زبان و ادبیات فارسی
علیرضا محمدی کلهسر
چکیده
روششناسی پژوهش ادبی، بهویژه در حوزة استناد، با اخلاق پژوهش پیوندی ژرف دارد. بهعبارتدیگر، اشکالات روششناختی میتوانند خطاهای اخلاقی را نیز درپی داشته باشند. در مقالة حاضر، کتاب درسگفتارهای نقد ادبی عبدالحسین زرینکوب از همین منظر موردنقد قرار گرفته است. مرز مبهم میان گفتار نویسنده و گفتار نقلشده از منابع این کتاب ...
بیشتر
روششناسی پژوهش ادبی، بهویژه در حوزة استناد، با اخلاق پژوهش پیوندی ژرف دارد. بهعبارتدیگر، اشکالات روششناختی میتوانند خطاهای اخلاقی را نیز درپی داشته باشند. در مقالة حاضر، کتاب درسگفتارهای نقد ادبی عبدالحسین زرینکوب از همین منظر موردنقد قرار گرفته است. مرز مبهم میان گفتار نویسنده و گفتار نقلشده از منابع این کتاب از مهمترین اشکالاتی است که در این مقاله بر آن تکیه شده است. این ابهام ابعاد گوناگونی دارد که مهمترین آنها یکسانانگاریِ منابع و یکسانانگاری مفاهیم و اصطلاحات تخصصی است. بهعبارتدیگر، بهدلیل محو تمایز میان گفتار نویسنده و منابع، استناد به منابع مختلف بهشکلی است که گویی هیچ تفاوتی میان این منابع با یکدیگر و همچنین میان دیدگاه نویسنده با آنها وجود ندارد. این امر موجب نوعی بدیهیانگاری در تعریف مفاهیم اصلی نیز شده است. درپایان نیز نشان داده شده که این خطای روششناختی پیآمدها و لغزشهای اخلاقی آشکاری نیز داشته است.
علم اطلاعات و دانششناسی
مهدی شقاقی
چکیده
هدف از نگارش این مقاله نقد تحلیلی کتاب اخلاق حرفهای در کتابداری و اطلاعرسانی تألیف قراملکی، درخشانی، و رضائی شریفآبادی (1390) از انتشارات سمت است. تلاش شده است تا با نگاهی نظری به کتاب فراتر از افق آن حرکت شود و از نقد مصادیق به نقد مفاهیم گذر شود. برای رسیدن به هدف از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است. درابتدا، تلاش شده است ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله نقد تحلیلی کتاب اخلاق حرفهای در کتابداری و اطلاعرسانی تألیف قراملکی، درخشانی، و رضائی شریفآبادی (1390) از انتشارات سمت است. تلاش شده است تا با نگاهی نظری به کتاب فراتر از افق آن حرکت شود و از نقد مصادیق به نقد مفاهیم گذر شود. برای رسیدن به هدف از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است. درابتدا، تلاش شده است تا با ارائة کتابشناسی تحلیلی از آثار حولوحوش این اثر جایگاه این کتاب مشخص شود. سپس، نقدی شکلی از مقدماتیترین موارد تا امور انتزاعیتر کتاب ارائه شده است. بعد، در پنج محور اصلی به نقد محتوایی کتاب پرداخته شده و درنهایت رهنمودهایی عملی برای تقویت کتاب ارائه شده است. محورهای اصلی نقد شکلی را صفحهآرایی، نمایه، و طراحی جلد کتاب تشکیل میدهند و محورهای اصلی نقد محتوایی شامل تغییر زبان نگارش از زبان نتیجهمحور به زبان حقمحور، مفهومپردازی ناهمسنگ، لزوم توجه به حقوق همۀ صاحبان حق، لزوم توجه به گروههای خاص، لزوم اتخاذ رویکردی سیاستی در ارائة پیشنهادهای اخلاقی، نیاز به تمرکز به تنگناهای اخلاقی، مشکل تغییر رویکرد در تعریف پایة کتابداری و «چیز» موردبررسی در این رشته، به مطالعۀ مدلهای اخلاقی بیشتر و تقویت منابع و مستندسازی دقیقتر نیاز میشود.
هنر
محمدرضا حمیدی زاده؛ فاطمه اردو
چکیده
هدف از نگارش این مقاله نقد محتوایی فیلم مارجین کال (درخواست نهایی)، ارزیابی سکانسهای فیلمنامه، دیالوگهای بازیگران، نحوة رفتار سازمانی، و سایر مباحث مدیریتی براساس تصمیمگیری درست و اخلاقی مدیران در وضعیت بحرانی است. روش تحقیق تحلیلی ـ توصیفی از نوع محتوایی است که عکسالعمل افراد در وضعیت بحرانی در مواجهه با مشکل سازمانی ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله نقد محتوایی فیلم مارجین کال (درخواست نهایی)، ارزیابی سکانسهای فیلمنامه، دیالوگهای بازیگران، نحوة رفتار سازمانی، و سایر مباحث مدیریتی براساس تصمیمگیری درست و اخلاقی مدیران در وضعیت بحرانی است. روش تحقیق تحلیلی ـ توصیفی از نوع محتوایی است که عکسالعمل افراد در وضعیت بحرانی در مواجهه با مشکل سازمانی را شرح داده و از این نظر نقاط قوت و ضعف فیلم را بررسی و نقد کرده است. از مهمترین نقاط قوت فیلمنامة قوی است که تقریباً تمامی مباحث مدیریتی در زمان بحران در آن گنجانده شده است. کارگردان تمامی دیالوگها را کاملاً ساده و روان و مبتنیبر اصطلاحات اقتصادی بهنمایش درآورده است. همچنین میتوان به نحوة شکلگیری بحران در سازمان و روند معکوس تصمیمات مدیران بهدور از اضافهگویی اشاره کرد. درپایان، بعد از بهنمایشدرآوردن تعارضات فردی در بین افراد، برگزاری جلسات متعدد، بررسی تمامی نظریات، تصمیمات و راهبردهای رقابتی و بقای سازمان، عکسالعمل افراد در زمان بحران، و تصمیمگیری بهخوبی نمایش داده شده است. بهعلاوه فقدان نوآوری در تصمیمات سازمانی هنگام غلبه بر مشکلات و تمامی تصمیمات گرفتهشدۀ مدیران از تقدم منافع سازمانی و فردی بر منافع سایر ذینفعان نشان داشت که از نقاط ضعف آن بود. این فیلم برای آموزش اخلاق حرفهای کسبوکار به دانشجویان این رشته پیشنهاد میشود.