علوم ورزشی و تربیت بدنی
حمید قاسمی
چکیده
هدف پژوهش نقدی بر ترجمۀ کتاب مبانی بازاریابی ورزشی، اثر برندا پیتز و دیوید استاتلر، است. سیدمرتضی عظیمزاده، فاطمه حیدری، و ابوالقاسم بزمآرا آن را ترجمه کردند و در انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد در 1396 چاپ شد. برای نقد از روش کاوشگری فلسفی انتقادی استفاده شد و رویکرد کتاب تحلیل ترجمۀ کتاب اصلی بود. ابزار نقد کاربرگ نقد کتب درسی و ...
بیشتر
هدف پژوهش نقدی بر ترجمۀ کتاب مبانی بازاریابی ورزشی، اثر برندا پیتز و دیوید استاتلر، است. سیدمرتضی عظیمزاده، فاطمه حیدری، و ابوالقاسم بزمآرا آن را ترجمه کردند و در انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد در 1396 چاپ شد. برای نقد از روش کاوشگری فلسفی انتقادی استفاده شد و رویکرد کتاب تحلیل ترجمۀ کتاب اصلی بود. ابزار نقد کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود. نتایج برآمده از تحلیل محتوای کیفی نشان داد که در نقد شکلی کتاب مزایایی شامل طرح جلد، حروفنگاری، کیفیت چاپ، و صحافی مناسب وجود دارد. مزایای محتوایی شامل برخورداری از «تناسب محتوا با اهداف درس موردنظر و پوشش بسیاری از سرفصلهای مصوب»، «همخوانی کتاب با سطح علمی دانشجویان»، «استفادۀ مناسب از ابزارهای علمی مختلف»، و «پاسخگویی به نیازهای علمی و کاربردی جامعه» است. از کاستیها و معایب کتاب موردبررسی میتوان به «یکدستنبودن نوشتار برخی کلمات»، «همساننبودن ترجمۀ برخی کلمات»، و «متناسبنبودن تصویر روی جلد با عنوان» اشاره کرد. همچنین برخی از مفاهیم بهخوبی تبیین نشده و مترجم توضیحات تفصیلی و تشریحی را ارائه نکرده است. درمجموع اثر موردبررسی یکی از بهترین کتابهای ترجمهشده در حوزۀ مبانی بازاریابی ورزشی است.
هنر
ثریا غفارپوری؛ مجید شریف زاده
چکیده
یکی از کتابهای چاپشده در حوزۀ صنایع دستی کتاب شناخت صنایع دستی ایران است که مؤلف آن را بهعنوان کتاب درسی برای دانشجویان رشتههای مدیریت جهانگردی، مدیریت هتلداری، و مدیریت امور گمرکی معرفی کرده است. مقالۀ حاضر بررسی و نقد این کتاب است. پس از معرفی کتاب، نخست نقد شکلی اثر و سپس نقد محتوا صورت گرفته است. در این مقاله، بهروش نقد ...
بیشتر
یکی از کتابهای چاپشده در حوزۀ صنایع دستی کتاب شناخت صنایع دستی ایران است که مؤلف آن را بهعنوان کتاب درسی برای دانشجویان رشتههای مدیریت جهانگردی، مدیریت هتلداری، و مدیریت امور گمرکی معرفی کرده است. مقالۀ حاضر بررسی و نقد این کتاب است. پس از معرفی کتاب، نخست نقد شکلی اثر و سپس نقد محتوا صورت گرفته است. در این مقاله، بهروش نقد و تحلیل کتاب موردارزیابی قرار میگیرد و ضمن برشمردن نواقص، کاستیها، و اشتباهات نشان داده میشود که اثر یادشده بهعنوان یک کتاب درسی دانشجویی نمیتواند مورداستفاده قرار گیرد و جامعیت یک کتاب علمی را ندارد. ازجمله استفادهنکردن از منابع علمی و تاریخی در بیان مطالب کتاب، توضیحات ناکافی در عناوین تخصصی، استفادهنکردن از ابزارهای علمی مناسب، تکراریبودن محتوا، و ... نقدی است که بر این کتاب ارائه شده است. اشکالات موجود در تأثیر منفی کتاب در دانش مخاطبان نقش قابلتوجهی دارد و آن را شایستۀ حضور در محیط دانشگاهی نمیکند. درپایان، پیشنهادهایی برای رفع کاستیها و اشکالات ارائه شده است.