زبان و ادبیات فارسی
میلاد بیگدلو؛ فرزانه فرحزاد
چکیده
قصۀ سلیمان نوشتۀ ابویعقوب یوسفبن علیبن عمر تبریزی است که تاریخ نوشتهشدن آن به سالهای پایانی سدۀ ششم تا سالهای آغازین سدۀ هفتم بازمیگردد. این کتاب بهکوشش علیرضا امامی و ادوان امیرینژاد نخستینبار در سال ۱۳۹۸ در بنیاد موقوفات افشار بههمکاری نشر سخن بهچاپ رسیده است. متن بهدستدادهشده، باوجود کوشش بسیار و ارزشمند ...
بیشتر
قصۀ سلیمان نوشتۀ ابویعقوب یوسفبن علیبن عمر تبریزی است که تاریخ نوشتهشدن آن به سالهای پایانی سدۀ ششم تا سالهای آغازین سدۀ هفتم بازمیگردد. این کتاب بهکوشش علیرضا امامی و ادوان امیرینژاد نخستینبار در سال ۱۳۹۸ در بنیاد موقوفات افشار بههمکاری نشر سخن بهچاپ رسیده است. متن بهدستدادهشده، باوجود کوشش بسیار و ارزشمند مصححان، خالی از کاستی و نادرستی و نابهسامانی نیست. هدف این پژوهش تصحیح نادرستیها و برطرفکردن کاستیهای کار مصححان است. هدف دیگر این پژوهش شناسایی و رفع جاافتادگیها و نادرستیهای دیگر موجود در نوشتۀ ابویعقوب تبریزی است که از چشم مصححان بهدور مانده است. این کار با بهرهگیری از نوشتههای کهن فارسی، توجه به بافت زبانی و بافت نوشتار، و سنجش قصۀ سلیمان با نوشتههای همدوره انجام شده است. همچنین، کوشش شده است که کاستیهای بخش مقدمه و فهرستهای این تصحیح برطرف شود. نیز، در این پژوهش واژهای نو در متن یافته و، با یاریگرفتن از دو متن کهن دیگر، معنای آن روشن شد.
زبان و ادبیات عربی
صابره سیاوشی؛ مریم علیپور
چکیده
بررسی کتابهای درسی و دانشگاهی درجهت بهبود وضعیت آموزشی و با هدف بازنمایی کاستیها و نقاط پنهان این آثار صورت میپذیرد. یکی از کتابهای انتشاریافته در حوزة ادبیات تطبیقی الأدب المقارن فی ایران و العالم العربی (1903-2012) از حیدر خضری است که در انتشارات سمت بهچاپ رسیده است. این کتاب، از این نظر که به معرفی و بررسی مکاتب جدید ادبیات ...
بیشتر
بررسی کتابهای درسی و دانشگاهی درجهت بهبود وضعیت آموزشی و با هدف بازنمایی کاستیها و نقاط پنهان این آثار صورت میپذیرد. یکی از کتابهای انتشاریافته در حوزة ادبیات تطبیقی الأدب المقارن فی ایران و العالم العربی (1903-2012) از حیدر خضری است که در انتشارات سمت بهچاپ رسیده است. این کتاب، از این نظر که به معرفی و بررسی مکاتب جدید ادبیات تطبیقی پرداخته، دارای اهمیت است. ازهمینرو، پژوهش حاضر به بررسی این کتاب در دو بخش شکلی و محتوایی میپردازد و در هر قسمت امتیازات و کاستیها را موردبررسی قرار میدهد. ازجملۀ نتایج بهدستآمده به این قرار است: این اثر بهجهت شناساندن مکاتب و نظریههای جدید در حوزۀ ادبیات تطبیقی نسبت به آثار مشابه گامی تازه برداشته و ضمن خودداری از تکرار مکررات دست به نوآوری زده است؛ اگرچه باتوجهبه ماهیت آموزشی کتاب میتوانست در تعریف و شناساندن چهارچوب و روش مکتبها و نظریههای جدیدی همچون تصویرشناسی، پسااستعماری، و آلمانی تعمق و درنگ بیشتری کند و روش و چگونگی پژوهش هر مکتب و شیوۀ انجام تطبیق برپایۀ آن را به خواننده بیاموزد.
زبانشناسی و زبانهای باستانی
احمد رمضانی؛ ساسان اسدپور
دوره 16، ویژهنامه زبانشناسی و زبانهای خارجی ، مرداد 1395، ، صفحه 175-197
چکیده
هدف مقالۀ حاضر تأکید بر اهمیت پژوهش در حوزۀ واژگان پایه و بررسی انتقادی کتاب واژگان پایۀ فارسی از زبان کودکان ایرانی و طرح ملی شناسایی واژگان پایه فارسی از منظر روان شناختی، زبان شناختی، روش شناسی و آموزشی است. در ابتدا به اهمیت موضوع واژگان پایه و تاریخچة تدوین کتاب اشاره می شود. سپس محتوای اثر توصیف و تحلیل میشود. به ...
بیشتر
هدف مقالۀ حاضر تأکید بر اهمیت پژوهش در حوزۀ واژگان پایه و بررسی انتقادی کتاب واژگان پایۀ فارسی از زبان کودکان ایرانی و طرح ملی شناسایی واژگان پایه فارسی از منظر روان شناختی، زبان شناختی، روش شناسی و آموزشی است. در ابتدا به اهمیت موضوع واژگان پایه و تاریخچة تدوین کتاب اشاره می شود. سپس محتوای اثر توصیف و تحلیل میشود. به این ترتیب، پس از مروری بر فصل های مختلف کتاب، نقدی اجمالی از بخش های مختلف ارائه خواهد شد. به عبارت دیگر، پس از نقد بخش «بی مقدمه»، روش شناسی طرح ملی شناسایی واژگان پایه نقد می شود و سعی می شود با اشاره به ابزارهای گردآوری داده در طرح ملی شناسایی واژگان پایه، تصویری انتقادی از روال استخراج واژگانِ طبقه بندی شده در کتاب ارائه می گردد. در ادامه دو بخش اصلی کتاب (جدول های موضوعی و پلکانی و پای های) دقیق تر نقد و تحلیل می شوند.