مدیریت و سیاستگذاری
سعید آزاده؛ علی اکبر فرهنگی؛ سیدمحمد زاهدی
چکیده
توجه به مفهوم اعتماد در مدیریت از دهۀ 1980 شروع شده و درطی چند دهۀ گذشته از زوایا و رویکردهای مختلف مطالعه شده است. اعتماد عاملی حیاتی و ضروری برای موفقیتهای فردی و سازمانی است. اعتماد درمیان افراد و کارکنان باعث ثبات وحدت و انسجام درونسازمانی، ارتقای کارایی، اثربخشی گروهها، و زمینهساز همکاری، مشارکت، و ارتباطات مؤثر ...
بیشتر
توجه به مفهوم اعتماد در مدیریت از دهۀ 1980 شروع شده و درطی چند دهۀ گذشته از زوایا و رویکردهای مختلف مطالعه شده است. اعتماد عاملی حیاتی و ضروری برای موفقیتهای فردی و سازمانی است. اعتماد درمیان افراد و کارکنان باعث ثبات وحدت و انسجام درونسازمانی، ارتقای کارایی، اثربخشی گروهها، و زمینهساز همکاری، مشارکت، و ارتباطات مؤثر است. این پژوهش با هدف طراحی الگوی اعتماد درونسازمانی از طریق کنش جمعی در آموزشوپرورش شهر تهران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ رویکرد پیمایشی ـ اکتشافی و از نوع تحقیقات کیفی است. جامعة آماری این پژوهش نُه نفر از خبرگان شامل مدیران ارشد آموزش و پرورش شهر تهران و استادان و مشاوران برجستة حوزة مدیریت سازمان بودند که مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. انتخاب خبرگان و مصاحبه با آنها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و سپس متوقف شد. در این پژوهش، ازآنجاکه از روش تئوری دادهبنیاد استفاده شد، ابزار اصلی جمعآوری دادهها مصاحبة عمیق و غیرساختاریافته با خبرگان بود. سرانجام، پس از طی کدگذاریهای سهگانة باز، محوری، و انتخابی، مدل مفهومی تحقیق طراحی شد. در این مدل سیزده مقوله شناسایی شده است که در قالب متغیرهای علّی، محوری، زمینهای، محیطی، راهبردی، و پیامدی دستهبندی شدند. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که آموزش و پرورش شهر تهران درجهت تقویت اعتماد درونسازمانی میتواند از اهرمی به نام کنش جمعی در درون و میان لایههای ساختاری سازمان خود استفاده کند.
مدیریت و سیاستگذاری
سعید آزاده؛ علی اکبر فرهنگی؛ سیدمحمد زاهدی
چکیده
اعتماد عاملی حیاتی و ضروری برای موفقیتهای فردی و سازمانی است که باعث افزایش نظم، ثبات، و قابلیت پیشبینی آینده میشود. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اعتماد درونسازمانی از طریق کنش جمعی در آموزشوپرورش شهر تهران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر رویکرد اکتشافی، و از لحاظ نحوۀ تجزیهوتحلیل دادهها آمیخته ...
بیشتر
اعتماد عاملی حیاتی و ضروری برای موفقیتهای فردی و سازمانی است که باعث افزایش نظم، ثبات، و قابلیت پیشبینی آینده میشود. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اعتماد درونسازمانی از طریق کنش جمعی در آموزشوپرورش شهر تهران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر رویکرد اکتشافی، و از لحاظ نحوۀ تجزیهوتحلیل دادهها آمیخته (کیفی ـ کمّی) است. در فاز کیفی، گروهی از خبرگان شامل مدیران ارشد، استادان، و مشاوران برجستۀ حوزۀ مدیریت سازمان بهعنوان جامعۀ آماری در نظر گرفته شدند. با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی، نُه نفر از خبرگان موردمصاحبۀ عمیق قرار گرفتند. در فاز کمّی نیز، همۀ کارکنان آموزشوپرورش شهر تهران بهعنوان جامعه در نظر گرفته شدند. 377 نفر نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در فاز کیفی تحقیق مصاحبههای عمیق و غیرساختاریافته با خبرگان بود. دادهها براساس روش تئوری دادهبنیاد (کدگذاریهای باز، محوری، و انتخابی) موردتجزیهوتحلیل قرار گرفتند. در فاز کمّی تحقیق از پرسشنامهای بسته و محققساز استفاده شد و برای انجام تجزیهوتحلیلهای توصیفی و استنباطی، از نرمافزارهای Spss، Lisrel، و Smart-pls استفاده شد. نتایج نشان داد که کنش جمعی درون و میان لایههای ساختاری سازمان از طریق بازطراحی فرایندهای سازمانی میتواند موجبات اعتماد درونسازمانی در آموزشوپرورش تهران را رقم زند.