زبان و ادبیات فارسی
سارا ذبیحی؛ محمدعلی خزانه دارلو
چکیده
مسئلة پژوهش حاضر نقد و آسیبشناسی مقالات حوزه نفثه المصدورپژوهی است. به دلیل فقدان کارنامة نفثه المصدورپژوهی، سعی نوشتار حاضر بر این است که هدف تدوین کارنامة نفثه المصدورپژوهی، توصیف و تصویر وضعیت پژوهشها و نقد و آسیبشناسی مقالات را محقق گرداند. بدین منظور روش توصیفی-تحلیلی از نوع تحلیل کمّی-کیفی با رویکردی انتقادی ...
بیشتر
مسئلة پژوهش حاضر نقد و آسیبشناسی مقالات حوزه نفثه المصدورپژوهی است. به دلیل فقدان کارنامة نفثه المصدورپژوهی، سعی نوشتار حاضر بر این است که هدف تدوین کارنامة نفثه المصدورپژوهی، توصیف و تصویر وضعیت پژوهشها و نقد و آسیبشناسی مقالات را محقق گرداند. بدین منظور روش توصیفی-تحلیلی از نوع تحلیل کمّی-کیفی با رویکردی انتقادی و استناد به منابع کتابخانهای و اسنادی مدنظر قرار میگیرد. نتایج پژوهش در بخش کارنامه، 140 مقاله را در این حوزه نشان میدهد. در بخش نقد و آسیبشناسی، کلی بودن عناوین، ضعف در مبانی نظری و برخی بخشهای ساختار مقاله، توصیف شاهد مثالها بهجای تحلیل، نقص در منابع، بیتوجهی به چشم اندازهای تازة نقدها و نظریه ها و انواع کاستی های پیشینه پژوهی مطرح میگردد که پیامدهایی چون تکرار در موضوع و یافته و نتیجه، آموزشمحوری، آشفتگی و پراکندگی مطالب و در نهایت سردرگمی محقق و دور ماندن مقالات از نوآوری و ابداع را دربردارد. نگارندگان ضمن برشمردن خطاهای ساختاری مقالات که در ارتباط تنگاتنگی با هم قرار دارند، راهکارهایی مثل رویآوری به فرانقد، فرامطالعه، فراگفتمان و حوزههای علمسنجی را در پایان پژوهش پیشنهاد می دهند.
زبان و ادبیات عربی
حسین کیانی؛ شهلا جعفری
چکیده
از میان مؤلفه های ساختاری مقاله ها، چکیده و مقدمه مهم ترین بخش مقاله است که خواننده براساس آنها تصمیم به خواندن مقاله میگیرد. نگارندگان در این پژوهش بر آناند تا با استفاده از پرسشنامۀ طراحیشده چکیدهها و مقدمه های 71 مقالۀ مجلۀ ادب عربی را در بازۀ زمانی 1388 تا 1398 به روش تحلیل محتوای ترکیبی و براساس رویکرد ...
بیشتر
از میان مؤلفه های ساختاری مقاله ها، چکیده و مقدمه مهم ترین بخش مقاله است که خواننده براساس آنها تصمیم به خواندن مقاله میگیرد. نگارندگان در این پژوهش بر آناند تا با استفاده از پرسشنامۀ طراحیشده چکیدهها و مقدمه های 71 مقالۀ مجلۀ ادب عربی را در بازۀ زمانی 1388 تا 1398 به روش تحلیل محتوای ترکیبی و براساس رویکرد ساختاری ارزیابی مقاله بررسی کنند. یافته های پژوهش بیان گر آن است که مقاله ها در شاخص های هدف، بیان مسئله، و کلیدواژه با معیارهای ساختاری مقاله های علمی ـ پژوهشی مطابقت دارند و از سال 1388 تا 1391 در مؤلفه های پیشینه، روش، و سؤال پژوهش ضعف ساختاری دارند. گرچه مقاله ها از سال 1392 در این سه شاخص روند روبه رشدی داشته اند، از نظر بسامد و در مقایسه با سایر مؤلفهها این رشد چندان قابل توجه نیست، زیرا کاستی ها همچنان تا سال1398 در شاخص های یادشده، به دلیل پراکندگی ساختاری و نبود الگوی مشخص، مشهود است؛ آن چنانکه نمیتوان با قاطعیت به سالی اشاره کرد که مقاله ها به طور کامل به این مؤلفه ها پرداخته باشند. در پایان این پژوهش، الگوی مفهومی ساختار چکیده و مقدمۀ مقاله های علمی ـ پژوهشی زبان و ادبیات عربی پیشنهاد داده شده است.