علوم تربیتی
پروین صمدی
چکیده
یکی از کارکردهای اساسی نظام آموزشی توجه به اصول آموزش و پرورش است و در این راستا معلمی نوعی هنر محسوب میشود که بداند چگونه تدریس باکیفیت داشته باشد. تألیف کتاب روشها و فنون تدریس از جملۀ این تلاش علمی است که هدف پژوهش حاضر نقد آن است. این مطالعه با روش کاوشگری فلسفی انتقادی به نقد کتاب یادشده، تألیف منوچهر وکیلیان، صورت گرفته ...
بیشتر
یکی از کارکردهای اساسی نظام آموزشی توجه به اصول آموزش و پرورش است و در این راستا معلمی نوعی هنر محسوب میشود که بداند چگونه تدریس باکیفیت داشته باشد. تألیف کتاب روشها و فنون تدریس از جملۀ این تلاش علمی است که هدف پژوهش حاضر نقد آن است. این مطالعه با روش کاوشگری فلسفی انتقادی به نقد کتاب یادشده، تألیف منوچهر وکیلیان، صورت گرفته که چاپ شانزدهم آن در سال 1395 انجام گرفته است. ابزار مطالعۀ یادشده کاربرگ نقد کتب درسی دانشگاهی شورای بررسی متون وکتب علوم انسانی بود. براساس یافتهها، مزایای شکلی کتاب شامل طرح جلد، حروفنگاری، و کیفیت چاپ و صحافی مناسب و مزایای محتوای آن شامل تناسب محتوا با اهداف درس موردنظر، پوشش خوب از سرفصلهای مصوب رشته، تناسب کتاب با سطح علمی دانشجویان پیامنور، پاسخگویی تاحدی به نیازهای علمی و کاربردی، توجه به مبانی نظری و پیشفرضهای موضوعی، رعایت اصول و اخلاق علمی، و سازواری با مبانی و اصول دینی و اسلامی است. کاستیهای شکلی و محتوایی اثر نیز عبارتاند از نامطلوببودن وضعیت ارجاعدهی، ضعیفبودن نقد و تحلیل، و قدیمیبودن منابع و دادههای آن.