مدیریت و سیاستگذاری
الهام ابراهیمی
چکیده
مدیریت منابع انسانی به سیاستها، اقدامات، و نظامهای تأثیرگذار در رفتارها، نگرشها، و عملکرد کارکنان اشاره دارد. در حوزۀ مدیریت منابع انسانی، کتابهای مرجع زیادی وجود دارد که هریک بهدلیلی مشروعیت و مقبولیت مناسبی میان خوانندگان کسب کردهاند. کتاب مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان، بهقلم سیدرضا سیدجوادین، از جامعترین کتابهایی ...
بیشتر
مدیریت منابع انسانی به سیاستها، اقدامات، و نظامهای تأثیرگذار در رفتارها، نگرشها، و عملکرد کارکنان اشاره دارد. در حوزۀ مدیریت منابع انسانی، کتابهای مرجع زیادی وجود دارد که هریک بهدلیلی مشروعیت و مقبولیت مناسبی میان خوانندگان کسب کردهاند. کتاب مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان، بهقلم سیدرضا سیدجوادین، از جامعترین کتابهایی است که در زمینۀ مدیریت منابع انسانی بهرشتۀ تحریر درآمده و ازهمینرو سالها بهعنوان منبع درسی و مأخذ اصلی مطالعه برای آزمون تحصیلات تکمیلی محسوب میشده است. در این مقاله، تلاش میشود تا با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی با ذکر شواهد و مستندات و برمبنای معیارهای ارزیابی معرفیشدۀ شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی، به نقد منصفانه و بدون سوگیری کتاب مذکور پرداخته شود. نقدها از دو نظرگاه شکلی و محتوایی ارائه شدند. بر این اساس، نقاط قوت اصلی کتاب جامعیتِ محتوا، نگرش سیستمی، دیدگاه منسجم و ساختارمند به موضوعات، و سازواری اثر با ارزشهای اسلامی است. درعینحال، این اثر نقاط ضعفی دارد که از مهمترین آنها میتوان به فقدان رویکرد کاربردی و مسئلهمدار، بهرهگیری ناکافی از محتوا و روشهای ارائۀ خلاقانه، روزآمدنشدن موضوعات بهرغم تجدید چاپهای متعددِ کتاب، و شیوۀ ارجاعدهی نامناسب اشاره کرد که همۀ آنها درصورت توجه تصحیحپذیر است.
علوم اجتماعی
بیژن زارع
چکیده
هدف اصلی مقالۀ حاضر واکاوی و ارزیابی نقاداﻧﺔ کتاب آموزش و توسعه: مباحث نوین در اقتصاد آموزش، ﺗﺄلیف معدندار آرانی و سرکار آرانی از نشر نی است. این کتاب از آثار معدودی است که در زﻣﯿﻨﺔ اقتصاد آموزش ﺗﺄلیف و انتشار یافته است. بررسی و ارزیابی کتاب براساس پرسشنامۀ داوری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در ابعاد ارزیابی شکلی، ساختاری، ...
بیشتر
هدف اصلی مقالۀ حاضر واکاوی و ارزیابی نقاداﻧﺔ کتاب آموزش و توسعه: مباحث نوین در اقتصاد آموزش، ﺗﺄلیف معدندار آرانی و سرکار آرانی از نشر نی است. این کتاب از آثار معدودی است که در زﻣﯿﻨﺔ اقتصاد آموزش ﺗﺄلیف و انتشار یافته است. بررسی و ارزیابی کتاب براساس پرسشنامۀ داوری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در ابعاد ارزیابی شکلی، ساختاری، و محتوایی انجام پذیرفته است. درمجموع، نتایج بررسی نشان میدهد که کتاب، علیرغم اشکالاتی در زمینههای ساختاری و محتوایی، از کیفیت مطلوبی برخوردار است، اما لازم است برای ارتقای کیفیت کتاب در چاپهای بعدی، ازیکسو، یک فصل به طرح ویژگیهای خاص آموزش و پرورش ایران اختصاص داده شود و ازسویدیگر، به پیشنهادهای آخر مقاله توجه شود. بهخصوص، در زمینۀ اقتصاد آموزش و ﺗﺄثیر توسعۀ انسانی در رشد اقتصادی تحلیلهای مناسبی درجهت اصلاح سیاستگذاری هم در زمینۀ ساختار نهادهای متولی آموزش و تغییر رویکرد آنها در امر تربیت نیروی انسانی کارآمد و هم در زمینۀ تخصیص اعتبارات کافی به نهادهای متولی امر آموزش و پرورش اقدامات اساسی صورت گیرد.
اقتصاد
مهدی حاج امینی؛ محمد علی ابوترابی
دوره 18، شماره 9 ، آذر 1397، ، صفحه 93-114
چکیده
اگرچه از ارائۀ اولین نظریههای تخصصی توسعه تابهحال کمتر از یک قرن میگذرد، سیر تحول آنها پرشتاب و مجادلهبرانگیز و روشنگر بوده است. درحالیکه هر نظریه تلاش کرده است که بُعدی از علل و ماهیت توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی را توضیح دهد، ازسوی نظریه های جدیدتر بهنقد کشیده شده است تا بدین ترتیب علم توسعه بهطور ...
بیشتر
اگرچه از ارائۀ اولین نظریههای تخصصی توسعه تابهحال کمتر از یک قرن میگذرد، سیر تحول آنها پرشتاب و مجادلهبرانگیز و روشنگر بوده است. درحالیکه هر نظریه تلاش کرده است که بُعدی از علل و ماهیت توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی را توضیح دهد، ازسوی نظریه های جدیدتر بهنقد کشیده شده است تا بدین ترتیب علم توسعه بهطور مداوم درحال توسعه باشد. در این میان، دو دیدگاه وابستگی و پساتوسعهگرایی سایر دیدگاهها و نظریهها را بهشکل بدبینانه ای یکپارچه و استعماری در نظر گرفته و آن ها را نظریه های توسعۀ غرب یا غربی نامیدهاند و آنها را نفی می کنند. کتاب تصورِ عصر پساتوسعه هرچند شامل مقالاتی با دیدگاههای مختلف است، روح کلی خود را از این دو دیدگاه وام گرفته است. مقالۀ حاضر، با نقد همزمان این کتاب و این دو دیدگاه، سعی در «توسعۀ فهمِ توسعه» دارد. علاوهبرآن، پیشنهادهایی برای تدوین کتابهای مشابه در آینده ارائه می دهد.