تا با بررسی رویدادها و جریانهای ادبی معاصر و آوردن سطوری چند دربارۀ شاعران این عصر، شمایی کلی از حیات ادبی عرب در این دوره به مخاطب ارائه دهد. بررسی و مطالعۀ این کتاب نشان از آن دارد که ...
بیشتر
کتاب تاریخ آداب اللغة العربیة فی العصر الحدیث، اثر نادر نظامتهرانی، دربارۀ تاریخ ادب معاصر عرب نوشته شده است. در این کتاب نویسنده کوشیده، تا با بررسی رویدادها و جریانهای ادبی معاصر و آوردن سطوری چند دربارۀ شاعران این عصر، شمایی کلی از حیات ادبی عرب در این دوره به مخاطب ارائه دهد. بررسی و مطالعۀ این کتاب نشان از آن دارد که این اثر نیز، چون دیگر آثار قلمی، خالی از نقص نیست و کاستیهایی دارد که در چاپهای بعدی باید به آن توجه شود. نگارندگان در این مقاله میکوشند، با بررسی دقیق این اثر در رویکردی بیطرفانه و با رعایت اصول منطقی نقد علمی، میزان پایبندی نویسندۀ آن را به معیارهای علمی نگارش کتاب و استفاده از ابزارهای آن برای تحقق اهداف آموزشی بررسی کنند و، ضمن ارزیابی این کتاب بهعنوان منبعی درسی براساس معیارهای منابع درسی، میزان برخورداری آن را از ویژگیهای اثری فنی و تخصصی مشخص کنند.
دروس آموزش تاریخ ادبیات فرانسه بخش بسیار مهمی از واحدهای کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه را تشکیل میدهند. تاریخ ادبیات فرانسه در قرن نوزدهم و تفسیر متون آن در دو درس چهارواحدی ارائه میشود. برای تدریس این دروس بیشتر از کتابهای تاریخ ادبیات مورخان ادبی فرانسوی استفاده میشود. این کتابها معمولاً آراسته به گزیدههای متون ادبیاند ...
بیشتر
دروس آموزش تاریخ ادبیات فرانسه بخش بسیار مهمی از واحدهای کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه را تشکیل میدهند. تاریخ ادبیات فرانسه در قرن نوزدهم و تفسیر متون آن در دو درس چهارواحدی ارائه میشود. برای تدریس این دروس بیشتر از کتابهای تاریخ ادبیات مورخان ادبی فرانسوی استفاده میشود. این کتابها معمولاً آراسته به گزیدههای متون ادبیاند که بهمنظور توضیح در کلاس و نیز مطالعات تکمیلی از آنها استفاده میشود. کتاب تاریخ ادبیات بدون گزیدۀ متون ادبی ناقص است، چراکه این متون و پرسشهایی که در ارتباط با آنها میتوان مطرح کرد، در رشد تفکر تحلیلی و انتقادی مخاطبان مؤثر خواهد بود. کتاب مورد نقد ما، تاریخ ادبیات فرانسه: قرن نوزدهم، در ظاهر، ویژگیهای مذکور را دارد. مؤلفان این کتاب فقط به ارائۀ تاریخ ادبیات اکتفا نکردهاند، بلکه پس از توضیح دربارۀ زندگینامه و معرفی آثار نویسندۀ مورد نظر و بعضاً بحثهای مربوط به حوزۀ نقد ادبی و سبکشناسی، صفحاتی را به متون ادبی اختصاص داده و بسیاری از فصول کتاب را با خلاصهای از مطالب و تمرینها به پایان رساندهاند. اما این کتاب، چه از نظر شکل و چه از نظر محتوا، کاستیهای فراوان دارد. از این رو، میکوشیم با بررسی ابعاد گوناگون این مشکلات به این پرسش پاسخ میدهیم که این اثر تا چه حد پاسخگوی نیازهای دانشجویان دورۀ کارشناسی زبان و ادبیات فرانسة دانشگاههای کشور است.