هدف از پژوهش حاضر آسیبشناسی چگونگی نقد متون علوم انسانی در کشور ازنگاه پارهای استادان و منتقدان این حوزه بوده است. بدینمنظور، نمونهای از داوران حوزۀ علوم انسانی که درزمینۀ نقد کتاب با «شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی» همکاری داشتند بهصورت دردسترس انتخاب شدند و ابزار سنجش در اختیار آنان قرار گرفت. این ابزار را محقق ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر آسیبشناسی چگونگی نقد متون علوم انسانی در کشور ازنگاه پارهای استادان و منتقدان این حوزه بوده است. بدینمنظور، نمونهای از داوران حوزۀ علوم انسانی که درزمینۀ نقد کتاب با «شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی» همکاری داشتند بهصورت دردسترس انتخاب شدند و ابزار سنجش در اختیار آنان قرار گرفت. این ابزار را محقق براساس تجربههای چندساله ساخته است و تنظیم کرده است. نتایج نشان داد مهمترین آسیبهای نقد کتب علوم انسانی در شورای یادشده مربوط به کارکرد ساختاری گروههاست؛ آسیبهایی ازقبیل ناکاملبودن جامعیت گروهها، شناسایینکردن استادان توانمند در سطح کشور، و نقص در حلقۀ داوران. درپایان، براساس این نتایج پیشنهادهایی کاربردی و راهبردی بهمنظور ترویج نقد در حوزۀ علوم انسانی کشور ارائه شده است.