علم اطلاعات و دانششناسی
حمیدرضا رادفر؛ سولماز نوری
دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 135-158
چکیده
اهمیت تدریس منابع اطلاعاتی و کتابهای علمی مستند، جذاب، و محرک برای دروس آشنایی با مبانی رشتههای مختلف بهمنظور جذبکردن و علاقهمندسازی تازهواردان و مشتاقان هر علمی بر کسی پوشیده نیست. در این راستا، کتاب مبانی علوم کتابداری و اطلاعرسانی که میتواند بهعنوان یک منبع درسی برای دانشجویان جدید رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی ...
بیشتر
اهمیت تدریس منابع اطلاعاتی و کتابهای علمی مستند، جذاب، و محرک برای دروس آشنایی با مبانی رشتههای مختلف بهمنظور جذبکردن و علاقهمندسازی تازهواردان و مشتاقان هر علمی بر کسی پوشیده نیست. در این راستا، کتاب مبانی علوم کتابداری و اطلاعرسانی که میتواند بهعنوان یک منبع درسی برای دانشجویان جدید رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی استفاده شود، بهشیوۀ توصیفی ــ تحلیلی موردبررسی انتقادی قرار گرفت. بنابراین، پس از شناسایی و اشاره به نقاط قوّت و ضعف کتاب، پیشنهادهایی نیز برای بهبود آن برای پدیدآوران و خوانندگان ارائه شده است. کتاب یادشده ترجمه است و اصل کتاب در امریکا چاپ شده است، بنابراین بسیاری از آمار و ارقام و اطلاعات و قوانین مطرحشده در آن برای مخاطبان امریکایی مناسب است. این موضوع از دو زاویه قابلتوجه است: ازیکسو، داشتن اطلاعات از وضعیت علوم کتابداری و اطلاعرسانی در یک کشور پیشرو و پیشرفته در این حوزه جالبتوجه است و اهمیت دارد و ازسویدیگر، قراردادن آن بهعنوان یک منبع درسی برای سایر کشورها اندکی نامتناسب است. از مهمترین اشکالات کتاب حاضر قدیمیبودن مطالب و اطلاعات آن است. بهتر بود مترجم همزمان با ارائۀ ویرایشهای جدید کتاب به ویرایش ترجمه و چاپ مجدد آن اقدام میکرد.