علوم تربیتی
محمد آرمند
چکیده
کتاب درسی از ابزارهای مهم آموزش است. بنابراین دقت در چگونگی طراحی، تدوین، و نشر آن ضروری است. ازجمله تألیفات دربارۀ چگونگی طراحی و تألیف کتب درسی پژوهش و نگارش کتاب درسی است که محققان، مؤلفان، و دستاندرکاران تألیف کتب درسی میتوانند از آن بهره ببرند. در این مقاله این کتاب با استفاده از روش پژوهش کاوشگری فلسفی انتقادی نقد میشود. ...
بیشتر
کتاب درسی از ابزارهای مهم آموزش است. بنابراین دقت در چگونگی طراحی، تدوین، و نشر آن ضروری است. ازجمله تألیفات دربارۀ چگونگی طراحی و تألیف کتب درسی پژوهش و نگارش کتاب درسی است که محققان، مؤلفان، و دستاندرکاران تألیف کتب درسی میتوانند از آن بهره ببرند. در این مقاله این کتاب با استفاده از روش پژوهش کاوشگری فلسفی انتقادی نقد میشود. اهمیت این کتاب در انعکاس طیف گستردهای از پژوهشهای کتاب درسی در جهان، پژوهشمحوربودن آن، و بررسی مباحث اساسی است. از مزایای این کتاب میتوان به استفاده از ابزارهای مختلف برای فهم بیشتر مطالب ازجمله نمودار، جدول، مناسببودن نوع قلم، و اندازۀ آن اشاره کرد. کاستیهای آن نیز شامل نارسایی در نظم منطقی مطالب، عدم تشریح و توضیح کافی برخی مفاهیم، طراحی نامناسب و تضاد رنگها، حاشیۀ نامناسب، و عدم جذابیت است.