زبان و ادبیات عربی
نقدی در بوتۀ زر تحلیل انتقادی کتاب بررسی اشعار عربی سعدی بر مبنای نقد کاربردی

محمدرضا نجاریان؛ نفیسه رئیسی مبارکه

دوره 22، شماره 10 ، اسفند 1401، ، صفحه 51-79

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.40645.2560

چکیده
  پژوهش در شعر عربیِ سعدی به­هیچ­روی چه از لحاظ کیفیّت و چه از لحاظ کمیّت هم­تراز اشعار فارسی این شاعر پرآوازه ایرانی نیست، این سخن در تصحیح و شرح متنِ این اشعار آشکارتر است. کتاب بررسی اشعار عربی سعدی بر مبنای نقد کاربردی برای نخستین­بار در سال 1395 در انتشارات دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به چاپ رسید. امیر مقدّم متّقی مؤلّف کتاب ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
بررسی و نقد کتاب سرود نیبلونگن

حمیده بهجت

دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 53-78

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.33953.2071

چکیده
  با نگاهی به تاریخ ادب اقوام و ملت‌‌های کهن درمی‌‌یابیم که حماسه‌‌ها بنیادی‌‌ترین و تأثیرگذارترین آثار پهنۀ ادبیات‌اند. بزرگ‌‌ترین نقش‌‌آفرینان این حماسه‌‌ها قهرمانانی‌اند که در ناخودآگاه جمعی بشر ریشه دارند و وجود و حضورشان پاسخی به آرزوها، آرمان‌‌ها، و نیازهای انسان است. ازاین‌رو، قهرمان‌‌سازی پدیده‌‌ای خفته ...  بیشتر

زبان و ادبیات فارسی
نگاهی انتقادی به کتاب ادبیات کودک در ایران: درس‌نامۀ دانشگاهی

امیرحسین زنجانبر؛ ایوب مرادی

دوره 21، شماره 9 ، آذر 1400، ، صفحه 329-359

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.33989.2073

چکیده
  کتاب ادبیات کودک در ایران درس‌نامه‌‌ای دانشگاهی است که اکثر سرفصل‌‌های وزارت علوم را برای دو واحد درس «ادبیات کودک» در مقطع کارشناسی پوشش می‌‌دهد. نویسندۀ کتاب مذکور، محمد دهریزی، از مؤلفان کتاب «نگارش» دورۀ متوسطه، دانش‌‌آموختۀ ادبیات و از شاعران و نویسندگان حوزۀ کودک و نوجوان است که آثارش برندۀ جایزه‌‌های متعددی ...  بیشتر

زبان و ادبیات فارسی
روش‌شناسی و اخلاقِ استناد نقد کتاب درس‌گفتارهای نقد ادبی عبدالحسین زرین‌کوب

علیرضا محمدی کله‌سر

دوره 21، شماره 9 ، آذر 1400، ، صفحه 407-427

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.33726.2049

چکیده
  روش‌شناسی پژوهش ادبی، به‌ویژه در حوزة استناد، با اخلاق پژوهش پیوندی ژرف دارد. به‌عبارت‌دیگر، اشکالات روش‌شناختی می‌توانند خطاهای اخلاقی را نیز در‌پی داشته باشند. در مقالة حاضر، کتاب درس‌گفتارهای نقد ادبی عبدالحسین زرین‌کوب از همین منظر مورد‌نقد قرار گرفته است. مرز مبهم میان گفتار نویسنده و گفتار نقل‌شده از منابع این کتاب ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
نقد کتاب تحلیل النصوص الأدبیة؛ قراءات نقدیة فی السرد و الشعر (تحلیل متون ادبی؛ خوانش‌هایی نقدی از متون روایی و شعر)

اویس محمدی

دوره 21، شماره 2 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 395-416

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.31743.1905

چکیده
  کتاب تحلیل النصوص الأدبیة؛ قراءات سردیة فی النثر و الشعر، اثری در ‌‌حوزۀ نقد ادبی است که در آن چند شعر و داستان کوتاه از ادیبان معاصر عرب نقد شده است. در ‌‌تحلیل‌های کتاب صرفاً به ‌‌نظریه‌های نقدی تکیه نشده، بلکه تحلیلی ‌‌زیبایی‌شناسانه از متون نیز ارائه شده است. بااین‌حال، ‌‌کاستی‌هایی در آرای نظری و ‌‌خوانش‌های کتاب دیده ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی تحلیلی ـ انتقادی کتاب دراساتٌ فی الأدب العربی الحدیث

فرهاد رجبی

دوره 19، شماره 8 ، آبان 1398، ، صفحه 137-153

https://doi.org/10.30465/crtls.2019.4788

چکیده
  نقد ادبی یکی از شاخه‌‌های پژوهشی در حوزة ادبیات است و از دیرباز توجه خاصی به آن شده و همواره به‌‌منزلة راه‌کار و معیاری برای تحلیل، ارزش‌گذاری، و تصحیح متون ادبی به‌کار رفته است. امروزه، با‌توجه‌به گستردگی و تنوع تولیدات ادبی این شاخه از دانش بشری می‌‌کوشد از بیش‌تر یافته‌‌های علمی برای تقویت توان و تسلط خود در انجام وظایف ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
تحلیل انتقادی کتاب نقد ادبی اثر نعیم عموری

بهنام فارسی

دوره 19، شماره 8 ، آبان 1398، ، صفحه 305-329

https://doi.org/10.30465/crtls.2019.4796

چکیده
  نقد کتاب‌‌های دانشگاهی از مهم‌‌ترین روش‌ها برای بررسی میزان کارآمدی آن‌‌هاست که مزایا و معایب آن‌‌ها را بر‌‌می‌‌شمرد و بدین طریق راه را برای تمامی کسانی که قصد نویسندگی در حوزه‌‌ای مشخص دارند هموار می‌‌کند. کتاب نقد ادبی اثر «نعیم عموری» سعی دارد که مکاتب و روش‌‌های نقد ادبی را به دانشجویان زبان و ادبیات عربی معرفی ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
روند افول نقد نو در فرانسه

حسن زختاره

دوره 18، شماره 8 ، آبان 1397، ، صفحه 167-186

چکیده
  نقد تاریخی حقیقت اثر را در برون­متن یا همان انگارة مؤلف ­می­جست­. نگاه این رویکرد به مرحلة آفرینش اثر گرایش داشت و نیت­ مؤلف را تنها معنای قطعی و یگانه حقیقت اثر می­انگاشت. ناکارآمدی آن در بررسی برخی از آثار، نبود توجه کافی به متن و بهره­گیری از دستاوردهای رشته­های گوناگون علوم انسانی در پژوهش­های ادبی زمینه را برای ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
نقدی بر کتاب Metodi e protagonisti della critica letteraria

فاطمه عسگری

دوره 18، شماره 8 ، آبان 1397، ، صفحه 255-272

چکیده
  نقد ادبی شاید یکی از مهم‌ترین مباحث مدنظر رشته‌های ادبیات و زبان‌های خارجی باشد و همواره از جایگاه خاصی درمیان محققان و متخصصان فن برخوردار باشد، چراکه درک و شناخت جریان‌های ادبی و فکری، که در بستر تاریخی و در پس زمان به عرصة ادبیات جهانی ارائه شده‌اند، بدون یاری این شاخه از علوم انسانی چه‌بسا سخت و گاه ناممکن آید. تاریخچة نقد متون ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
نقدی بر کتاب النقد و الناقدون فی الأدب العربی

علی بیانلو

دوره 18، شماره 4 ، تیر 1397، ، صفحه 23-44

چکیده
  تنظیم مطالب علمی درحد واحد درسی ازجمله ضرورت‌هایی است که استادان دانشگاه‌ها را به امر تهیة جزوه و کتاب وامی‌دارد. در این راستا، کتاب النقد و الناقدون فی الأدب العربی (1387 ش)، نوشتة علی سلیمی، شامل سه فصل با موضوعات تطور نقد، عناصر ادب، و ناقدان سرشناس است که نویسنده هدف کلی آن را نگاهی جامع به نقد ادبی و سیر تحول آن در ادب عربی قدیم ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
محمدتقی غیاثی و نقد نو

حسن زختاره

دوره 18، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 35-59

چکیده
  محمدتقی غیاثی در زمرة نخستین کسانی جا می‌‌گیرد که تلاش کرده‌‌ است با نگارش چندین کتاب در درازنای سه دهه فارسی‌‌زبانان را با نقد نوی فرانسوی آشنا کند. از همین رو، او نقش انکارناپذیری در شکل‌‌دهی برداشت نخستین ایرانیان، به‌‌ویژه در محیط علمی و دانشگاهی، از این جریان داشته است. او در روند این کوشش گاه خود را مترجم و گاه پژوهش‌گر ...  بیشتر

هنر
بهره‌هایِ متقابلِ نقد ادبی و نقد موسیقایی در حوزۀ آثارِ مکتوب مطالعۀ موردی: «موسیقی شعر» و «پیوند شعر و موسیقی»

حمید عسکری رابری

دوره 17، شماره 7 ، دی 1396، ، صفحه 93-105

چکیده
  پیوند ادبیات و موسیقی بیش از همه در حوزه‌هایِ موسیقیِ‌ آوازی و موسیقیِ شعر نمود پیدا کرده ‌است. آثارِ مکتوبِ جدید در حوزۀ ادبی ـ موسیقاییِ و پیوند شعر و موسیقیِ آوازی افزون‌بر «معادل‌یابی‌»هایِ متریک و ریتمیک اوزانِ شعرِ فارسی با موضوع‌های جدیدی مواجه شده که نقد ادبی از بررسیِ آن‌ها دور مانده ‌است. از‌سویِ‌دیگر، «موسیقیِ ...  بیشتر

زبان و ادبیات فارسی
در غیاب نقدادبی و زبانِ آن نگاهی به چرایی غیاب نقد ادبی و زبان نقد در گفتمان ادبی پیشامدرن

عیسی امن‌خانی؛ منا علی‌مددی

دوره 16، شماره 42 ، آذر 1395، ، صفحه 1-20

چکیده
  نقد ادبی و زبان بایستۀ آن حتی به فرض حضور آن در ادبیات گذشتۀ ایران، سابقۀ چندانی ندارد چرا که زبانِ رایج و هنجار گفتمان پیشامدرن زبان مدح/هجو بوده است؛ نویسندگان و شاعران این دوره به تناوب گاه زبان مدح را به کار گرفته­اند، گاه نیز از زبان هجو استفاده کرده­اند. اما با فرا رسیدن مشروطیت و استقرار گفتمان مدرن، به تدریج زبان مدح/هجو ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
خوانشی از یک «بازخوانی» بررسی و نقد کتاب نقد و نظریه‌های ادبی

حسن زختاره

دوره 16، شماره 38 ، فروردین 1395، ، صفحه 81-107

چکیده
  بی‌تردید عنوان کتاب نقش مؤثری در جلب نظر مخاطبان دارد؛ مخاطبانی که در نخستین صفحه‌‌های کتاب در جست‌وجوی دلیل پیدایش آن‌اند. هدف‌‌ها و پرسش‌‌هایی که نویسنده در این صفحه‌‌ها مطرح می‌‌کند به‌نحوی ذهن خواننده را درگیر خود کرده و او را بیش‌تر به خواندن کتاب ترغیب می‌‌کند. گاهی این ترغیب با نوعی حس شگفتی و تحسین نیز در هم می‌‌آمیزد، ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
خمریات رودکی و ابونؤاس؛ نقدی گشوده، تحلیلی ناتمام

تورج زینی‌وند

دوره 15، شماره 34 ، خرداد 1394، ، صفحه 77-90

چکیده
  موضوع این جستار نقد و بررسی کتاب نقد و بررسی تطبیقی خمریات رودکی و ابونؤاس، تألیف سید فضل‌الله میرقادری است. در این مقاله، ضمن معرفی کلی اثر و تحلیل ابعاد شکلی آن، به بیان «امتیازات»، «کاستی‌ها»، و «بایسته‌های» محتوایی آن نیز پرداخته شده است. امانت‌داری علمی در ذکر منابع، بی‌طرفی در نقد و نظر، نکته‌سنجی و دقت ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
نقد و بررسی مناهج النقد الأدبیّ الحدیث: رؤیة إسلامیّة

سیّد فضل‌الله میرقادری

دوره 14، شماره 33 ، اسفند 1393، ، صفحه 127-141

چکیده
  آثار منتشرشده در زمینة نقد ادبی دو دسته‌اند: دستة اول آثاری است که جنبة پژوهشی دارد و با بررسی زوایای گوناگون نقد ادبی و بر اساس یکی از شیوه‌های نقد ادبی به ارزیابی آثار می‌پردازد. دستة دوم کتاب‌هایی است که با طرح بعضی از مباحث اصولی و اساسی نقد ادبی صبغة آموزشی دارد. مناهج النقد الأدبی الحدیثاز نوع دوم است که در این مقاله، به سبب ...  بیشتر

زبان و ادبیات فارسی
نقد کتاب پسامدرنیسم در ادبیات داستانی ایران

عطاالله کوپال

دوره 14، شماره 30 ، خرداد 1393، ، صفحه 75-89

چکیده
  چکیده در پاره‌ای از کشورهای جهان، اواخر نیمة دوم قرن بیستم تا عصر حاضر با عنوان دورة پسا‌مدرن نام‌گذاری شده است. این نام‏گذاری سبب شد که فرهنگ، هنر، دانش، و کنش‌های اجتماعی این دوران در این جوامع، همواره با صفت پسا‌مدرن تلازم یابد. از این‌رو و به طریق اولی، ادبیات این عهد نیز با این صفت همراه شد و هریک از منتقدان و فیلسوفان غربی، ...  بیشتر