باوجود اهمیت تلفیق زبان و فرهنگ، تلاشهای کمی بهمنظور بررسی و تحلیل ارزشهای فرهنگی در کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی، براساس چهارچوبی مدون انجام گرفته است؛ بنابراین، مقالة حاضر با استفاده از روش تحلیل اکتشافی محتوای کیفی به بررسی کتابهای American English File (Latham-Koenig et al., 2013) پرداخته است که در آموزشگاههای زبانانگلیسی در ...
بیشتر
باوجود اهمیت تلفیق زبان و فرهنگ، تلاشهای کمی بهمنظور بررسی و تحلیل ارزشهای فرهنگی در کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی، براساس چهارچوبی مدون انجام گرفته است؛ بنابراین، مقالة حاضر با استفاده از روش تحلیل اکتشافی محتوای کیفی به بررسی کتابهای American English File (Latham-Koenig et al., 2013) پرداخته است که در آموزشگاههای زبانانگلیسی در ایران تدریس میشود. بدین منظور، مدل الگوهای فرهنگی زارعی و خالصی (2011) برای تحلیل محتوای کیفی این مجموعه مورداستفاده قرار گرفت که شامل چهار مؤلفة ارزش، هنجار، سازمان، و محصول است. درمجموع، نتایج نشان داد که کتابهای درسی محصولاتی هستند که تحتتأثیر پیشفرضها و تعصبات فرهنگی قرار دارند. یافتهها حاکی از آن است که مطالب این کتب مملو از ارزشهای فرهنگی منحصربهفرد جهان غرب هستند که از عمدهترینشان میتوان به روابط دختر و پسر، مصرفگرایی، درسگریزی، ترویج موسیقی غرب، محصولات غربی، عدم اعتماد زوجین به یکدیگر، ازهمگسیختگی بنیان خانواده، و القای ارزشهای گوناگون غربی اشاره کرد. یافتهها مؤید این است که کتابهای درسی حاملان ارزشها هستند که نهتنها دانش زبانی، بلکه فرهنگ خاص گویشوران آن زبان را نیز به زبانآموزان القا میکنند. بنابراین، با استناد به نتایج، نقش معلمان زبان در آگاهی، صیانت از هویت فرهنگی و ملی، و ایجاد تعادل برای تلفیق زبان و فرهنگ بسیار حائز اهمیت است.