نگارنده در این متن در تلاش است با بررسی هدفمند کتاب عکاسی برای تماشا براساس محورهای چهارگانة معرفی کلی اثر و مؤلف، تحلیل بیرونی و خاستگاه اثر و مؤلف آن، تحلیل درونی و جایگاه اثر، و نقد و ارزیابی اثر از جنبههای مختلف ارزشها و کاستیهای کتاب را شناسایی کند و بتواند سیمای مناسبی از ویژگیهای کاربردی و شکلی آن بهدست دهد. در این ...
بیشتر
نگارنده در این متن در تلاش است با بررسی هدفمند کتاب عکاسی برای تماشا براساس محورهای چهارگانة معرفی کلی اثر و مؤلف، تحلیل بیرونی و خاستگاه اثر و مؤلف آن، تحلیل درونی و جایگاه اثر، و نقد و ارزیابی اثر از جنبههای مختلف ارزشها و کاستیهای کتاب را شناسایی کند و بتواند سیمای مناسبی از ویژگیهای کاربردی و شکلی آن بهدست دهد. در این مسیر، نگارنده در مقدمه با ترسیم دیدگاهی کلینگر به ترجمۀ متون عکاسی در ایران، وضعیت کلی جامعة عکاسی ایران را در زمان چاپ کتابِ موردنظر برمیشمارد. سپس، بهتفصیل مندرجات کتاب را از منظرهای پیشنهادی میسنجد و با ارزیابی موارد مفید و کاستیهای کتاب به این نتیجه میرسد که باوجود کاستیهای موجود، اعم از ساختار کتاب و ایرادهای ترجمه، فواید این کتاب برای جامعة کنونی عکاسی، و بهویژه جامعة دانشگاهیِ کشور، بسیار بیش از کاستیهای آن است؛ بهشرط آنکه بهنحوی مطلوب به مراکز دانشگاهی و هنری معرفی شود.