زبانشناسی و زبانهای باستانی
جانالله کریمیمطهر؛ احمد رمضانی
چکیده
پیشینۀ آموزش دانشگاهی در رشتههای زبان و ادبیات خارجی تقریباً با تأسیس دانشگاه در ایران برابری میکند، اما نخستین کرسی دانشگاهی زبانشناسی حدود نیمقرن پیش تأسیس شد. پس از پیدایش رشتههای دانشگاهی مرتبط با حوزۀ مطالعاتی زبانشناسی و زبانهای باستانی، تکوین آنها در قالب بازنگری سرفصلهای آموزشی و تخصصیترشدن زمینههای ...
بیشتر
پیشینۀ آموزش دانشگاهی در رشتههای زبان و ادبیات خارجی تقریباً با تأسیس دانشگاه در ایران برابری میکند، اما نخستین کرسی دانشگاهی زبانشناسی حدود نیمقرن پیش تأسیس شد. پس از پیدایش رشتههای دانشگاهی مرتبط با حوزۀ مطالعاتی زبانشناسی و زبانهای باستانی، تکوین آنها در قالب بازنگری سرفصلهای آموزشی و تخصصیترشدن زمینههای علمی و نشر آثار مرتبط محقق شد. پرواضح است که باتوجهبه حجم پذیرش دانشجو ازیکسو و افزایش آثار و منابع آموزشی ازسوی ناشران دانشگاهی و غیردانشگاهی، درنگی بر این دو مسیرهای دانش را روشنتر میکند. در این مقاله، تلاش میشود تصویری از سهم رشتههای مرتبط با زبانشناسی و زبانهای خارجی در نظام پذیرش دانشجو ارائه شود. اهمیت نقد منابع آموزشی برای کیفیتبخشی و ارائۀ متون علمی و وضعیت نقد متون دانشگاهی زبانشناسی و رشتههای زبانهای خارجی با بررسی و مقولهبندی آثار منتشرشده در گروه تخصصی زبانشناسی و زبانهای باستانی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی مرور شود و درنهایت پیشنهادهایی برای برونرفت از وضعیت کنونی ارائه شود.